Inlägg från: lille Birger |Visa alla inlägg
  • lille Birger

Trash-tråden

Nice Girl Wrong Place skrev 2012-07-18 11:43:38 följande:
    Jag är lite avis på hans semester, men jag är avis på allas semestrar.
    Jag ska själv på en liten minisemester snart. Man måste ju se till sina behov.   

Jag hoppas att din dotter får följa med på den, trots era dispyter.

Usch vilket ruskigt väder det är idag! Rynkar på näsan  Det får bli en trevlig inomhusdag med sällskapspel.
  • lille Birger

Jag sökte på xhamster och fick upp en bild på en bakbunden tjej som hade ögonbindel på sig.

• lille Birger

När mamma och jag övningskörde idag hände det något knasigt.

• lille Birger
    Ojsan skrev 2012-07-18 17:14:25 följande:
    Vad hände? Har du nyss nått körkortsåldern eller har du väntat?
    Det kom en tjej på sparkcykel.
  • lille Birger
    Ojsan skrev 2012-07-18 17:22:18 följande:
    Körde hon om dig? Flört
    Ja, det gjorde hon. Följer en sparkcyklist samma lagar som en cyklist, i trafiken?

Nyss läste jag något jättefestligt i min sommarbok som jag läser:

"There is, however, firm palaeoanthropological evidence that one of the many different migrations into the Americas during the last Ice Age did consist of peoples of negroid stock. This migration occurred around 15,000 BC."
  • lille Birger
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-07-18 20:00:08 följande:
    Hahaha vad sjutton läser du BJ?
    Det är en liten kille som tror att det funnits civilisationer som glömts bort, typ. Han pekar på massa hål i historien som enligt honom tyder på att det funnits civilisationer med relativt hög teknologi för tiotusentals år sen. Obestämd

Oavsett om man tror på det han skriver eller inte så tar han upp intressanta saker. Jag är väldigt dålig på historia, så jag lär mig jättemycket! Solig

Ojsan, har du också övningkört med din mamma? Obestämd
  • lille Birger
    Anton Chigurh skrev 2012-07-18 22:45:29 följande:
    Så glad han verkar, där i slutet. Eller vad säger du, Birger ???

">

" target="_blank">

Fast det hade jag också varit....
    Usch vad snabbt han kör! Sådär snabbt hade jag aldrig vågat åka. Hade jag varit passagerare hade jag lagt mig ned på golvet, blundat och hållit för öronen.
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-07-18 23:55:57 följande:
    Har du läst "Lille Prinsen" någon gång?
    Nej, men jag tycker att titeln låter spännande!

Kan du rekommendera den?
  • lille Birger
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-07-19 13:26:10 följande:
    In the land of the free;

www.dn.se/nyheter/varlden/homosexuella-fortsa...
    Det är precis det där jag menar är fel; att man utesluter folk baserat på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, eller sexuell läggning. Den som tillhandahåller tjänster, varor eller ordnar en sammankomst borde inte få diskriminera folk baserat på de ovannämnda kriterierna.
  • lille Birger
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-07-19 14:16:42 följande:
    Alla ska givetvis få vara med och leka men i vissa situationer (krissituationer t ex) kan vissa människor vara mer lämpliga än andra. Inte alls svårt.   
    Ja, visst är det så. Och det som avgör om en person är lämplig eller inte, borde vara henoms individuella egenskaper snarare än könstillhörighet, etnicitet, eller som i scouternas fall sexuell läggning.

Att förenkla hela människan är för mig att kategorisera människor, t ex efter kön eller sexuell läggning. Man tar ju mer hänsyn till människans komplexitet om man ser att egenskaper som ses som stereotypa för en viss grupp faktiskt kan innehas av alla människor.
  • lille Birger

Är det okej att traumatiseras så pass att man skapar fördomar mot homosexuella?

Oavsett om det är det eller inte så är inte det inget jättestort problem att isolera utsatta människor från vad än det är de har fördomar mot, och är rädda för. Det stora problemet ligger i att tillhandahålla en tjänst, och se till att vissa människor (t ex de som tillhör fel kön eller har fel sexuell läggning) inte kan ta nytta av den.

Om man ska tillämpa den moralen till scoutexemplet så ska scoutkåren, om de nu bestämmer sig för att ta hänsyn till vissa medlemmars homofobi, ändå erbjuda likvärdig verksamhet till homosexuella. Exakt hur de löser det behöver vi inte gå in i detalj på, men ett förslag är ju att de kanske har vissa aktiviteter för enbart homofober och vissa där alla kan delta. Och bägge verksamheterna ska på det stora hela vara likvärdiga.
    Om de vill segregera folk är det alltså deras problem att hitta ett sätt att göra det utan att diskriminera oskyldiga människor.

Det borde vara olagligt att bara tvärt utesluta en viss grupp människor från sin scoutkår eller hjälporganisation.

Svar på tråden Trash-tråden