• mezzi

Vad bör en 3- åring kunna?

Är lite nyfiken vad ni anser att ett 3- årigt barn bör kunna?

Så som
    Tala/kommunicera?
    Siffror?
    Färger?
    Instruktioner?
    Skämt?
    Avstånd?
    Tid?
    Med mera allt som är "viktigt" så man inte anses "sen"!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad bör en 3- åring kunna?
  • CharlieF

Jag hoppar också in här. Intressant läsning! Min son är 2,5 år och pratar otroligt bra. Han började med färger när han var 1,5 och sen har det bara rullat på. (hans pappa pratade också väldigt tidigt).

Han förstår "igår" och "sen". Typ igår var vi hos mormor och sen (efter frukost) ska vi gå till dagmamman. Han säger räkneord oftast i rätt ordning men kan inte räkna saker.

Han kan ta på sina byxor och sandaler. Dagmamman vill att han ska ta på skorna själv men det tycker jag är lite för mycket begärt med gymnastikskor. Stövlar går ju bra.
    Kan era treåringar ta på sig skorna?

• Tow2Mater

Min tar på sig skorna själv, men han kan inte knyta rosett. Han har gympaskor med kardborre, de kan han fixa helt själv.

• Alexi

Om jag får låna tråden igen, upplever ni att mycket av den mentala utvecklingen är beroende av talet? Dvs det känns som att några barn vi känner (som är 2,5-3 år) är enormt tidiga med mycket som har med förståelse och sånt att göra. Åh, svårt att förklara men ett barn kunde tex hitta kläder i en affär, prova dem, uttrycka sig som en vuxen kring uppskattningen av sig själv i kläderna och sen ta av dem igen och gå till kassan. Dvs beteendet är så moget och så oerhört långt ifrån vad vår snart treåring skulle kunna tänka, känna och resonera kring. Barnet kan fundera kring vad de gjort igår eller för länge sen, vad de ska göra kommande dagar osv. Ett annat barn i samma ålder kunde resonera kring att lillasyster inte fanns när han fyllde år senast (typ sex månader sedan) Eftersom dessa barn pratar väldigt bra (och vår dotter rätt dåligt) så undrar jag om allt sånt hänger på om barnet kan prata bra eller inte. Dvs hänger talförmågan ihop med en väldigt mental mognadsprocess i hjärnan, typ?

Jag är alltså inte ute efter att jämföra med vår dotter eller så utan mest reflektion av VAD som gör att vissa barn är så enormt tidiga.

• johlinn
    Alexi skrev 2011-08-30 15:08:23 följande:
    Om jag får låna tråden igen, upplever ni att mycket av den mentala utvecklingen är beroende av talet? Dvs det känns som att några barn vi känner (som är 2,5-3 år) är enormt tidiga med mycket som har med förståelse och sånt att göra. Åh, svårt att förklara men ett barn kunde tex hitta kläder i en affär, prova dem, uttrycka sig som en vuxen kring uppskattningen av sig själv i kläderna och sen ta av dem igen och gå till kassan. Dvs beteendet är så moget och så oerhört långt ifrån vad vår snart treåring skulle kunna tänka, känna och resonera kring. Barnet kan fundera kring vad de gjort igår eller för länge sen, vad de ska göra kommande dagar osv. Ett annat barn i samma ålder kunde resonera kring att lillasyster inte fanns när han fyllde år senast (typ sex månader sedan) Eftersom dessa barn pratar väldigt bra (och vår dotter rätt dåligt) så undrar jag om allt sånt hänger på om barnet kan prata bra eller inte. Dvs hänger talförmågan ihop med en väldigt mental mognadsprocess i hjärnan, typ?

Jag är alltså inte ute efter att jämföra med vår dotter eller så utan mest reflektion av VAD som gör att vissa barn är så enormt tidiga.
    Känns igen - jag tycker att vår sons mentala utveckling har varit helt enorm sen talet kom igång. Tex det här att leka med andra barn, det har han inte varit intresserad av alls tidigare. Nu gör han det gärna, och han kan tex låna ut leksaker till andra barn i lekparken. Han kan också resonera på ett annat sätt om det här med tiden och annat abstrakt som telefon, "farmor ringde, hej hej" sa han häromdagen när han höll i telefonen. Farmor hade ringt för en stund sen och sagt hej Det brydde han sig inte alls om tidigare, han förstod inte vad poängen var med den där lådan som vi brukade prata in i...
  • Lantani

Min 3-åring är sen med pratet, även om det lossnar mer och mer. Han kan säger 3-ords meningar, på sitt vis, men då är det iprincip bara jag ska förstår honom.

Färgerna kan han alla vanliga: Blå, grön, gul röd.
    Siffror kan han inte alls.
    Räkna till 3 har han nyss lärt sig.
    Han är blöjfri på dagarna!
    Han kan ta på och av sig strumpor, byxor och kalsonger, men oftast behöver han hjälp så att han får dom på rätt håll. Tröja funkar inte alls att göra själv :-P
    Ta av sig skor går bra, men på, då blir han bara arg.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Lantani
    Lantani skrev 2011-08-30 15:32:25 följande:
    Min 3-åring är sen med pratet, även om det lossnar mer och mer. Han kan säger 3-ords meningar, på sitt vis, men då är det iprincip bara jag ska förstår honom.

Färgerna kan han alla vanliga: Blå, grön, gul röd.
    Siffror kan han inte alls.
    Räkna till 3 har han nyss lärt sig.
    Han är blöjfri på dagarna!
    Han kan ta på och av sig strumpor, byxor och kalsonger, men oftast behöver han hjälp så att han får dom på rätt håll. Tröja funkar inte alls att göra själv :-P
    Ta av sig skor går bra, men på, då blir han bara arg.
    Kan tillägga att han itne alls är 3 år, blir 3 år i november. Missade visst ordet snart
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Tow2Mater
    Dvs hänger talförmågan ihop med en väldigt mental mognadsprocess i hjärnan, typ?
    Eller så upptäcker omgivningen det först när de är kapabla att uttrycka det så vi forstår? De kanske mentalt haft förmågan till allt innan, men vi inte sett det tidigare.

"hitta kläder i en affär, prova dem, uttrycka sig som en vuxen kring uppskattningen av sig själv i kläderna och sen ta av dem igen och gå till kassan" låter för mig mera som att härma ett beteende de sett föräldrar göra (kankse ofta).
  • Johanna S

Barn är så otroligt olika.

Min dotter fyller 3 år i oktober och hon pratar väldigt bra svenska och förstår allt och pratar lite spanska 
    -Hon kan sätta på sig och ta av sig alla kläder själv, men hon vill ibland inte. Kläderna hamnar ibland bakochfram, men det är inget jag lägger vikt vid, jag tycker att det är bra att hon kan :)
    -Hon kan räkna till 16 på svenska och till 5 på spanska.
    -Hon har lite svårt med färger, ibland kan hon och ibland blandar hon ihop dem :)
    -Skorna kan hon ta på sig.
    -Hon har lite svårt med tid, hon säger igår om allt som inte var idag. Det kan har varit en vecka eller månad sen
    -Blöjfri har hon varit sen hon var 1,5 år båda dagtid och på natten.
    -Hon förstår barnskämt och älskar att skoja.
    -Klättrar överallt och älskar att göra allt som storebrorsan gör :)

• Habaladabala

Jag tror det kan hänga ihop, eller kanske snarare att man märker den mognaden hos barn som pratar tidigt just för att de pratar. Jag tror överlag  att barn som pratar bra känns äldre än de som inte gör det.
    Min tjej började prata tidigt och ibland kunde jag känna att hon pratade bättre än hon förstår.  
  • Alexi
    johlinn skrev 2011-08-30 15:12:03 följande:
    Känns igen - jag tycker att vår sons mentala utveckling har varit helt enorm sen talet kom igång. Tex det här att leka med andra barn, det har han inte varit intresserad av alls tidigare. Nu gör han det gärna, och han kan tex låna ut leksaker till andra barn i lekparken. Han kan också resonera på ett annat sätt om det här med tiden och annat abstrakt som telefon, "farmor ringde, hej hej" sa han häromdagen när han höll i telefonen. Farmor hade ringt för en stund sen och sagt hej Det brydde han sig inte alls om tidigare, han förstod inte vad poängen var med den där lådan som vi brukade prata in i...
    Ja, det är så jag menar, jag kan som sagt se att de här andra barnen vi känner som är helt jämngamla med dottern har intressen och förmågor på det mentala planet, lekplanet osv som vår dotter inte är i närheten av.
Svar på tråden Vad bör en 3- åring kunna?