• TeamTss

Bränslesnål SUV?

Vi har hund & planerar barn. Jag vill göra mig av med min Volvo 740 & införskaffa en SUV.
    Men jag kan ingenting om dessa bilar & har förstått att de drar en hel del soppa.
    Jag är ju ute efter en stor bil, som samtidigt är snäll mot plånkan.

Jag har tittat på lite fort explorer, men jag har förstått att får man ner dem till 1.0 liter/mil så ska man vara glad.
    Min 740 kör jag på ca 0,9..och jag tycker den är törstig. Jag har ca 1.5 - 2 mil till jobbet.

Tipsa på bränslesnåla SUVar :)

• Svar på tråden Bränslesnål SUV?
  • TeamTss
    Anghammarad skrev 2011-08-29 15:06:15 följande:
    VW Touareg med den "lilla" dieseln (V6 240 hk) drar 0,74 blandad körning
    Oj, det var inte i vår prisklass alls. Mitt fel att jag inte nämnde att vi letar begagnade bilar upp till max 25 - 30.000.
    Det MÅSTE ju heller inte vara en SUV, så länge det är en stor bil. Men drömmen är ju en SUV för ett (för oss) humant pris & plats för hund + lite till.
  • TeamTss
    tompatiger skrev 2011-08-29 15:22:13 följande:
    Max 30.000 SEK för en suv?
    Då får du nog tänka om eller sno en...
    Eller så skulle du titta på bland annat blocket. Där finns dem. Vi pratar INTE årsmodell 2011.
    Vi pratar shyst bil som rullar åt det hållet jag vill där jag får plats med hund & hästgrejor.
    Vad ska jag med en bil för 200.000 till när jag jag kör fram & tillbaka till jobbet, max 3 mil om dagen?
    Känns inte som en smart "investering" eftersom det  inte är några pengar jag får tillbaka när jag säljer bilen.
  • Millazzon

Skickade för fort. :P
    Den gick som en klocka. Sålde den till syrran med fam o de är jättenöjda med den.
    Hade lilla motorn 2,4. Den räckte gott o väl.

• Mentat

Som vanligt när någon frågar efter en lämplig bilmodell ger jag svaret att söka på www.bilsmart.se efter vad som passar dig. Gå in på "Expertsök" och ange dina kriterier:
    Karosseri är flera ändamål (=SUV som jag tolkar det)
    Bränsleförbrukning under 7,0
    ger 81 sidor med träffar. På tok för mycket. Lägger till
    Pris under 40.000
    så kommer vi ner till 3 sidor. Fast där finns Mini Cooper med, på tok för liten.
    Lägg till
    Tjänstevikt över 1200
    Nu börjar det likna något, 26 träffar. Klickar man på rubriken för bränsleförbrukning ser man att Citroen Xsara Picasso 2001, diesel, bara drar 5,5 l/mil. Den kanske är intressant?

Annars, experimentera runt med parametrarna själv och se vad du kommer fram till tills du fått en hyfsat kort lista på kandidater. Sedan, men först då, är det dags att ge sig ut på marknaden och leta efter sådana bilar som man har hittat!

• Studentpappa

SUV:ar är ju bara jobbiga att lyfta in barnvagnen i, vad är det för fel på en kombi? För 30000:- lär ju en fin volvo 945:a, 745:a, 245:a vara det bästa alternativet bensinkostnaden kan kvittas mot billiga reservdelar. Köper du en ford för 30000:- så kan du hellre cykla. 
    Bilar i den prisklassen får man ju räkna med en hel del som går sönder vilket iofs är rimligt då de ofta har gått en del och är till åren.  

• Mentat

Sedan kan man förstås göra om samma övning för kombibilar och se vad man får fram då. ("Karosseri är kombi"). Det finns diverse VW men du får gå bak till 95-98 för att komma ner i de priserna och det är kanske i äldsta laget? Annars finns det Ford Mondeo Kombi diesel, som påstås dra 5,9 l/100km som borde vara stor nog.

Du hittar nog något som passar just dig bäst på det sättet i alla fall.

• TeamTss
    Millazzon skrev 2011-08-29 17:13:36 följande:
    Skickade för fort. :P
    Den gick som en klocka. Sålde den till syrran med fam o de är jättenöjda med den.
    Hade lilla motorn 2,4. Den räckte gott o väl.
    jag ska spana in en sådan bil. tack!
Svar på tråden Bränslesnål SUV?