• deddan

Starta eget som fotograf?

Jag har ingen utbildning inom någonting (har bara gått 1år på gymnasiet..). Jag har fotograferat under hela min tonårstid, men otroligt mycket de senaste 3åren då jag köpte mig en Nikon D60.

Jag är 18år gammal, och vill starta eget. Jag är inte ute efter att folk hoppar på mig ang. utbildningen, för jag kommer förmodligen att läsa på komvux senare, pga. andra omständigheter.

Jag är mer än bra med min kamera, jag är grym. Jag behöver inte den allra dyraste system kameran för att ta en bra bild, utan jag klarar mig ändå. Kan anpassa mig till olika miljöer osv. Givetvis finns det saker jag är mindre bra på, men som jag håller på att lära mig.

Jag har sparade pengar, och funderar som sagt på att öppna eget. Det finns en lokal som är ledig här jag bor, och jag har tankarna på att hyra den.

Det jag undrar bara, kan det gå runt?
    Kan jag kalla mig fotograf utan att ha någon utbildning?

stay strong.
  • Svar på tråden Starta eget som fotograf?
  • Scream2
    deddan skrev 2011-09-04 22:46:06 följande:
    Funkar inte så bra med portfolion så här kommer en länk till min blogg, där är långt ifrån alla mina bilder, men det finns lite iallafall! :)

ddeenniissee.blogg.se/category/foton-by-me.ht...

Fast det hade ju varit kul att se några grymma bilder
  • deddan

Scream: Mina bilder är grymma ;) men kan nog som sagt inte uppnå samma kvalitet på bilderna som personer lagt ut ovan, då jag inte har alla de tillbehörna.. Och jag kör ju på min helt för awsome D60 :D

stay strong.
  • Scream2
    deddan skrev 2011-09-04 22:57:06 följande:
    Scream: Mina bilder är grymma ;) men kan nog som sagt inte uppnå samma kvalitet på bilderna som personer lagt ut ovan, då jag inte har alla de tillbehörna.. Och jag kör ju på min helt för awsome D60 :D
    Jag hittade inga grymma bilder i den bloggen, men jag kanske inte letade så noga Det krävs inte så mkt tillbehör för att få till bilder som den ovan, mest talang bakom kameran och framför dataskärmen.
    Det är jättebra att ha gott självförtroende men även självdistans. Har du några andra bilder än blom/insekts/löv bilderna du visar i bloggen? 
  • deddan

Scream: Nä, bloggen är mer mitt privata ställe, min vardag :p så det finns inte så mycket mer där. Brukar dock inte redigera mina bilder bakom dataskärmen, talang vet jag att jag har, men jag har det nog bara inom natur området, har inte fotat mycket människor och så.

stay strong.
  • Scream2
    deddan skrev 2011-09-04 23:03:10 följande:
    Scream: Nä, bloggen är mer mitt privata ställe, min vardag :p så det finns inte så mycket mer där. Brukar dock inte redigera mina bilder bakom dataskärmen, talang vet jag att jag har, men jag har det nog bara inom natur området, har inte fotat mycket människor och så.

Fast du skriver att du kan anpassa dig efter olika miljöer osv! Dina naturbilder är fina, men inget mer! Inte grymma...och för att klara sig som proffs idag tror jag att man måste kunna en del om bildredigering. Inte förändra bilder, men kunna finputsa dom med tanke på färger, kontraster mm. Ska man leva på att fota är det ju ofta porträttbilder som folk betalar för. Vad ska du annars ha din lokal till?
    Det går ju även att lägga upp lite bilder här på FL om du vill visa mer av din "grymmhet"  
  • Graphique

Ska du kunna klara dig i branschen måste du kunna se objektivt på dina verk. Du måste kunna ta emot kritik och inte ta det personligt. Och även om dina bilder på bloggen är fina så är de inte speciella, inte fängslande. Med tanke på hur många fantastiska fotografer det finns och hur många amatörer som har en "semiproffskamera" så krävs det att du kan leverera riktigt bra bilder. Och en viss bildbehandling är också viktigt. Försök se realistiskt på det hela: ska du bara sälja naturbilder, vem ska köpa dem? Vill du sälja porträtt kanske du ska börja öva på vänner och familj?

• Lenora

Jag kommer inte heller in på din blogg. Det är väldigt svårt att avgöra hur bra dina chanser är utan att se några av dina bilder eller veta hur stort kontaktnät du har.

Jag tjänar lite pengar som amatörfotograf, men inte i närheten av att kunna leva på bara det men det är roligt och väldigt givande. Efter att jag började lägga ut mina bilder på Facebook får jag flera jobberbjudanden titt som tätt. 

• Lenora
    H NA skrev 2011-08-31 21:33:20 följande:
    Jag verkligen älskar det där bröllopskortet med bilen...hoppas att du inte tar illa upp om jag snor den iden?
  • H  NA
    Lenora skrev 2011-09-05 00:06:27 följande:
    Jag verkligen älskar det där bröllopskortet med bilen...hoppas att du inte tar illa upp om jag snor den iden?
    Det går bra att sno iden. Vill du har flera tips så kan jag berätta att det var så här det slutade haha..
    http://www.familjeliv.se/hem/h__na/gallery/phpigzxxb.jpg

Sen hade vi pussbilden på det hela..Lycka till med dit fotande
  • H  NA

Tråkigt att bilderna här bli små och tappar mycket av kvalité. Större kan man se i min nya blogg  HÄR

• deddan

Konstigt att det inte går att komma in och se bilderna :s har inget lösenord vad jag vet.. :/

Jag kan ta kritik, bra som dålig, annars är det svårt att lära. Jag tänkte nog inte så långt när jag tänkte på att hyra en lokal, har haft mina bilder på vernissage och utställningar men det är bara naturbilder, och bara ett porträtt..

Ska nog fortsätta att ägna mig till att sälja bilder lite då o då istället, till små företag etc. Och sen hitta ett jobb sidan om. :)

Svar på tråden Starta eget som fotograf?