Trash-tråden
Ernst Hugo skrev 2011-10-11 09:30:16 följande:
God förmiddagJag tycker generellt inte det finns någon motsättning mellan att man gör lösningar för de många människorna där alla bidrar i en gemensam pott och att man ändå ser till individens behov och potentialer. Jo det skulle finnas mer resureser och jag skulle gladeligen betala en procent mer i kommunalskatt om det gav rätt resurser, men det behövs strukturförändringar oxå.
Som det är nu har vi ett styre som plockat isär det vi som nation trodde på i 40 år efter kriget. Världen förändrades och vi trodde vi var tvungna att överge det som faktiskt var en framgångsrik svensk modell. Visst något förenklat, men i grunden ser jag det så.
Tråden bygger ju på sidospår så jag vill leda in det på feminism. Det är klart att feminism handlar om att ge varje kvinna rätten att utvecklas på sina egna villkor. Men det handlar oxå om att skapa rimliga villkor och ta bort alla obehagliga outtalade förväntningar som att kvinnor inte skall jobba hela dagar för att barnen inte kan vara på dagis till 17. Det skall vara självklart rätt att både bidra i yrkeslivet och få rätten att ha ett familjeliv genom att barnomsorg finns och fungerar med kvalité, inkl frukt och mellanmål.
Det fan ta mej dags att vi tar bladet från munnen och kräver tillbaka våra gemensamma lösningar i samhället våra föräldrar trodde på och som vi kan få igen för att kunna ge till våra barn !
det du kallar för gemensamma lösningar är i min mening the very fundament av sann liberalism för den strävar efter lika förutsättningar som var och en kan utnyttjas efter bästa förmåga viket i sin tur främjar konkurrens och framåtskridande....paradoxen är att "gemensamma lösningar" skapar mer mördande konkurrens men också mer kreativitet i samhället...konkurrens är bra!