Driftwood skrev 2012-11-13 16:10:19 följande:
Jag säger inte att jag har en lösning, jag säger att det finns ett potentiellt problem som lärare borde känna till och förhålla sig till.
Inte nödvändigtvis, men potentiellt? Föreligger det inte ett potentiellt problem då?
Hur reagerar en student på att få en bok sig tilldelad? Är det stimulerande för hens initiativförmåga?
Men vilken typ av bok?
Lärobok?
Man kan få böcker rekommenderade. Beroende på uppgiften boken är till för, passar inte alla böcker eftersom det bara är ett visst antal böcker som berör ämnet man arbetar med, t ex.
Då får man ju ofta fria händer men läraren vill gärna "godkänna" boken först, så att han/hon har koll på vilken litteratur eleven jobbar med och kanske själv sätt sig in i den.
Jag tycker att du resonerar lite fyrkantigt, det ser så olika ut från situation till situation.
Jag förstår vad du säger men ser inte detta som ett av skolans största problem.
Det föreligger potentiella problem överallt haha...
Men det största är ju att lärare varken har tillräckliga resurser, tillräckligt med tid för att vara det de ska vara, pedagoger. Numer är man inte sällan en massa annat, innan man ens kan börja lära ut.
Ordningsvakt, konfliktlösare osv.
Jag har varit på skolor där det tagit minst en kvart innan alla befinner sig där de ska med materialet de ska ha osv. Lärare är ofta trötta och får ägna en relativt liten tid på dagen åt att göra det de är där för att göra.
Skolan har enorma problem.