Nice Girl Wrong Place skrev 2012-07-19 19:19:55 följande:
Var det svårt att ta in det jag skrev om trauman och hur de kan påverka vilken och av vem en människa behöver krishjälp?
Det är synnerligen perspektivlöst att inte greppa det.
Man utesluter inte män ur organisationen. Man kan ha betänksamheter och restriktioner vad gäller att en kvinna som hela sitt liv (eller halva) fysiskt och psykiskt misshandlats av en man, tas emot av en man när hon kommer till kvinnohuset.
T ex.
Jag anser att det då håller på med främjar en diskriminering som går djupare än könstillhörighet och sexuell läggning.
Inget av mina 3 senaste inlägg har haft något med vem som får jobba på kvinnojour, eller vem man möts av när man som krisdrabbad kommer dit, att göra. Det känns som vi pratar om olika saker. Vem en traumatiserad människa möts av är inte alls relevant för mina 3 senaste inlägg. Eftersom vi inte kom någonvart med den diskussionen så skrev jag ju att det största problemet är att man tillhandahåller en tjänst eller liknande som man inte får nyttja om man inte tillhör rätt kön eller har rätt sexuella läggning.
Du kan i fortsättningen ponera att jag tycker precis som du angående att en traumatiserad person ska få välja precis vem h*n vill träffa, så slipper du älta det. Min kritik mot att man utesluter en specifik grupp människor från att ta nytta av sin tjänst har inget med det att göra. Det är alltså diskrimineringen av de potentiella vårdtagarna som är det största problemet med kvinnojouren. Det problemet finns även inom amerikanska scoutkåren.
Du kan läsa mer om det i #20366. Bortse från första raden eftersom den avser den diskussionen som inte ledde någonvart.