Min kille, som blev 3 år i juni, kan:
- Förstå skämt och även skämta ibland (enkla varianter såklart, som att upprepa någon min vi föräldrar skrattat åt för att få oss att skratta igen och liknande)
- Kommunicerar ganska bra med tanke på hur sen han tidigare varit i talet. Nu kan vi föra enklare samtal. Han har bra uttal också, kan säga s, f, v, p , r och andra "svårare" ljud, även om det blir fel ibland och han har en hel del egna ord fortfarande (rukos=frukt till exempel). Förstår enklare instruktioner och kan följa dem om han inte blir distraherad.
- Kan färger, men inte alla och inte alltid
- Leker enklare rollekar med ex dockan, badar den, matar den, tröstar den när den är ledsen.
- Bygger halvhöga torn med klossar eller leksaker.
- tid kan han förstå enklare varianter på ex, vi hälsade på farmor igår, vi ska hälsa på mormor om några dagar. Dvs han kan förstå vad som hänt idag och vad som hänt en annan dag, vad som ska hända idag eller en annan dag.
Han kan inte:
- klä av och på sig själv. Alls. Bara strumpor och ibland skor kan han få av sig. Och sina ortopediska skenor av någon anledning, de verkar svåra o få av sig tycker jag...
- räkna. Räknar inte alls, förstår bara att något kan vara en/ett eller många. Två är många för honom, fåglarna många säger han när vi ser två fåglar.
- han har dålig balans och kan ex. inte åka rutschkana själv, inte klättra upp i en gunga själv och inte gunga själv. Detta kan dock bero på hans funktionsnedsättning och har inte så mycket med den normala utvecklingen att göra tror jag.