• Björnmossa

Dräkt/kostym, hjälp!

Jag funderar på att skaffa en kostym eller dräkt, alltså kavaj med matchande kjol och/eller brallor. Undrar lite vad som är trendigt, eller kanske snarare vad som är ett säkert kort om man vill använda den i flera år? Tänker på saker som byxmodell, kjollängd, antal knappar och sånt som kan variera.

Var kan man köpa? Jag gillar MQ, ganska fina saker som varken är det billigaste eller dyraste, men vill gärna ha fler alternativ.

• Svar på tråden Dräkt/kostym, hjälp!
  • Butterscotch

Det går ju mode i allt, men om du inte rör dig i supermoderna kretsar tror jag faktiskt att ingen noterar om kostymen har några år på nacken (så stora förändringar från år till år brukar det inte vara) och då spelar det ju mindre roll. Personligen gillar jag inte kavajer med bara en knapp, tycker att det är snyggare med två. Kjollängd... Tja, vad passar du i? Lite klockad kjol som når strax under knät gillar jag? Såg en snygg kjol på Esprit nyligen (med tillhörande kavaj och byxor), de har ett snyggt set i mörkblått med halvsvaga ränder på. Vet inte hur bra kvalitet de har dock, det är viktigt att det är bra grejer om det är tänkt att det ska hålla i flera år. Ofta använder man byxorna mer än kavajen och kjolen, och grejer med dålig kvalitet tenderar att tappa färgen/blekas (misstag jag själv gjort i yngre år när budgeten inte var så hög).

• Björnmossa

Tack för ditt svar! Hur kan man försäkra sig om god kvalitet, finns det vissa affärer som bara har bra grejor?

Är det dumt att köpa en kjol som slutar ovanför knät? Tänkte inget kortkort men upp till en dm ovanför kanske? Ser det oproffsigt ut?

• Butterscotch

Kortare kjol ser yngre ut, tycker jag. Inte nödvändigtvis oproffsigt, det beror kanske i så fall på hur resten ser ut. Vet inte hur man försäkrar sig om att det är god kvalitet... Pris visar en del, men högt pris måste inte betyda bra kvalitet. Ren bomull från H&M går bort i alla fall tror att de flesta polyesterblandningar håller färgen och formen bra, eller vad de nu är gjorda av, när lillkillen vaknat kan jag kolla vad mina kostymer är gjorda av. Jag köper mellandyra kostymer (Tiger, Esprit t ex). Använder inte kostym dagligen så jag har inte superhöga krav. Förhoppningsvis svarar någon mer kostymvan i tråden, så att du (och jag ) får lite tips.

• Björnmossa

Polyester, check! Jag vet inte om jag vill se ung ut. ~30 är ju lite mitt emellan ung och medelålders och jag vill gärna framstå som mogen samtidigt som jag inte direkt aspirerar på någon ledarroll på jobbet, är rätt ny. Vad tycker du om stövlar till, i vinter alltså? Är det stiligt och varmt eller ser det ut som en klubbkväll med smal mörk kjol och knähöga stövlar?

MIna krav är inte heller jättehöga men jag betalar hellre 2000 för något bra än 750 för något som blir dåligt direkt. Hoppas vi båda får fler tips av nån annan!

• Butterscotch

Espritkostymen var 100% viskos på insidan och någon ylleblandning på utsidan. Tigerkostymen var en blandning av allt möjligt. Kollade även in en av makens kostymer, från Massimo Dutti. Den var 100% ylle på utsidan och 50% viskos plus 50% krayon (?) på insidan. Jag älskar stövlar! Skitsnyggt till kjol och kavaj. Om någon skulle ha invändningar mot det få de väl ha det då. De som eventuellt inte gillar det går väl ändå i pension snart.

• Smietje

Tiger of Sweden
    Ril's
    Vissa andra märken har fina kostymplagg med som By Malene Birger. Jag har själv den här pennkjolen. Super snygg och det går att ha ihop med andra plagg. Man behöver inte ha samma byxa och kavaj. Säkert om du är omkring 30 tycker jag det ser mera mode medveten ut och proffsigare om du vågar att matcha och mixa!
    Jag har den här pennkjolen ihop med en kortare kofta och pumps. På vintern kommer jag ha stövlar när jag är ute och byter om till pumps på kontoret.

• Björnmossa

Matcha och mixa låter ju kul förstås. Har en beige mockakavaj som jag köpte när det var lite inne men den kanske inte funkar längre? Och en del svarta och grå kjolar som också borde kunna kombineras.

Svar på tråden Dräkt/kostym, hjälp!