Anton Chigurh skrev 2012-10-30 17:42:30 följande:
Okay, Ulf, jäkligt intressant, faktiskt. När ni piloter pratar siktförhållande genom dimma, eller likn, är det sikt vertikalt eller horisontelt ???
Lite konstig fråga, kanske tom korkad, vad vet jag, men nog fan för att det kan skilja sig oerhört. Du kan ha 10 meter sikt på backen men ändå är sikten "från ditt håll" många många gånger bättre, så vad gäller ???
Mycket överraskande att tom flygbolagen måste godkännas för CAT 3, trodde det var okej så länge utrustning och piloter var godkända. Men men, där ser man.
Du säger dock här ovan att vid CAT 3c är det 0m/0m, innebär det att du vid dom omständigheterna tillåts landa vid en sikt på i princip noll meter, eller har jag missuppfattat ....
Det finns två sätt att mäta sikt på. Ett är när meteorologen ser hur långt bort han kan se något upplyst föremål och sedan har modernt utrustade flygplatser något som kallas transmissiometrar utefter banan på en viss höjd.
Banans sikt mäts i 3 segment av dessa fotoceller och rapporteras till oss. Kallas RVR, Runway Visual Range.
RVR 300m/met vis 150m exempelvis. RVR ger alltid lite bättre siffror än vad meteorologen ser.
Dessa värden är horisontella men vi ser ju snett ner, Slantrange, så det är lite vanskligt om kravet på inflygningen är 200m och sikten också är det. Då är vi iaf lagliga att gå ner och ta en titt som sedan kan resultera i en landning eller en GA, Go Around.
Molnbas rapporteras vertikalt.
Det som gäller är att transmissiometerns värden mer liknar de väldigt starka lampor som sitter i inflygningsljusen innan och i banan. Dessa lampor är jättestarka på max. Vid CAT3 så ser man inte de ljus som sträcker sig 900m innan banan utan eventuellt de som sitter i själva landningszonen i själva banan, i mitt fall är jag då på 15m höjd med hjulen.
Kan ju då säga att det inte är lätt att taxa in till gaten efteråt. Lätt att köra fel. I Milano fick SAS betala dyrt för ett annat plans feltaxning i dimman med 118 döda som följd.
Ja, CAT3C är just det 0/0, som att landa i mjölk. Hur man hittar att taxa någonstans då vet jag inte mer än att man taxar efter en grön taxilampa i marken i taget. Om man nu ser dem.
Som kuriosa så har jag en HUD, Head Up Display, i min cockpit. Den används nästan alltid men speciellt vid dålig sikt. Det är därför som jag kan starta i endast RVR 75m på godkända banor och landa i 200m.
Uppåt 280 km/h in i mjölk (ser det ut som) innan man lyfter nosen. Problemet är då ett motorstopp när planet vill gira kraftigt när den ena motorn går för fullt och den andra lagt av.
Vi har intre detta system godklänt för mer än CAT3a, som planet men i simulatorn har jag landat i absolut nollsikt RVR 0/0 helt utan autopilot och automatisk throttle men då med HUD. Efter landningen står man kanske 1m vid sidan av mittlinjen. Det är en cool känsla.
Denna flygdisskussion måste ju vara helt on topic som det sidospår den är men den kanske tråkar ut de andra?