hur säger man grattis på spanska?
Nån som vet?
Nån som vet?
Felicidades - Grattis till födelsedagen, eller till att ha klarat av någonting, tex vunnit en tennismatch
Enhorabuena - Grattis till någonting, tex klarat uppkörningen osv.
Feliz cumpleaños - Grattis på födelsedagen
det funkar utmärkt med lexikon om man vet hur man ska använda dom, sen att alla inte vet det och inte har en förmåga att leta upp bra lexikon på internet annat än google translate säger väl mer om er kanske..
Du har fått svar men min gymnasiespanska sa Felicidades så jag har nog inte glömt allt i alla fall.
Hahahaha
Vad gäller om man ska förlita sig på bara lexikon beror det ju också på hur viktigt det är i sammanhanget att översättningen är korrekt och stilriktig. Tar man sig t ex besväret att skicka en grattishälsning är det naturligt att vilja ha den helt rätt tycker jag.
Lexikon är utmärkta hjälpmedel men just hjälpmedel, inget man kan förlita sig helt på. Den som redan har goda grunder i språket kan vanligen bedöma alternativen hyfsat själv. Och i ett undervisningssammanhang, där själva glosinhämtningen kanske rentav är en del av lärprocessen, och där feedback ges av en lärare på resultatet, kan det absolut fylla sin funktion att skriva med hjälp av lexikon. Men det var ju inte situationen här. Men, som sagt, det beror på sammanhanget, och skribenten, hur viktigt det är att det blir helt som avsett.
I det här fallet hade ex Google translater goda alternativ, om än inte situationsbedömda som enligt Alseda ovan. Men i andra fall blir i bästa fall stilvalören och i värsta fall innehållet förvanskat med lexikonöversättningar. (Det går lätt att komma med många exempel på detta som inte tillför TS fråga någonting.) Det kan bero på ord med flera betydelser, på stilskillnader, på att orden inte har samma innehåll/valör på de båda språken, på att man uttrycker samma sak på olika sätt (idiom t ex kommer man inte åt i ord-till-ord-översättningar) eller helt enkelt på att lexikonet har brister. Kan man inte språket hyfsat själv kan det vara svårt att bedöma resultaten från lexikon, vare sig de är dator- eller pappersbaserade.
Lat tycker jag någon är som lägger ut långa skoluppgifter som h*n hoppas få översatta åt sig; att be om hjälp för att få enstaka saker rätt tyder på föredömlig noggrannhet