Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

och skrev 2011-08-31 14:09:08 följande:
    Fast för många är det nog ett ställningstagande som egentligen är baserat på andra saker. Jag kan ju se att en del som skriver där rabblar saker ur partiprogram. Det bottnar i en känsla av utanförskap och besvikelse.

Men barn överlag är empatiska. De vill dela med sig. Förra veckan var det en tråd om frukt i skolan, i måndags kom min dotter hem och sa att hon hade delat med sig själv när någon saknade frukt. Utan att någon hade bett henne göra det. Då blev jag väldigt glad och stolt.

Men jag förstår att du blir upprörd, det blir jag med. 

Mmm jag har jättesvårt att vara cool och resonerande i sådana diskussioner. Jag blir riktigt sur faktiskt.

Tror även att du har rätt.
    Undra när och varför man förlorar en stor del av empatin, överlevnadsinstinkt?  
  • Nice Girl Wrong Place
    Anton Chigurh skrev 2011-08-31 15:18:48 följande:
    Som du säkert vet, Maria, är Anton av gammal bondesläkt, och har således lite av varje sparat från den glamorösa delen av sitt liv. Bland annat en halv säck av en särdeles fin gräsfröblandning, och döm om min förvåning när jag precis var och kontrollerade, att Cannabis Sativa inte ingick  i blandningen. Detta skall Lantmännen få höra. Var så säker. Fan va arg jag är nu.....

Jag som kände mig lite hög av och röka mitt gamla hö. Var det bara inbillning då ???
    Nja - du var nog bara hög av upphetsningen av att du i din tro sökte en fet joint.

Placeboeffekt.
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2011-08-31 15:29:29 följande:
    Jag tror att många helt enkelt vänder sig emot ett system med allmosor och mellanhänder. Personligen tycker inte jag det är empati att ta med ena handen och ge med den andra. Tycker att det hade varit bättre om vi i Sverige tex propagerade för att ta bort alla handelshinder(typ strafftullar) som används för att skydda inhemsk industri på bekostand av utveckling i andra länder.

Givetvis är det inte helt okontroversiellt heller ur miljösynpunkt men det hade varit mer juste. Detta hade lett till att vi fått det sämre ekonomiskt och de bättre men om det är rättvisa vi vill ha så borde vi ta hela steget ut. Att tvinga andra att jobba för låga löner och ge dem allmosor känns osympatiskt.
    Absolut.
    Jag har skrivit om just detta i tråden, mer mer lekmannatermer 
    Anser det hela till viss del kontrapruduktivt. 

Jag håller helt och hållet med. Men denna förändring känns så långt borta. Engagemang är dock viktigt. Problemet är också att Sverige är en sådan liten del i det hela. Det behövs liksom något världsomvälvande för att jämna ut saker.

En del i tråden har tydligt uttryckt att de vänder sig mot ett system av allmosor, men en större del säger rakt ut att de inte bryr sig, har andra problem och inte känner lidande med folk som "inte är som jag".     
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2011-08-31 15:45:29 följande:
    Det har du rätt i. Hade varit intressant dock om någon resonerade utifrån denna ståndpunkten i media. Om det redan görs så görs det inte högt nog.

Absolut.
    Jag gillar tidningen Ordfront. De brukar ha väldigt intressanta repotage på temat. 
Svar på tråden Trash-tråden