Inlägg från: lille Birger |Visa alla inlägg
  • lille Birger

Trash-tråden

Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 12:26:26 följande:
    Vilken lokal känner du nödvändigheten att besöka där du som man (?) förbjuds inträde?
    vps-55749.cloudnet.se/nyheter/kvinnogym-inte-diskriminering-11813

Om en svart i Apartheid hade anmält det systemets rassegregerande system hade ju det inte lett någonvart heller.
  • lille Birger
    PrimitivMan skrev 2012-11-28 12:30:09 följande:

Nallefront(r) .

Nej jag känner mig inte direkt förtryckt. Dock finns det vissa orättvisor riktade mot män men de är ganska marginella och kan ha ändrats redan. Det är tex att kvinnor i avsvärt högre utsträckning tilldelas enskild vårdnad av barn än vad det görs för män. Men det är ju inte lagstiftning utan tillämpning.
    Jag håller definitivt med dig om att det sexistiska myndighetsutövandet i Sverige är värre än de sexistiska lagarna.
  • lille Birger
    PrimitivMan skrev 2012-11-28 12:45:19 följande:

Jag skulle heller inte tykca det vore konstigt att man inför en avdelning för bara män av samma anledning. De kanske inte vill visa inför kvinnorna hur lite de orkar i bänkpress tex.
    Du skulle inte tycka det vore konstigt om män och kvinnor skulle kunna få lika rättigheter. Problemet är ju att det absolut inte är så.

Att män skulle få en egen avdelning (som motsvarar den kvinnorna har i fallet med Fitness24) är lika otänkbart som att svarta skulle få lika bra levnadsförhållanden som vita i Apartheid.
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 12:46:53 följande:
    Det där tycker jag är helt ok. Nu till en obehaglig sanning Birger.
    Det skulle inte behövas, inte efterfrågas, inte ens föreslås om kvinnor kände sig trygga och väl till mods av att gymma tillsammans med män.
    Många gör det inte.
    Varför?
    För att man inte alltid orkar få rumpan stirrad på på crosstrainern, eller de studsande tuttarna utstirrade på löpbandet. För det händer och det kommenteras och det är väldigt ofta väldigt obehagligt.
    Jag skulle kunna skriva en bok om sådana upplevelser. Inte bara på gymmet, på gatan, på arbetsplatser, där män helt ogenererat och skamlöst tar sig friheten att kanske inte bara kommentera, utan röra, peka.

Så snart en kvinna börjar utvecklas, få bröst, rumpa, så börjar många män sakta men säkert ta sig friheter.

Gym för kvinnor finns ju nästan överallt nu, speciella delar av gymmet där enbart kvinnor får vara. Men det är inte på grund av att männen (till skillnad mot hur svarta ansågs) är mindre värda, smutsiga, lägre stående.
    Utan för att de (männen) själva skapat en miljö där kvinnor känner sig så otrygga att de efterfrågat att kunna träna med enbart kvinnor.

Jag har FULL, full förståelse för detta. 

Skulle inte röra mig i ryggen om männen fick en egen del av gymmet.  
    Problem med trygghet bör attackeras ur ett icke-sexistiskt perspektiv. Det är fel att kategorisera människor och säga att man får känna sig på ett visst sätt endast om man tillhör rätt kön.
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 12:46:53 följande:
    Jag var på ett möte på min dotters skola förra veckan. Man tog upp tryggheten på skolan. Det som gjorde tjejer i klass 5-6 mest otrygga i en anonym enkät, var kapprummet där pojkarna tafsade.
    Då kan man göra en enkät om hur viktigt det är för könen att tjäna pengar, i förhållande till andra saker i livet. Om män upplever att det är viktigare att tjäna pengar än kvinnorna måste man vidta sexistiska åtgärder utifrån det.

• lille Birger
    Ermenegildo skrev 2012-11-28 13:09:56 följande:
    Däremot är det viktigt att den kvinna som vill jobba gör det på samma villkor som den man som vill jobba. Jag tror inte det förekommer mycket direkt diskriminering längre, däremot tror jag fortfarande att vi styrs av traditionella värderingar.
    Det förekommer väldigt mycket diskriminering inom arbetslivet. Män och kvinnor har inte samma villkor. Som manliga musiker eller filmregissör  i början av sin karriär tjänar man på att genomgå könskorrigering. Man får bättre förutsättningar då.
  • lille Birger
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 13:20:01 följande:
    Du är ju helt rabiat. 
    Vem har sagt att man bara får känna sig på ett speciellt sätt om man tillhör "rätt" (och vad sjutton är rätt?) kön?

För att få tillgång till kvinnoavdelningen så är rätt kön kvinna. För att få bo i ett finare bostadsområde i Apartheid är rätt påstådd ras vit.
  • lille Birger
    Ermenegildo skrev 2012-11-28 13:33:21 följande:
    Du menar att det finns stödformer för att öka andelen kvinnor inom vissa branscher? Jag kan inte känna mig särskilt diskriminerad över det eftersom det ändå syftar till en jämnare könsfördelning.
    Jag tror dock att en oskyldig kvinna som döms till 3 års fängelse, för att jämna könsfördelningen bland de som får den domen, skulle känna sig kränkt.
    PrimitivMan skrev 2012-11-28 13:35:01 följande:

Har du något som bevisar den teorin? 
    www.sfi.se/sv/varastod/Regionala-stod/egetskapande/

Fast att man endast får stödet om man tillhör rätt kön, är ingen teori.

• lille Birger
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 13:53:59 följande:
    Ja gud vilken skandal att vilja stödja och uppmuntra kvinnor i en bransch där medelålders män dominerar och tar hand om den största delen av de statliga filmstödspengarna.

Det finns många sammanhang där kvinnor tar hand om den största delen av de statliga pengarna. Studiebidrag t ex. De pengarna kanske också borde fördelas jämnare.
  • lille Birger

Vänsterpartiet vill slopa åldersgränsen för könskorrigering. Glad

• lille Birger
    kapten howdy skrev 2012-11-28 19:47:47 följande:
    LB : Posta nått snyggt som får alla att glömma.. Nu!
    Ok. En tjej som tvingar sin kille att nafsa henne i baken medan hennes kompis tittar på:

Väldigt kränkande.

• lille Birger
    och skrev 2012-11-28 19:58:53 följande:
    Jag tycker mest synd om henne.
    Inte så snygg kille?
Svar på tråden Trash-tråden