• Chazz Michael Michaels

Uttryck vi avskyr

Inspirerad av "bevingade ord"-tråden startar jag helt sonika tråden "Uttryck vi avskyr".

Jag kommer på två.

Det är ingen ursäkt, men det är en förklaring
    .

Används med fördel för att försöka bortförklara idiotiska beteenden hos folk som råkar tillhöra någon förment "svag grupp". Det är säkert nyttigt att leta efter dylika förklaringar i syfte att se samhällsproblem i ett bredare perspektiv, det är inte det - men allt som oftast slår det över och det enda man gör är att leta "förklaringar". Hur den utsatte mår skits det i, för det är ju så jättejättesynd om den stackars gärningsmannen av alla möjliga skäl (bokstavsdiagnos! invandrare! frånvarande förälder! you name it...). Ja, man kan nästan få för sig att det man är ute efter är att ursäkta beteendet. Att det finns massor av folk som också har diagnosen, bakgrunden, hemförhållandena etc och klarar av att sköta sig spelar ingen roll alls. Men det är som om det är värre när en på ytan välanpassad person rånar någon än när någon med "trassligt förflutet" eller liknande gör det.

Det är en dag i morgon också!

Användes ofta och gärna av min far när jag som liten inte ville gå och lägga mig i tid på kvällen. Att sova i tid är bra har jag insett, så den aspekten av hans vädjan förstår jag givetvis, framför allt så här i efterhand. Men uttrycket? Så fullständigt meningslöst. Skulle det vara mindre dag i morgon för att jag var uppe en timme till? Redan som 8-9-åring tyckte jag det var fånigt, och det har inte ändrats med åren. Jag är nu pappa själv och har lovat mig att aldrig säga så till min son :)

• Svar på tråden Uttryck vi avskyr
  • puss

"rättare sagt", va fan då "rättare"?

så heter det inte.

Ät min sidfot
  • MrsTM

Absolut värst är när folk vägrar erkänna vad de håller på med, eftersom den korrekta benämningen anses vara ett fult ord.

Några exempel:

"Jag är inte rasist men jag tycker faktiskt..."

"Vi bråkar inte, vi diskuterar"

"Jag bantar inte, jag testar bara en pulverdiet"

• puss

"man kan inte jämföra lidande", jo, det kan man.

Ät min sidfot
  • FruLiNi

"jag kan tycka att" - Jag kan tycka att det behövs mer personal... 

"En gång är ingen gång"

Folk som missbrukar ett visst ord. Min mamma missbrukar "galet".

Det var galet kul igår...

Den är galet liten...

Jeansen är galet trånga...  

Jag väntade galet länge på dig...              

• MrsTM

Folk som aldrig ser framåt utan bara är efterkloka hela tiden.

"Hade jag vetat hur jobbigt detta skulle bli så hade jag varit sååååå tacksam över XX"

Klassiskt exempel är gravida kvinnor. "Foglossning är skit, hade jag vetat hur jobbigt det skulle vara hade jag inte klagat över illamåendet i början."

Nej knappast, du hade gnällt precis lika mycket, och det är faktiskt OK att gnälla. För mig som lyssnar är det mer irriterande att man blickar bakåt och jämför olika tillstånd.

• bananflugekärlek

Folk som skyller sin övervikt på "grov benstomme".

• puh34se

"mitt stilla sinne"

Vad fan är det? 

• Chazz Michael Michaels

"Inte för att vara elak, men..."

• MrsTM

Som uppvuxen i en håla och inflyttad till en storstad stör jag mig på en del riktigt bonniga uttryck som man bara får höra när man träffar folk hemifrån:

"Ta en stol och sätt dig i soffan"

"Slå dig ner och känn dig nerslagen"

"Jo tack, det knallar och småspringer"

• FruLiNi
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-08-26 10:59:02 följande:

"Inte för att vara elak, men..."

Eller: "inte för att vara sån, men..."
Svar på tråden Uttryck vi avskyr