Inlägg från: ulfsas |Visa alla inlägg
  • ulfsas

Trash-tråden

Anton Chigurh skrev 2012-10-29 19:07:22 följande:
    Okay, intressant, Ulf, jag var med om en landning när jag kom hem från Azorerna, och jag ljuger inte när jag säger att sikten var max 20 meter, det var knappt det gick att urskilja landningsljusen vid sidan om banan, och piloten meddelade efter landning , en danskt pilot förövrigt, att vi just gjort en 'Fully Automatic landning - tror jag han kallade det - "för dom som är intresserade av aviation", mycket trevligt initiativ av våran DANSKA pilot. Tycker jag.

I alle fall så var det roligt att på veta att vi precis landat utan att piloterna gjort ett jävla skit, alltså inte rört instrumenten, bara övervakat systemen. Otroligt att det funkar, men tydligen är det tillåtet att landa med i princip noll sikt under dom förutsättningarna. Om jag fattat saken korrekt.

Och det var fanimej bland top tre när det kommer till mjuka landningar. Touch down kändes min själ knappt.

20 meters sikt är mycket ovanligt och det mest troliga är att det du uppfattade som 20m var betydligt längre. Vi har speciella siktmätare på flygplatserna som vi går efter och mycket starka banljus som vi piloter ser. Men i den sikt som vi landar i kan man knappast köra en bil på vägen i.
    Autoland som jag kör när sikten är ner till 200m och då måste jag senast se banan på 15 meters höjd, annars får vi dra på igen.

Man, 192 cm, 48 år, Sundbyberg, singel ;)
  • ulfsas
    Anton Chigurh skrev 2012-10-30 11:27:03 följande:
    Men vad säger reglementet, alltså, finns det tillfällen när ett plan inte kan/får landa på grund av extrem tät dimma. Nu menar jag såklart  på flygplaster som har ILS av sk Cat III typ då....

Och följs reglementet till punkt och pricka, Ulf ??? 
    Ja, det är händer att plan inte kan landa i tät dimma. Då får de flyga till sin alternativa flygplats. Detta även vid CAT3a- 15m i höjd och 200 m sikt
    CAT3b- 6m och 75m
    CAT3c- 0m/0m

Planet skall vara godkänt, piloterna tränade och flygplatsen skall ha CAT3 sedan så har olika flygbolag olika tillstånd. Ett nytt bolag får inte flyga CAT 3 med en gång. Så var det när inte Goodjet och Flyme kunde landa och vi gjorde det ändå.

Flygplatserna stänger när de inte har sikt tillräckligt för att operera. Om man som pilot flyger läger än sitt minima så riskerar man sitt jobb samt allas liv. Vi är ju två som kollar varandra.
  • ulfsas
    Aynrand skrev 2012-10-30 14:35:52 följande:
    Gubbar, här har ni en landningsbana ..............................

Det var en fin landningsbana. Den är troligen av det farligare slaget, tänkte då på den djupa svackan och på halkan. Slippery when wet Förvånad
    Ser ett allvarligt problem till, hangqren är antagligen väl trång.

Flygnumret är väl SK069Flört 
  • ulfsas
    Anton Chigurh skrev 2012-10-30 17:42:30 följande:
    Okay, Ulf, jäkligt intressant, faktiskt. När ni piloter pratar siktförhållande genom dimma, eller likn, är det sikt vertikalt eller horisontelt ???

Lite konstig fråga, kanske tom korkad, vad vet jag, men nog fan för att det kan skilja sig oerhört. Du kan ha 10 meter sikt på backen men ändå är sikten "från ditt håll" många många gånger bättre, så vad gäller ???

Mycket överraskande att tom flygbolagen måste godkännas för CAT 3, trodde det var okej så länge utrustning och piloter var godkända. Men men, där ser man. 

Du säger dock här ovan att vid CAT 3c är det 0m/0m, innebär det att du vid dom omständigheterna tillåts landa vid en sikt på i princip noll meter, eller har jag missuppfattat .... 
    Det finns två sätt att mäta sikt på. Ett är när meteorologen ser hur långt bort han kan se något upplyst föremål och sedan har modernt utrustade flygplatser något som kallas transmissiometrar utefter banan på en viss höjd.

Banans sikt mäts i 3 segment av dessa fotoceller och rapporteras till oss. Kallas RVR, Runway Visual Range.
    RVR 300m/met vis 150m exempelvis. RVR ger alltid lite bättre siffror än vad meteorologen ser.

Dessa värden är horisontella men vi ser ju snett ner, Slantrange, så det är lite vanskligt om kravet på inflygningen är 200m och sikten också är det. Då är vi iaf lagliga att gå ner och ta en titt som sedan kan resultera i en landning eller en GA, Go Around. 
    Molnbas rapporteras vertikalt.
    Det som gäller är att transmissiometerns värden mer liknar de väldigt starka lampor som sitter i inflygningsljusen innan och i banan. Dessa lampor är jättestarka på max. Vid CAT3 så ser man inte de ljus som sträcker sig 900m innan banan utan eventuellt de som sitter i själva landningszonen i själva banan, i mitt fall är jag då på 15m höjd med hjulen.
    Kan ju då säga att det inte är lätt att taxa in till gaten efteråt. Lätt att köra fel. I Milano fick SAS betala dyrt för ett annat plans feltaxning i dimman med 118 döda som följd. 

Ja, CAT3C är just det 0/0, som att landa i mjölk. Hur man hittar att taxa någonstans då vet jag inte mer än att man taxar efter en grön taxilampa i marken i taget. Om man nu ser dem.

Som kuriosa så har jag en HUD, Head Up Display, i min cockpit. Den används nästan alltid men speciellt vid dålig sikt. Det är därför som jag kan starta i endast RVR 75m på godkända banor och landa i 200m.

Uppåt 280 km/h in i mjölk (ser det ut som) innan man lyfter nosen. Problemet är då ett motorstopp när planet vill gira kraftigt när den ena motorn går för fullt och den andra lagt av.
    Vi har intre detta system godklänt för mer än CAT3a, som planet men i simulatorn har jag landat i absolut nollsikt RVR 0/0 helt utan autopilot och automatisk throttle men då med HUD. Efter landningen står man kanske 1m vid sidan av mittlinjen. Det är en cool känsla.

Denna flygdisskussion måste ju vara helt on topic som det sidospår den är men den kanske tråkar ut de andra? Solig
  • ulfsas
    reflections skrev 2012-10-30 18:03:46 följande:
    cul-de-sac - vad står då det för?
    cul-de-sac (literally "butt of the sack" in French[1]) is an expression of French origin also used in Catalan and Occitan referring to a dead endcloseno through road (British EnglishCanadian and Australian English) or court (American) meaning dead-end street with only one inlet/outlet. While historically built for other reasons, one of its modern uses is to calm vehicle traffic.
  • ulfsas
    Agridulce skrev 2012-10-31 07:50:44 följande:
    God morgon.
    God morgon på dig, redan uppe?Solig
  • ulfsas
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-31 09:35:33 följande:
    Haha nej PM, jag gillar inte det konceptet.
    Trash. Tro mig, jag är den sista som har något emot viss objektifiering och exponering, men brölande, öldrickande män som dreglar över tuttar är så inte min grej.
    Jag skulle bli så provocerad av att jobba på Hooters att jag nog skulle klappa till någon.

Fast å andra sidan. Män har stirrat på mina bröst i hela mitt liv, borde få betalt för det.
    Har varit på Hooters flera ggr med barn och dåvarande fru. Detta i Florida och i Kalifornien. Ungefär som att gå på Hard Rock Cafe. Visst fanns det några som var snygga men det förekommer inte något som är så särskilt upphetsande.
    Tjejerna har orange hotpants på sig men under det har de hudfärgade strumpbyxor. Därtill en T-shirt med texten Hooters på.
    Där fanns en del gubbar, killar, barnfamiljer och äldre par som åt. Det är ju inget porrställe.

Gillar mycket hellre Bubba Gump för de har så mycket godare mat. 
  • ulfsas
    Kakaa skrev 2012-10-31 13:15:43 följande:

Det där är jag för 4 år sedan.. ^^  så nääj, jag ser inte ut som på dem föregående bilderna ;(
    Den bilden var bra. Den vinner du med
  • ulfsas
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-31 22:46:33 följande:
    Mm jag vet.
    Jag har bara varit på Hooters i Florida men det är väl ganska same same.
    Absolut inget porrställe, men jag gillar det fortfarande inte. Jag har inga som helst issues med porrställen haha...

Har aldrig varit på Bubba Gump. Vad är det? Fokus på rumpor? 
    Bubba Gump har Forrest Gump och hans kompis med räkorna, Bubba, som ledstjärnor.
    Massor med goda seafoodrätter mestadels men även de bästa ribsen sa sonen. Käkade där i Miami i somras men vi har varit i Orlando, Ft Lauderdale, Daytona, San Francisco och så på Times Square i NY.   

Familjens Amerikanska favvorestaurang i stil med Hard Rock och Hooters men godare. Hooters hade den minst goda maten av dessa tre. 
  • ulfsas
    Agridulce skrev 2012-10-31 19:34:53 följande:
    Kippis PM.
    Vad dricker du för roligt idag då?
Svar på tråden Trash-tråden