PrimitivMan skrev 2012-11-28 12:45:19 följande:
Jag skulle heller inte tykca det vore konstigt att man inför en avdelning för bara män av samma anledning. De kanske inte vill visa inför kvinnorna hur lite de orkar i bänkpress tex.
Du skulle inte tycka det vore konstigt om män och kvinnor skulle kunna få lika rättigheter. Problemet är ju att det absolut inte är så.
Att män skulle få en egen avdelning (som motsvarar den kvinnorna har i fallet med Fitness24) är lika otänkbart som att svarta skulle få lika bra levnadsförhållanden som vita i Apartheid.
Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 12:46:53 följande:
Det där tycker jag är helt ok. Nu till en obehaglig sanning Birger.
Det skulle inte behövas, inte efterfrågas, inte ens föreslås om kvinnor kände sig trygga och väl till mods av att gymma tillsammans med män.
Många gör det inte.
Varför?
För att man inte alltid orkar få rumpan stirrad på på crosstrainern, eller de studsande tuttarna utstirrade på löpbandet. För det händer och det kommenteras och det är väldigt ofta väldigt obehagligt.
Jag skulle kunna skriva en bok om sådana upplevelser. Inte bara på gymmet, på gatan, på arbetsplatser, där män helt ogenererat och skamlöst tar sig friheten att kanske inte bara kommentera, utan röra, peka.
Så snart en kvinna börjar utvecklas, få bröst, rumpa, så börjar många män sakta men säkert ta sig friheter.
Gym för kvinnor finns ju nästan överallt nu, speciella delar av gymmet där enbart kvinnor får vara. Men det är inte på grund av att männen (till skillnad mot hur svarta ansågs) är mindre värda, smutsiga, lägre stående.
Utan för att de (männen) själva skapat en miljö där kvinnor känner sig så otrygga att de efterfrågat att kunna träna med enbart kvinnor.
Jag har FULL, full förståelse för detta.
Skulle inte röra mig i ryggen om männen fick en egen del av gymmet.
Problem med trygghet bör attackeras ur ett icke-sexistiskt perspektiv. Det är fel att kategorisera människor och säga att man får känna sig på ett visst sätt endast om man tillhör rätt kön.
Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 12:46:53 följande:
Jag var på ett möte på min dotters skola förra veckan. Man tog upp tryggheten på skolan. Det som gjorde tjejer i klass 5-6 mest otrygga i en anonym enkät, var kapprummet där pojkarna tafsade.
Då kan man göra en enkät om hur viktigt det är för könen att tjäna pengar, i förhållande till andra saker i livet. Om män upplever att det är viktigare att tjäna pengar än kvinnorna måste man vidta sexistiska åtgärder utifrån det.