• mezzi

Vad bör en 3- åring kunna?

Är lite nyfiken vad ni anser att ett 3- årigt barn bör kunna?

Så som
    Tala/kommunicera?
    Siffror?
    Färger?
    Instruktioner?
    Skämt?
    Avstånd?
    Tid?
    Med mera allt som är "viktigt" så man inte anses "sen"!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad bör en 3- åring kunna?
  • BadHabitAnnie

När min dotter var tre kunde hon räkna till 30, ibland sade hon dock "tjugoelva" hehe...
    Hon hade svårare med avstånd, hon visste bara att mormor bodde "billångt" och hennes kompis Naddi bodde "gålångt"Skrattande Att det däremot tog 15 min för båda färdsätten tänkte hon inte på.

Det är så svårt att avgöra hur mycket de kan, det varierar ju! Inte ens jag kan uppskatta en gångssträcka alltid=S

• Alexi

Om jag får utveckla frågan lite?

Kan treåringar i allmänhet klä av sig (samtliga kläder från topp till tå) och på dem igen?

Sen är det ju rätt relevant för svaret mer exakt hur gammalt barnet är, rätt stor skillnad på 2 år 10 mån och 3 år 11 mån, båda kan ju kallas för treåringar...

• imsevimse
    Alexi skrev 2011-08-29 17:11:23 följande:

Kan treåringar i allmänhet klä av sig (samtliga kläder från topp till tå) och på dem igen?

Sen är det ju rätt relevant för svaret mer exakt hur gammalt barnet är, rätt stor skillnad på 2 år 10 mån och 3 år 11 mån, båda kan ju kallas för treåringar...
    Min son, som blev 3 i sommar, kan klä av sig alla kläder men har svårare för att ta på sig dem.. de hamnar gärna både ut-och-in och bak-och-fram
    Men om man "ska" kunna det eller inte, det vet jag inte. Har ju bara mitt barn att utgå ifrån  
  • Queenie70
    Alexi skrev 2011-08-29 17:11:23 följande:

Min som är 3 år och en månad kan klä av sig och på sig från topp till tå (om han känner för det)
  • Tow2Mater
    imsevimse skrev 2011-08-29 17:18:55 följande:
    Min son, som blev 3 i sommar, kan klä av sig alla kläder men har svårare för att ta på sig dem.. de hamnar gärna både ut-och-in och bak-och-fram
    Min som blir 3 nu i Sept är likadan. Han vill oftast ha hjälp med t-shirten, medan han oftast klarar kalsonger och shorts själv (men inte alltid vill). Strumpor hehöver han alltid hjälp med.

Själv funderar jag aldrig på vad han "borde" kunna eller inte, så länge jag ser att han gör framsteg, det är det viktiga.
  • mezzi

tack för alla svar! intressant att se vad andrs barn gör /inte gör!
    Tack igen!

• Stora Havet

Jag håller med ovan. Så länge man ser viss utveckling känns det bra. BVC-kontrollerna ser jag som ett sätt att hålla koll om barnet behöver någontyp av stöd eller är i behov av glasögon eller har hörselproblem. Vilket jag tycker är bra om man upptäcker tidigt.

Men jag är inte orolig om sonen inte kan räkna upp till en viss siffra, eller om han inte kan alla färgerna ännu. Barn utvecklas olika och växer säkert ikapp. Däremot är min son väldigt duktig med motoriken, klättrar jättebra och cyklar mkt bra.

• Makka Pakka

Min 3 -åring:

- talar/kommunicerar sämre än vanligt, sen med talet då han är tvåspåkig.. Men han kan båda språken.

- räknar till 23 på svenska, baklänges från 15.

- känner igen de flesta bokstäver och kan alla färger på båda språken

- förstår enklare instruktioner på båda språken

- bra finmotorik

Han kan inte avstånd och tid, kan inte säga längre meningar och är ej blöjfri.       

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Habaladabala

Svårt att veta vad de bör kunna, jag vet bara vad min tjej kan och där ingår bl a:

Klättra upp på en gunga och ta fart själv
    Klä på/av sig alla kläder (ibland behövs hjälp med dragkedja men oftast inte)  
    Räkna till 10 både som en ramsa och räkna saker/personer
    Vet hur bokstäverna och siffrorna ser ut/vilken som heter vad
    Kan skriva bokstäverna i sitt namn men de kommer sällan i rätt ordning och åt rätt håll
    Ang tid så förstår hon imorgon, efter maten osv men inte klockan
    Avstånd så förstår hon nära/långt borta
    Komunicerar utan problem även om vissa ord fortfarande är "egna" hon säger t ex sessemester om semester,
    Kan alla färger.
    Ang skämt är det väldigt olika med vad hon förstår och inte.

Vet inte vad mer jag ska skriva

• johlinn

Min kille, som blev 3 år i juni, kan:
    - Förstå skämt och även skämta ibland (enkla varianter såklart, som att upprepa någon min vi föräldrar skrattat åt för att få oss att skratta igen och liknande)
    - Kommunicerar ganska bra med tanke på hur sen han tidigare varit i talet. Nu kan vi föra enklare samtal. Han har bra uttal också, kan säga s, f, v, p , r och andra "svårare" ljud, även om det blir fel ibland och han har en hel del egna ord fortfarande (rukos=frukt till exempel). Förstår enklare instruktioner och kan följa dem om han inte blir distraherad.
    - Kan färger, men inte alla och inte alltid
    - Leker enklare rollekar med ex dockan, badar den, matar den, tröstar den när den är ledsen.
    - Bygger halvhöga torn med klossar eller leksaker.
    - tid kan han förstå enklare varianter på ex, vi hälsade på farmor igår, vi ska hälsa på mormor om några dagar. Dvs han kan förstå vad som hänt idag och vad som hänt en annan dag, vad som ska hända idag eller en annan dag.

Han kan inte:
    - klä av och på sig själv. Alls. Bara strumpor och ibland skor kan han få av sig. Och sina ortopediska skenor av någon anledning, de verkar svåra o få av sig tycker jag...
    - räkna. Räknar inte alls, förstår bara att något kan vara en/ett eller många. Två är många för honom, fåglarna många säger han när vi ser två fåglar.
    - han har dålig balans och kan ex. inte åka rutschkana själv, inte klättra upp i en gunga själv och inte gunga själv. Detta kan dock bero på hans funktionsnedsättning och har inte så mycket med den normala utvecklingen att göra tror jag.

Svar på tråden Vad bör en 3- åring kunna?