Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Driftwood skrev 2012-11-12 12:31:15 följande:
    Ja, jag tror det är så. Vissa barn börjar skolan sprudlande och initiativrika men dämpas ner för att fungera i gruppdynamiken. De som klarar stå emot är undantaget. Skolklassen är som ett samhälle i miniatyr. Mycket av undervisningen är inte vad läraren lär ut utan hur man ska interreagera med andra.

Hur uppmuntrande man än är så sätter gruppdynamiken gränser.

Jag håller inte med. Jag har endast varit på en skola där jag känner igen det du beskriver och det var en religiös friskola.
    Vi är alla individer men vi måste också kunna fungera med andra. Att passa in i en gruppdynamik behöver inte ta från vem eller vilka vi är som individer. Att kunna vara aktiv i en grupp, interagera, är hur tråkigt det än låter lite av en förutsättning för att kunna leva i ett samhälle.

De enda hårda regler är ju saker som att man ska respektera, inte slå, inte kränka.
    Ifrågasättande ser jag som något som uppmuntras mer och mer. 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-11-12 12:41:48 följande:
    Tex tycker inte jag att man skall undervisa att demokrati är något självklart bra. Men hur förklarar man för barn sådant eftersom demokrati kanske ändå är det bästa system vi känner till. Det är bara att se hur människor tänker idag, att de har lärt sig att demokrati är lika med bra. 

Inte lägga in värderingar i undervisningen tex, vad som är rätt och fel utan låta barnen bilda sig egen uppfattning, belysa för och neckdelar osv.

Jag tycker inte värderingar läggs in i undervisningen. Jag är otroligt kritisk till det svenska skolsystemet, har gått nästan 5 år på lärarprogrammet och kommit fram till att lärare absolut inte är ett yrke för mig, men jag jobbar ändå inom det området och jag har varit på väldigt många olika skolor och sett mycket.

Jag har nog aldrig upplevt att man undervisar i vad som är rätt och fel. Man presenterar olika utgångspunkter, belyser olika saker och diskuterar kring detta. Att eleverna SKA få ta plats som individer och inte ska presenteras färdiga lösningar utöver typ pythagoras sats och grammatiska regler, är något man verkligen fokuserar på och som omskrivs i läroplaner.

Jag skulle till och med kalla den svenska skolan ganska extrem vad gäller just sådana saker. Man hör snarare ofta kritik över bristen på mer "tydlig" och "disciplinerad" undervisning.  
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-11-12 12:58:16 följande:
    Som sagt. Det är därför skolan lär ut det. Föds alla till detta? Om inte, vad händer med dem som inte lagda så. De blir nedslipade eller hur.
    Som inte är lagda hur?

Människan är en social varelse, ett flockdjur. Detta motsätter på inget sätt individualism eller eget tänkande. Man behöver inte blanda dessa tu och låta den ena slå ut den andra liksom, det är ju exakt det jag menar.

Jag passar nästan aldrig in. Jag försöker sällan passa in, förutom när jag måste. Då kan jag passa in utan att slipa ner, kompromissa med, eller lägga åt sidan vem jag är.

Det man lär ut om gruppdynamik är ju snarare saker som jag skrev tidigare, slå inte din bankgranne i huvudet, lyssna till den som talar och spola i toaletten så blir det trevligare för andra. Typ.
    Det handlar inte om vad du ska tycka, tänka eller hur du ska agera utöver det mer rent självklara. 
  • Nice Girl Wrong Place
    Ermenegildo skrev 2012-11-12 12:59:23 följande:

Din poäng är att du tror att alla värderingar är farliga? Ska man tala om judeutrotning och apartheid utan något som helst ställningstagande? Om eleven frågar "Men varför förföljde man judar?" ska läraren svara "Man ansåg att judar var en parasiterande ras som nästlat sig in i samhället och som dessutom kidnappade och utförde ritualmord på ariska spädbarn. Och jag vill inte lägga några värderingar om de tankarna."?

Självklart måste en lärare kunna tala om värderingar, en lärare är också människa. Det betyder inte att man inte tillåter diskussion, rätten till fria åsikter är ju också en grundläggande värdering i vårt samhälle.   

Ja, jag håller med.
    Och det viktigaste är väl att belysa att man inte behöver prata om sina personliga värderingar, utan lägga fram olika sidor. Talar man om nazismen är det ju inte svårt eller farfetched att tala om vad majoriteten av världsbefolkningen ansåg om nazismen.

• Nice Girl Wrong Place

Jag tycker att det är farligt att utgå från att människor är jag-svaga och inte kan tänka själv.

Och tack Aynrand, för en mycket inspirerande sidfot. Cool 

• Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-11-12 14:10:34 följande:
    Du reagerade helt korrekt. Du får ett A i uppförande. Jag får sitta i skamvrån.
    Och hans reaktion är en direkt orsak av skolans indoktrinering?

Jag tycker att du överdriver och svartmålar skolans tillvägagångssätt i vägledandet av individer.
    Du har heller inte svarat på mina inlägg ang just detta.

Och skamvrån kan vara ett trevligt ställe. 
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-11-12 14:26:52 följande:
    Ja, jag svartmålar. Vill egentligen bara belysa att det finns ett problem med hur skolverksamhet fungerar i ett samhälle. med det inte sagt att det är ett stort problem. 

Ja, tillsammans med dig kan det nog vara mycket trevligt 

Och jag vill belysa att ett problem som är enormt mycket större är bristen på utbildning i stora delar av världen.

Jag provoceras av att utbildning svartmålas som om skolan är en slags sekt där individen slutar existera medan barn i stora delar av världen aldrig kommer i närheten av skolan och döms till ett fortsatt liv i analfabetism, fattigdom och som fånge i sina egna omständigheter.
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-11-12 14:36:25 följande:
    Självklart, men det har ingen sagt något om. Du ser nog ett rött skynke där. 
    Man måste kunna belysa ett problem utan att först prata om alla viktigare problem.

Det hade varit intressant att höra hur lärarutbildningen närmar sig problemet med indoktrinering. Det handlar till sist väldigt mycket om hur den enskilde läraren agerar.
    Delar av lärarutbildningen suger.
    Men stor tyngdpunkt läggs vid att ta vara på individen, olikheter och att uppmuntra kritiskt tänkande.
    Man lär inte ut "rätt och fel". 
  • Nice Girl Wrong Place

Och den suger inte pga indoktrinering, det är andra aspekter jag är kritisk mot.

• Nice Girl Wrong Place

Hur avgör du om någon är indoktrinerad DW?
    Detta känns lite som PK-begreppet som folk kastar omkring sig som en het potatis.

Jag tycker det finns en fara att TA från individen. TA åsikter och beteenden som mkt väl kan vara genuina och kalla dem en massa saker.

Svar på tråden Trash-tråden