• Chazz Michael Michaels

Uttryck vi avskyr

Inspirerad av "bevingade ord"-tråden startar jag helt sonika tråden "Uttryck vi avskyr".

Jag kommer på två.

Det är ingen ursäkt, men det är en förklaring
    .

Används med fördel för att försöka bortförklara idiotiska beteenden hos folk som råkar tillhöra någon förment "svag grupp". Det är säkert nyttigt att leta efter dylika förklaringar i syfte att se samhällsproblem i ett bredare perspektiv, det är inte det - men allt som oftast slår det över och det enda man gör är att leta "förklaringar". Hur den utsatte mår skits det i, för det är ju så jättejättesynd om den stackars gärningsmannen av alla möjliga skäl (bokstavsdiagnos! invandrare! frånvarande förälder! you name it...). Ja, man kan nästan få för sig att det man är ute efter är att ursäkta beteendet. Att det finns massor av folk som också har diagnosen, bakgrunden, hemförhållandena etc och klarar av att sköta sig spelar ingen roll alls. Men det är som om det är värre när en på ytan välanpassad person rånar någon än när någon med "trassligt förflutet" eller liknande gör det.

Det är en dag i morgon också!

Användes ofta och gärna av min far när jag som liten inte ville gå och lägga mig i tid på kvällen. Att sova i tid är bra har jag insett, så den aspekten av hans vädjan förstår jag givetvis, framför allt så här i efterhand. Men uttrycket? Så fullständigt meningslöst. Skulle det vara mindre dag i morgon för att jag var uppe en timme till? Redan som 8-9-åring tyckte jag det var fånigt, och det har inte ändrats med åren. Jag är nu pappa själv och har lovat mig att aldrig säga så till min son :)

• Svar på tråden Uttryck vi avskyr
  • EnMandarin

Tiden läker alla sår (nej).

Du är stark du klarar gå igenom det här (och hur vet du det?).

Om JAG får säga vad JAG tycker (nej det är ju förbjudet).

• Derevko47

Alla varianter av "ta inte det här på fel sätt nu/jag säger inte det här för att vara taskig men.../missförstå mig rätt nu". Följs alltid av något som gör en ledsen eller stött. Hu!

The truth takes time
  • EnMandarin
    Derevko47 skrev 2011-08-26 20:56:58 följande:
    Alla varianter av "ta inte det här på fel sätt nu/jag säger inte det här för att vara taskig men.../missförstå mig rätt nu". Följs alltid av något som gör en ledsen eller stött. Hu!
    Ja verkligen.
  • hopparmamma

"Men så kan du inte säga/tycka" - jo, uppenbarligen går det alldeles utmärkt....
    "Källa på det tack!" - otroligt populärt att dra till med hos vissa FL medlemmar så snart de inte håller med om något en annan skriver men helt saknar egna argument för sin ståndpunkt.

• hopparmamma

Just ja, glömde det STÖRSTA hatobjektet av alla. Är helt säker på att någon annan redan har skrivit det...

"Om du bara slutar tänka på att bli gravid så ska du se att du kommer att bli det. Det har jag hört hänt jääääätemånga som blivit. Det är bara för att du spänner dig som du har svårt att bli gravid. "

• Anton Chigurh

"Välfärdsstaten är en omöjlig konstruktion"

Fredrik Reinfeldt (RSR)

The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Rocket Mania

"vinnarskalle" låter ju bara så fult

"det är bara att köpa läget" varför då?

"fina du/finaste" urk 

• EnMandarin

bästa & finaste framför kompisarnas namn... urrk

• Anni M

mota olle i grind..

det går över tills du ska gifta dej.. 

• Suzy QX

"Surt sa räven om rönnbären" Även om jag gillar innebörden av uttrycket och ofta använder det själv så är det väldigt felaktigt ändå.

Rönnbär är ju sura! Mao inte ett felaktigt missundsamt påpekande.

För jag tolkar inte uttrycket som "vi är alla olika med olika smak"

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • trolletimagen
    Det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder!

Hur fan klär man sig för en orkan liksom?
  • Juli2010
    hopparmamma skrev 2011-08-26 21:58:36 följande:
    Just ja, glömde det STÖRSTA hatobjektet av alla. Är helt säker på att någon annan redan har skrivit det...

"Om du bara slutar tänka på att bli gravid så ska du se att du kommer att bli det. Det har jag hört hänt jääääätemånga som blivit. Det är bara för att du spänner dig som du har svårt att bli gravid. "
    Ååååh, jag hatar också den kommentaren. Skrikandes Ska genast börja tänka "får inte bli gravid, får INTE bli gravid", då borde jag ju vara på smällen inom fem minuter?
  • Passionsfrukt
    Suzy QX skrev 2011-08-27 13:59:19 följande:
    "Surt sa räven om rönnbären" Även om jag gillar innebörden av uttrycket och ofta använder det själv så är det väldigt felaktigt ändå.

Rönnbär är ju sura! Mao inte ett felaktigt missundsamt påpekande.

För jag tolkar inte uttrycket som "vi är alla olika med olika smak"
    Uttrycket betyder inte "vi är alla olika med olika smak"... Det bottnar i en fabel av Aisopos där en räv ville ha tag i druvor som växte på en gren högt uppe. Han nådde dem inte och konstaterade att det får fan vara, han vill ändå inte ha dem för de är ändå sura. I Sverige har druvorna bytts ut mot rönnbär då det inte finns druvor i Sverige... och eftersom rönnbär faktiskt är sura så funkar inte pointen längre, men uttrycket betyder ändå detsamma som fabeln från början avsåg, dvs det är lätt att ringakta något man inte kan få.
    Sorry för OT, men var tvungen Drömmer
  • Yavannie
    Passionsfrukt skrev 2011-09-05 15:09:26 följande:
    Uttrycket betyder inte "vi är alla olika med olika smak"... Det bottnar i en fabel av Aisopos där en räv ville ha tag i druvor som växte på en gren högt uppe. Han nådde dem inte och konstaterade att det får fan vara, han vill ändå inte ha dem för de är ändå sura. I Sverige har druvorna bytts ut mot rönnbär då det inte finns druvor i Sverige... och eftersom rönnbär faktiskt är sura så funkar inte pointen längre, men uttrycket betyder ändå detsamma som fabeln från början avsåg, dvs det är lätt att ringakta något man inte kan få.
    Sorry för OT, men var tvungen Drömmer
    Exakt! På engelska heter det ju sour grapes. Irriterar mig enormt på den svenska versionen. Det finns så många andra söta bär och frukter man kan använda - körsbär, plommon...

Annars... Låt maten tysta mun. Blä. Det sade man alltid på dagis, och min mormor sade också alltid så. Hon sade även "tala är silver, tiga är guld" och jag var ändå ett väldigt tyst barn. Som vuxen pratar jag och min sambo om allt möjligt vid matbordet. Det är ju en stund då man umgås och man behöver väl inte slänga i sig maten? Tycker om att både småprata och debattera över middagen. 
    cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • MrsTM

"Älska mig mest när jag förtjänar det minst för då behöver jag det bäst"

Nähä du, den lätte går jag inte på. Vad fan är det du gjort som gör att du egentligen inte förtjänar min kärlek?

• Passionsfrukt
    Yavannie skrev 2011-09-05 15:24:30 följande:
    Annars... Låt maten tysta mun.
    Det där drog dagistanterna och lågstadielärarna alltid med vid matbordet! Goddammit jag vill slå dem på käften såhär i efterhand...
  • mer grubbel

Kul tråd! Jag ogillar just nu mest:

Hur tänkte du/de/ni nu?

Think outside the box

Dvs sånt som alla plötsligt bräker ur sig. Kommer säkert på fler snart...

Svar på tråden Uttryck vi avskyr