Inlägg från: I Rose I |Visa alla inlägg
  • I Rose I

Trash-tråden

och skrev 2012-12-24 23:22:31 följande:
    Jag fattar.

Åh vad jag hade velat se på.

Jag har tagit kort på maten och en bild vid matbordet men kommer inte kunna lägga upp det förrän om nån dag. Sitter just nu vid lånedator. Om nån dag får jag min egen och då lägger jag upp bilder på maten. Ville hela kvällen ta kort på eländet men glömde bort det. Bilden av matbordet och vardagsrummet visar bara några av Benjamins kusiner och hon bakifrån. Grrrrr, borde ha tagit kort på eländet så du fick se hur hemsk hon ser ut.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (Sa´di Persisk Poet)
  • I Rose I
    och skrev 2012-12-24 23:37:28 följande:
    Be din man ta extra kort så barnen som längtar så efter henne kan ha något att titta på sen när ni åkt hem?
    Hehe. Mmm...

godnatt älskling. Sov gott. Ska ta och lägga mig på soffan en stund och koppla av innan jag lägger mig.
  • I Rose I
    Agridulce skrev 2012-12-25 16:30:58 följande:
    God fortsättning på julen på er.
    Är lite nere just nu så jag är lite frånvarande.
    Skickar massor av pussar och kramar. Kyss
  • I Rose I

Är allt bra med dig Och? NG? Var har du tagit vägen?

Nu har jag äntligen fått min dator. Den andra var så seg att jag höll på att begå självmord.

Förresten en fråga, varför får folk fnatt när man skriver begå abort men att skriva begå självmord inte väcker lika starka känslor? Om vi ska strunta i religionsnacket så borde man väl reagera lika mycket att man tillskriver självmord en synd genom att skriva begå eller vad är skillnaden?      

• I Rose I
    och skrev 2012-12-28 12:16:51 följande:
    Det är bra med mig.

Självmord pratar man aldrig om, tror jag. 
    Skönt. {#emotions_dlg.flower}

Nej, blir lite svårt när man är död. Nej men jag är verkligen nyfiken på varför man lynchas om man använder begå till abort men inte till självmord? Hade man bara haft ord och lust så hade jag startat en diskussion.   
  • I Rose I
    och skrev 2012-12-28 12:27:08 följande:
    Haha, nej det är svårt...

Vi ser nog individen som så självständig att man får lov att begå självmord? Jag vet inte. 
    Det är inte det jag menar utan själva användningen av ordet begå. Skulle du skriva att en kvinna är självständig nog att begå abort så skulle du bli lemlästad inom loppet av 5 sekunder. Ordet begå försöker få fram att det är en negativ handling. Varför skulle självmord vara negativ men inte abort?
  • I Rose I
    PrimitivMan skrev 2012-12-28 12:44:15 följande:
    Hej Rose! Allt bra med dig?

Menar du just ordet "begå" om abort? Det har jag nog aldrig tänkt på skulle framkalla en bister stämning. Men det är väl att abort har förskönats från vad det egentligen är och blivit en symbol för kvinnlig frigörelse och inte vad det egentligen är, att avsluta ett liv (el en början på liv). Moralistisk tycker jag att abort är en svår fråga.
    Hej PM, det är bara bra med mig. Tack. Själv?

Ja, det är ordet jag har hakat upp mig på. Kommer ihåg att jag skrev begå abort i en abort diskussion för nåt år sen och det fick en av deltagarna att fullkomligt explodera. Jag hade inte tänkt på att det skulle vara negativt utan det var så jag hade lärt mig säga. Alltså att man begår abort.

Jag håller med  mycket av det du har skrivit. Hurvida abort är rätt eller fel är vanligtvis ingenting jag vill diskutera, Personligen tycker jag det är fel och att det är en synd men nej, jag skulle aldrig tala om för någon som "gör" abort att det är fel. Jag skulle själv aldrig ta död på mitt barn oavsett ålder men det har med vad jag tror på och vilka värderingar jag har. Förväntar mig aboslut inte att andra ska dela samma värderingar.        
  • I Rose I
    och skrev 2012-12-28 13:09:21 följande:
    Aha. Ja, ordet begå lägger allt ansvar på den som gör det, och när det gäller svåra beslut vill man nog gärna göra gällande att man var tvungen av diverse olika skäl.
    Det kan jag köpa.
    Att man helst vill lägga skulden på någon annan vid t.ex. abort.

Åt andra sidan borde det ju gälla självmord också kan jag tycka. Det är ju så att man vaknar en morgon och har som dagsplanering att begå självmord.    
  • I Rose I
    Elle Se Sent skrev 2012-12-28 13:20:36 följande:
    "Ta livet av sig" är ju ungefär lika vanligt att säga.

Abort ses väl mer som en rättighet än vad självmord gör (man säger ju också begå mord). 
    Fast att ta livet av sig själv måste också ses som en rättighet när abort som egentligen inte har med en själv att göra ses som en rättighet. Förstår du hur jag tänker? En foster är en extra del av en kvinnans kropp som kvinnan själv inte bär ensamrätt för utan den gjordes med hjälp av någon annans spermier. Nej, jag tycker inte alls det är en rättighet för en kvinna att ta livet av sitt barn. Ses det som en rättighet så borde självmord också göra det. Finns ingen skillnad.

Kom igen NG att ta livet av en annan människa är en synd, en brott vilket ordet begå betyder. Så ja, man begår ett mord. 

Jag har en annan dilemma. Om det ska rättfärdiga abort med förklaringen att ett foster inte är kapabell att överleva. Borde man då inte vara positiv till dödshjälp för människor som inte är kapabla att ha ett värdig liv? Hmm....vad säger ni?      
Svar på tråden Trash-tråden