lille Birger skrev 2012-07-19 00:08:54 följande:
Nej, men jag tycker att titeln låter spännande!
Kan du rekommendera den?
Ja.
Och Aynrand skulle också rekommendera den. Det är trots allt en av de mest kända böckerna i världen och en mycket vacker liten bok som manar till eftertanke;
"Lille prinsen är en liten pojke som bor på en planet, där han sotar sina vulkaner och vattnar sin blomma. Han älskar att se solen gå ner. Räven och fåglarna är hans vänner. I berättelserna ställs alla de svåra frågorna om liv och död, kärlek och vänskap. Här finns poesi, visdom och humor. Författarens egna bilder bidrar till bokens speciella stämning och charm. Boken gjorde författaren, som dog i en flygkrasch 1944, världsberömd. Över hela världen har boken blivit kultförklarad och man har bildat särskilda Saint-Exupéry-föreningar. Boken har kommit ut i miljontals exemplar och på närmare åttio språk ."
Utdrag ur boken:
På nästa planet bodde en man som drack för mycket. Det besöket varade bara en kort stund men gjorde i alla fall Lille prinsen djupt vemodig.
– Vad gör du för någonting? frågade han mannen, som han fann sittande tyst framför en rad tomma flaskor och en rad fulla flaskor.
– Jag dricker, svarade han med dyster min.
– Varför dricker du? frågade Lille prinsen.
– För att glömma, svarade han
– För att glömma vad? undrade Lille prinsen, som redan tyckte synd om honom.
– För att glömma att jag skäms, bekände manen och hängde med huvudet.
– Skäms över vad? frågade Lille prinsen, som gärna ville hjälpa honom.
– Skäms över att jag dricker! slutade mannen som drack för mycket och försjönk på nytt i tystnad.