Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Smecker skrev 2011-12-09 10:33:27 följande:
    Man blir skadad när man som utomstående jobbar på soc, särskilt om det är många nyutexade idealister som skall förändra världen. Rödvinsvänstern är för mig inget nedsättande epitet utan snarare en beskrivning.

Jag noterar med förtjusning att vi verkar ha samma åsikt i frågan. 
    Nyutexade idealister som ska förändra världen behövs!!!
    Nya perspektiv, infallsvinklar, idéer, allt sådant är nödvändigt, nu mer än någonsin, när Sverige förändrats så mycket.

Så bra. 
    Eau de Salope
  • Nice Girl Wrong Place
    Smecker skrev 2011-12-09 10:37:30 följande:
    Hur funkar det om vi tar Hassan 1 och Hassan 2 från samma familj. Det är 2 år mellan dem, ge går i samma skolor, umgås i stort sett i samma kretsar, Hassan 1 blir busschaufför och sköter sig medan Hassan 2 vid 14 börjar råna och böta jämnåriga för att sedan jobba sig uppåt till grova rån, indrivning och beskyddarverksamhet.

Arv och miljö är lika för båda, alltså borde de enligt ditt resonemang ha lika mycket eget val. 

Det finns ju ingenting som säger att Hassan 1 och Hassan 2 har samma upplevelser.
    Givetvis är det annat än arv och miljö som spelar in ibland, men man kan ju även fråga sig om dessa saker är "medfödda" eller om de utvecklas tidigt i livet. T ex förmågan att hantera stress, nederlag, självförtroendet osv. 
    Eau de Salope
  • Nice Girl Wrong Place
    Smecker skrev 2011-12-09 10:41:22 följande:
    Håller med. Däremot kan man inte enbart syssla med högtflygande teoretiska resonemang, arbetet har högst verkliga klienter som många gånger inte passar in i de fina vetenskapliga mallarna. När inte ens socionomutbildningen klarar av att lära ut att alla är unika individer med unika problem, utan lär studenterna att stoppa in dem i fack (som visserligen har fina namn, annars vore det förfärligt gubevars!), då börjar i alla fall jag misströsta lite.
    Ja jo men så är det ju alltid.
    Men det är väl där erfarenhet kommer in i bilden. Jag har själv en examen i freds- och konfliktvetenskap och även där lär man sig ju alla konflikttrianglar och ibland nästan mallar till hur man bör hantera dessa, vilket kan kännas galet när man sedan talar om internatonella konflikter, men poängen är ju att grunden är väldigt bra att ha.
    De teoretiska resonemangen och tillvägagångssättet. Vad vore alternativet liksom "Tjena alla studenter, alla är olika, ingen situationen är den andra lik och vi kan omöjligt lära er allt ni behöver veta, så ut i arbetslivet med er"?

Har samma erfarenhet från lärarutbildningen och alla utvecklingsfilosofier. Allt är ju bara mallar, en grund, en förankring som man förhoppningsvis, med lite vett, kan göra till sin egen, mixa och matcha tills det funkar och detta måste man ju göra i varje ny situation...    
    Eau de Salope
  • Nice Girl Wrong Place
    Smecker skrev 2011-12-09 10:48:03 följande:
    Självklart inte, frågan är bara ifall det i grund och botten är en relevant modell. Som förklaringsmodell, absolut, men vad gör man med det sen? Du kan inte påverka en persons arv eller miljö när de kommit upp i 15årsåldern, innan dess är de svåra att fånga upp. Du kan inte planera insatser utifrån arv och miljö, eftersom det i princip är unikt för varje enskild individ. Du kan varken straffa eller ursäkta en person med arv och miljö som argument. Så vad skall vi göra med arv och miljö, egentligen?
    Oftast mest bara hålla tankar om rasbiologi borta faktiskt.
    Det är oftast endast det som det kommer till i debatter om/med högerextrema.

Men vad menar du man behöver istället då? Vad ska man planera insatser utifrån istället?

Vad vi ska göra med arv och miljö är ju exakt det du beskriver, förklara och kanske till viss del förstå. Det är ju livsviktigt om man ska kunna gå framåt.     
    Eau de Salope
  • Nice Girl Wrong Place
    Smecker skrev 2011-12-09 11:13:11 följande:
    Att ha grunderna är jättebra, men man måste även ha insikten att förklaringsmodellerna man är matad med inte räcker ända in i mål, den sista biten är det individuella hos varje enskild individ. Dessutom är det, i den miljön, ett lagkrav på att bedömningen skall vara individuell, det om något borde skolan klara av att förmedla.

Ja men det är ju här saker som erfarenhet kommer in i bilden och det är viktigt att skapa sig egen sådan.
    Eau de Salope
  • Nice Girl Wrong Place
    Smecker skrev 2011-12-09 11:20:03 följande:
    Ok, fast även där finns ju problem. Klarar en genomsnittlig högerextremist av att förstå (ta till sig är väl för mycket begärt) det teoretiska resonemanget bakom arv och miljö?

Du kan ju inte planera insatserna utifrån arv och miljö, eftersom det inte är faktorer du kan påverka från samhällets sida, särskilt inte när de redan börjat råna och ha sig. När dessa killar sedan hamnar i rätten är det ju enbart det fria valet som bedöms, du valde att råna alltså åker du in. Att man har ett arv och en miljö i ryggsäcken, som man inte själv kan påverka, tas ingen hänsyn till som man gör med t ex psykiskt sjuka som anses inte ha ett val. 
    Ja man ska aldrig utgå från att någon är oförmögen att förstå.

Tycker du inte att arv och miljö kan påverkas från samhällets sida?
    Samhället fostrar människor, likaså skolan t ex. Såklart samhället kan påverka. Inte allt, men mycket. Genom värderingar, vad man tolererar samt icke tolererar osv.  
    Eau de Salope
  • Nice Girl Wrong Place
    MrsAssault skrev 2011-12-09 12:00:03 följande:
    Öh..

MrsAssault skrev 2011-12-09 12:00:31 följande:
    Åh phew jag trodde jag hamnat i fel tråd ett tag..

Hahaha...
    Jag har många olika behov ju!!!
    Och tråden handlar GIVETVIS om mina behov.  
    Eau de Salope
  • Nice Girl Wrong Place
    lille Birger skrev 2011-12-09 12:49:09 följande:
    NG, jag har nu bestämt mig för att du ska läsa en novell som heter A Good Man is Hard to Find.  Den finns tillgänglig på internet.

Oh BJ som ger order!
    I like!

Varför ska jag läsa den?   
    Eau de Salope
  • Nice Girl Wrong Place
    lille Birger skrev 2011-12-09 13:12:01 följande:
    För att jag tyckte den var bra.

Tjejen på min profilbild kanske har en bok framför sig, på golvet, som hon ligger och läser. Solig
    Jaså.
    Synd att det inte hette "A hard man is good to find" för i sådana fall hade jag varit all over den.
    Nu ska jag tänka på saken.
    Men vart finns den att läsa?   
    Eau de Salope
Svar på tråden Trash-tråden