HäxanSurtant skrev 2011-08-29 15:18:49 följande:
Ja det finns en krusbärsbuske på tomten, så tja det blev sylt. Tyvärr han jag inte ta vara på körsbären, för då hade jag ingen stor frys, Har två olika äppelträd, så jag antar att det blir en hel del mos där också. Krusbärssylten som jag faktiskt inte trodde skulle vara värt det var sååå värt det, jisses vad gott.
Nästa år tänkte jag koka körsbärssaft iaf och har införskaffat en saftmaja
De enda jag verkligen skulle vilja få plockat kantareller och trattisar, men det finns en gräns för hur långt in i skogen jag släpar med mig min treåring, allra helst skogen där vi bor nu, för den vet jag inget alls om. Men svamp är så gott tycker jag och trattisar är bra att torka och behöver inte ens ta plats i frysen.
Du låter som världens kap för en man.
Vilda plommon är ganska vanligt, de bildar lätt hybrider med har jag för mig. Mirabeller har jag alltid kallat de som är små och gula, fast jag vet inte om det är korrekt, allmänt gulplommon kan det vara istället. Det finns också en grundstam som man har använt som ger röda helt släta frukter, fast de smakar inte gott. Krikon är blålila. Alla mognar ungefär nu.
Marmelad och sylt funkar de bäst till. Plommonsaft blir lite fadd i smaken, du får prova och se om du gillar det.