Nice Girl Wrong Place skrev 2011-10-10 21:44:56 följande:
Och jag bor i en sådan där förort ingen riktigt vill bo i och jobbar i en förort där verkligen ingen vill bo i, det funkar för det mesta där också.
Alla föräldrar kanske inte kan skärpa sig, men man gör vad man kan för att påverka det. Man måste också (och tyvärr) försöka jobba på det och inte göra så att det drabbar de barn som faktiskt tar med frukt för detta smittar av sig på allt. Man anpassar klasser, aktiviteter och kunskapsutvecklingen efter ett fåtal som inte "kan, vill eller orkar". Det går inte att göra så. Man ska ist lägga energi och resurser på de svaga. I fruktfallet betyder det att föra en diskussion med föräldrar, tills det funkar. Men jag har som sagt aldrig sett ett barn som aldrig har med sig frukt.
Orättvisor kommer alltid finnas. Hur hårt det än låter kan man inte anpassa världen efter dessa, utan ist arbeta för att utrota dem och det gör man inte genom att anpassa sig.
Äsch somnade igår kväll!
Visst borde alla kunna skicka med en frukt till skolan och jag skulle gärna skicka med min dotter fem om jag trodde att det gjorde det hela bättre. Jg tror att det berör mig för att jag tycker det är helt onödigt att skapa situationer där skillnader kan synas. Det uppstår så många sådana situationer ändå som i grund och botten beror på föräldrarnas socioekonomiska status. Jag skulle hellre betala mer i skatt så att skolan hade råd att köpa in fruktkorgar.

Men å andra sidan är väl fruktkorgar knappast högprioriterat vid en eventuell skattehöjning...
Jag håller helt med dig om att världen inte ska anpassas efter orättvisor. Det är vår uppgift att arbeta för alla människors lika värde och rättigheter. Men det är onödigt att skapa orättvisor där det inte behövs. (Jag skulle gärna se skoluniformer oxå förstås!)