• rajsiin333

    Ni som adopterat eller är på gång att adoptera, kan ni svara på dessa frågor?

    Vilka förutsättningar hade ni när ni gjorde valet att påbörja processen för en adoption?
    *Hur länge hade ni varit ett par*
    *Var ni gifta? Isåfall hur länge?
    *Hur gamla var ni?
    *Hade ni svårigheter att få egna barn och isåfall, vilka behandlingar har ni genomgått?
    *Hur såg er ekonomi ut? Hade ni pengar sparade?
    *För er som har adopterat: Hur lång tid tog det från det att ni påbörjade föräldrautbildningen till dagen ni kom hem med ert/era barn?

    Och en sista fråga:
    *Hur upplevde ni första kontakten med Familjerätten då ni valt att adoptera och även kontakten under resten av utredningen? Hur lång tid tog den?

    Tacksam för alla svar jag får  Glad

  • Svar på tråden Ni som adopterat eller är på gång att adoptera, kan ni svara på dessa frågor?
  • Sally
    rajsiin333 skrev 2011-08-25 10:01:21 följande:
    Absolut. Dert kan jag göra! Glad

    Vår situation är som sådan att vi är 28 respektive 32 år gamla och har försökt bli med barn i mer än ett år nu, det börjar närma sig 1,5 år. Jag har ÄL-testat och jag får ÄL varje månad och mensen är regelbunden. Vi har tagit diverse blodprover och sambon har lämnat spermaprov men allt såg bra ut.
    Just nu tar jag pergotime varannan månad, tre kurer. Så jag har en kvar, sen får vi se vad nästa steg blir om det inte blir något plus innan dess.
    Som sagt är vi inte gifta men planen är att göra det i november under stort hemlighetsmakeri. Vi vill ha en stor fest för nära och kära vid ett senare tillfälle Glad

    Nu har vi kontaktat Familjerätten och varit på informationsmöte. Kvinnan där rådde oss att vänta och se vad nästa steg efter pergotime ger för resultat. Plus att hon sa att infertilitetsintyg krävs (vilket jag jag vet krävs för vissa länder men inte alla) och att vi måste varit gifta i minst två år så vi behövde samla på oss mer tid (när jag pratade med AC sa de att antal år gifta gäller från det att papprena skickas till landet i fråga).
    Kontentan av vårt besök hos handläggaren var att det kändes som jag var mer påläst än henne angående adoption. Vi bor i en liten kommun och jag fick intrycket av att hon haft få eller t o m inga adoptionsärenden  Obestämd

    Vi har en stabil ekonomi men inga större summor sparade. Däremot har vi lagt upp en sparplan och kommer kunna spara ihop en stor del av adoptionssumman om allt går som vi planerat.

    Så ser vår situation ut. Jag tror inte jag missat någon väsentlig del iaf  Glad
    Ahh, vi svarade nästan samtidigt.  Tråkigt om ni fick en hemutredare som är opåläst och oerfaren!  Det här med gift i 2 år, t.ex.,  trams!  Bara ni är gift när ärendet går upp i nämnden räcker för att få medgivande.  Man behöver också inte någon infertilitetsintyg för att få medgivande.  Jo, för vissa länder krävs det, men första målet är medgivande.  Länderna kan hinna ändra sina regler tills dess, det vet man aldrig.  'Vårt' land vill också ha något intyg om svårighet att få biologiska barn, men det räckte att läkaren skrev något i stilen med att upprepedare missfall är förenad med ännu flera missfall vid upprepade försök,  eller något luddigt så.  Andra har bara fått en läkare att skriva på att man har försökt utan framgång i ett drygt år. 

    Vår hemutredare var erfaren och vänlig.  Ganska distanserad, men vänlig.

    (sedan vet jag att ni fick höra detta för, men om jag var er, skulle jag gifta mig på typ kommunhuset idag, och planera ett stort brollop oavsett.  Ni behöver inte avslöja till någon alls att ni redan är gifta...) 
  • rajsiin333

    Sally:  Tack. Vilket härligt uppmuntrande svarm, det värmde! Glad

    Vi skickade in hindersprövningen i måndags. Jag har ingen aning om hur lång tid det tar att få klartecken. Sen blir det väl vigsel snarast möjligt skulle jag tro, men senast i november.

  • jansson77

    Då vi startade utredningen hade vi varit ett par i ca 9 år
    Gita i ca 3 år
    30 & 33 år
    Gått igenom otaliga ivf
    har pengar sparade
    Vi väntar på BB nu men vi startade utbildningen hösten -2009
    Vår utredning tog ca 9 månader, men efter det fick vi vänta 6 månader tills allting var komplett med kompletteringar som landet krävde. Medgivande fick vi dock efter 9 månader.


  • Chimamanda

    *Hur länge hade ni varit ett par*
    I 10 år.

    *Var ni gifta? Isåfall hur länge?
    Vi var inte gifta då vi började föräldrautbildningen, men gifte oss när den pågick.

    *Hur gamla var ni?
    Vi var 38 år (båda två) då vi påbörjade medgivandeutredningen.

    *Hade ni svårigheter att få egna barn och isåfall, vilka behandlingar har ni genomgått?
    Ja, svårigheter pga inga/dåliga ägg. Vi har inte fått någon behandling för detta.

    *Hur såg er ekonomi ut? Hade ni pengar sparade?
    En del sparat samt "normala" inkomster.

    *För er som har adopterat: Hur lång tid tog det från det att ni påbörjade föräldrautbildningen till dagen ni kom hem med ert/era barn?
    Vi har inte fått vårt barn ännu, men hoppas det ska ske i vinter. I så fall har det tagit 1,5 år från påbörjad föräldrautbildning och drygt 3 år från påbörjad kötid i AC.

    Och en sista fråga:
    *Hur upplevde ni första kontakten med Familjerätten då ni valt att adoptera och även kontakten under resten av utredningen? Hur lång tid tog den?
    Positiv upplevelse av kontakten med familjerätten. Utredningen tog 6 mån.

  • rajsiin333

    Grace O: Tack så mycket för det utförliga svaret Glad Hade ni alltså stått i kö i AC ett tag innan ni satte igång en utredning?

  • wilma123
    rajsiin333 skrev 2011-08-24 22:43:29 följande:

    Vilka förutsättningar hade ni när ni gjorde valet att påbörja processen för en adoption?
    *Hur länge hade ni varit ett par*
    *Var ni gifta? Isåfall hur länge?
    *Hur gamla var ni?
    *Hade ni svårigheter att få egna barn och isåfall, vilka behandlingar har ni genomgått?
    *Hur såg er ekonomi ut? Hade ni pengar sparade?
    *För er som har adopterat: Hur lång tid tog det från det att ni påbörjade föräldrautbildningen till dagen ni kom hem med ert/era barn?

    Och en sista fråga:
    *Hur upplevde ni första kontakten med Familjerätten då ni valt att adoptera och även kontakten under resten av utredningen? Hur lång tid tog den?

    Tacksam för alla svar jag får  Glad


     
    Vi hade vairt tillsammans i ca 7 år när vi ställde oss i kö, och gifta i 4 år. Vi var båda 36 år. Hade försökt få egna barn i några år då, men efter flera missfall bestämde vi oss för att adoptera i stället. Genomgick inga behandlingar utan valde att satsa på adoption i stället.
    Vi hade visst sparkapital när vi bestämde oss för att adoptera, men har samtidigt väldigt mycket annat som pengarna var tänkta att gå till. Så snart vi bestämde oss för att adoptera skapade vi ett nytt konto och började spara lite pengar där. Vid varje jul och födelsedag har vi endast önskat bidrag till adoptionen, vilket har gjort att övrig familj också känner sig lite delaktiga samtidigt som kontot växer så sakta. Vi har även efter hand försökt föra över pengar där, när vi har kunnat. 
     Hur lång tid adoptionen kommer att ta vet vi ännu inte, då vi just nu håller på med vår ansökan till Litauen! Är dock väldigt besvikna för att det redan tagit mer än ett och ett halvt år sedan vi första gången var i kontakt med soc och sa att vi ville ha ett medgivande (vilket vi fick väldigt nyligen)! Anledningen är att de kräver att man först måste gå föräldrautbildnignen, och vi fick vänta i ett halvår innan den startade upp. Sen drog kommunen ut väldigt mycket på själva utredningen, så den blev inte klar förrän i slutet av juni. Hur mycket tid som återstår innan vi är hemma med våra barn vet vi inte.
    Kontakten med vår kommun har väl varit lite så där - vi har varit ganska frustrerade just för att det har tagit så lång tid. Bland annat bokade de om vår tid för hembesöket 3 gånger, och sköt på det i flera månader utan någon vidare förklaring! Dessutom fick vi sedan jaga dem flera gånger för att få ut utredningen med rätt datum, stämplar och underskrifter, vilket även det var frustrerande då jag anser att det är en del av deras arbete.
  • Qermit
    rajsiin333 skrev 2011-08-25 14:56:01 följande:
    Grace O: Tack så mycket för det utförliga svaret Glad Hade ni alltså stått i kö i AC ett tag innan ni satte igång en utredning?
    Jag skulle råda er att ställa er i kö hos minst en organisation redan nu, när ni funderar på adoption. Vi ställde oss i kö samma dag som vår remiss för ivf skickades (i mars 2008) och det har vi varit väldigt glada för många ggr under den här processen. Det är ofta långa väntetider både för att få starta upp i något land och sedan också ibland för att få barnbesked...
  • LyckaOchTålamod
    rajsiin333 skrev 2011-08-24 22:43:29 följande:

    Vilka förutsättningar hade ni när ni gjorde valet att påbörja processen för en adoption?
    *Hur länge hade ni varit ett par*
    *Var ni gifta? Isåfall hur länge?
    *Hur gamla var ni?
    *Hade ni svårigheter att få egna barn och isåfall, vilka behandlingar har ni genomgått?
    *Hur såg er ekonomi ut? Hade ni pengar sparade?
    *För er som har adopterat: Hur lång tid tog det från det att ni påbörjade föräldrautbildningen till dagen ni kom hem med ert/era barn?


    Hej, Detta var verkligen detaljerade, privata och intima frågor. Skäms

    Jag tycker dessa frågor skulle passa bättre i Känsliga Rummet. Om man svarar på dessa frågor under sin signatur här, så kan säkert många lista ut exakt vem man är i verkliga livet, eftersom man träffats på föräldrautbildning, konferenser mm. Så lägg gärna liknande personliga frågor i Känsliga Rummet under rubriken Adoption så får du nog fler svar Solig

    Många här vill bevara viss integritet bakom sin nick / signatur, eftersom man ofta och återkommande skriver här.

    Tips: Ska du nu in i adoptionsvärlden får du genast sluta skriva "egna" barn när du menar biologiska barn! Adopterade barn är också egna barn.

    Adoptera = att uppta som sitt eget Glad

    lycka till med er process, och skicka er medgivandeutredare på utbildning: tipsa henne om detta!!!!

    http://www.adoptionscentrum.se/sv/Press1/Press/NAC-Stockholm-2011/
  • rajsiin333

    LyckaOchTålamod:  Nu har jag faktiskt redan förstått att jag formulerade mig fel vilket jag tala om i tidigare inlägg. Jag ber om ursäkt för detta  Skäms
    Angående Känsliga rummet så visste jag i ärlighetens namn inte ens att det fanns ett sådant trots att jag varit medlem så länge. Det ska jag ha i åtanke inför framtiden. Tack för den informationen  Glad


    Tack till alla som svarat trots mina privata frågor, det har hjälpt mig mycket i mina tankar och jag har fått rätsida på flera frågetecken jag hade.
    Lycka till allihop med era barn, både med de som redan finns hemma och dem ni väntar på! Glad

  • MammaSusan81

    *Hur länge hade ni varit ett par ?
    5 år

    *Var ni gifta? Isåfall hur länge?
    Vi gifte oss samma månad vi började utredningen

    *Hur gamla var ni?
    Jag var 24, maken 27

    *Hade ni svårigheter att få biologiska  barn och isåfall, vilka behandlingar har ni genomgått?
    Ja, vi gjorde IVF/ICSI i väntan på att starta utredningarna.

    *Hur såg er ekonomi ut? Hade ni pengar sparade?
    Bra ekonomi, bufferten gick åt till vårt bröllop.

    *För er som har adopterat: Hur lång tid tog det från det att ni påbörjade föräldrautbildningen till dagen ni kom hem med ert/era barn?
    Började utbl. aug-05, skickade papperen juli-06, barnbesked feb-07
    2.a barnet började vi utredningen jan-09, skickade papperen juni-09, bb sept-09


    Våra mirakel Astrid-06 & Vilgot-09
  • dubbelmamma0310

    Jag har för mig att de är skyldiga att inleda en hemutredning inom sex månader när man säger att man vill ha en. Gift vill de att man ska vara för att påbörja hemutredningen. Jag tror att vi gick föräldrautblidningen under våren och gifte oss i maj och sen i september till december gjorde de hemutredningen klar. Sedan tog det ett och ett halvt år innan vi fick skicka vår papper till landet, efter det tog det fyra år tills vi fick barnbesked. Det är där vi är nu.
    Ett hett tips som jag ger till alla som vill ha barn är att gifta sig för skulle det inte gå att få biologiska så går ju åren och i vissa länder ska man ha varit gifta ganska länge.

  • fabbemam

    Om du läser min presentation får du svar på ganska många av dina frågor men inte alla för en del har jag valt att inte lämna ut för att förbli anonym till viss del...

    Det enda som var problem för oss i utredningen var vikten men när vi kunde visa läkarintyg på attt vi var vid god hälsa samt parallellt med utredningen minskade i vikt blev vi godkänd ändå.

    Ni har all rätt att bli utredda så fort föräldrautbildningen är klar men kan inte enligt svensk lag få ert medgivande fören ni är gifta. Även vår utredare försökte ursäkta att vi fick dröja så länge med utredningen på att det ändå är så långa köer för att få skicka till länderna att hon måste förnya medgivandet om vi inte stått i kö till organisationerna innan vi får medgivandet. SKIT SNACK!! Som du ser i vår presentation fick vi BB ca tre veckor efter medgivandet!

    Många länder kräver inget infertilitetsintyg alls och för ett svenskt medgivande spelar det ingen roll alls om du är infertil eller ej! Det finns även länder som inte har några krav på äktenskapstid så det kan hon inte heller skylla på.
    Det som är viktigt och som står i utredarnas handledning är att ni avslutat alla försök att få barn genom graviditet och att ni bearbetat er eventuella sorg över att inte kunna få biologiska barn.  Jag tycker att du ska ringa henne igen, nu när du fått lite info av oss här och om inte det hjälper kontakta hennes chef !

  • Hjärtat längtar
    rajsiin333 skrev 2011-08-25 09:33:07 följande:
    Greengal och sally:  Vilken var anledningen till att ni inte kunde få egna barn? Visade testerna något?
    jag har mailat dig
  • Chimamanda

    TS, vi ställde oss i kö långt innan vi visste att vi inte kunde få biologiska barn. Vi misstänkte att det kunde bli svårt, så därför var adoption en tänkbar lösning redan tidigt. Under tiden vi väntade hann vi få en spontan graviditet och ett missfall, innan vi satte igång adoptionsprocessen. Är så tacksam idag att jag var förutseende på denna punkt. I och med att vi hade kötid för adoption blev t ex äggdonation utomlands än mindre intressant. :)

Svar på tråden Ni som adopterat eller är på gång att adoptera, kan ni svara på dessa frågor?