• TeamTss

Bränslesnål SUV?

Vi har hund & planerar barn. Jag vill göra mig av med min Volvo 740 & införskaffa en SUV.
    Men jag kan ingenting om dessa bilar & har förstått att de drar en hel del soppa.
    Jag är ju ute efter en stor bil, som samtidigt är snäll mot plånkan.

Jag har tittat på lite fort explorer, men jag har förstått att får man ner dem till 1.0 liter/mil så ska man vara glad.
    Min 740 kör jag på ca 0,9..och jag tycker den är törstig. Jag har ca 1.5 - 2 mil till jobbet.

Tipsa på bränslesnåla SUVar :)

• Svar på tråden Bränslesnål SUV?
  • TeamTss
    Mentat skrev 2011-08-29 19:52:14 följande:
    Som vanligt när någon frågar efter en lämplig bilmodell ger jag svaret att söka på www.bilsmart.se efter vad som passar dig. Gå in på "Expertsök" och ange dina kriterier:
    Karosseri är flera ändamål (=SUV som jag tolkar det)
    Bränsleförbrukning under 7,0
    ger 81 sidor med träffar. På tok för mycket. Lägger till
    Pris under 40.000
    så kommer vi ner till 3 sidor. Fast där finns Mini Cooper med, på tok för liten.
    Lägg till
    Tjänstevikt över 1200
    Nu börjar det likna något, 26 träffar. Klickar man på rubriken för bränsleförbrukning ser man att Citroen Xsara Picasso 2001, diesel, bara drar 5,5 l/mil. Den kanske är intressant?

Annars, experimentera runt med parametrarna själv och se vad du kommer fram till tills du fått en hyfsat kort lista på kandidater. Sedan, men först då, är det dags att ge sig ut på marknaden och leta efter sådana bilar som man har hittat!
    Tack, där ska jag aboslut titta & se vad jag hittar! :)
  • TeamTss
    Studentpappa skrev 2011-08-29 19:57:57 följande:
    SUV:ar är ju bara jobbiga att lyfta in barnvagnen i, vad är det för fel på en kombi? För 30000:- lär ju en fin volvo 945:a, 745:a, 245:a vara det bästa alternativet bensinkostnaden kan kvittas mot billiga reservdelar. Köper du en ford för 30000:- så kan du hellre cykla. 
    Bilar i den prisklassen får man ju räkna med en hel del som går sönder vilket iofs är rimligt då de ofta har gått en del och är till åren.  
    Det är inget fel på kombi. Jag kör volvo nu & även om det är en rejäl kärra så är den inte rejäl nog med tanke på hur mycket jag håller på med hund & häst. En sådan bil är för "klen" och "drar för mycket" för att vara en sådan bil enligt mig. Då har jag hellre en större som jag har bättre nytta av, men som också drar mer. Dock får inte bilen dra FÖR mycket.

Jag är inte tvungen till att köpa just en Ford. Det var bara något som jag hade tittat på på blocket.
  • EmmaHenke

Vi har en Opel sintra som stor bil. Går snålt och har jätte mycket plats. Inte så snygg men fyller sin funktion.

• TeamTss
    Mentat skrev 2011-08-29 20:00:05 följande:
    Sedan kan man förstås göra om samma övning för kombibilar och se vad man får fram då. ("Karosseri är kombi"). Det finns diverse VW men du får gå bak till 95-98 för att komma ner i de priserna och det är kanske i äldsta laget? Annars finns det Ford Mondeo Kombi diesel, som påstås dra 5,9 l/100km som borde vara stor nog.

Du hittar nog något som passar just dig bäst på det sättet i alla fall.
    Varför skulle 95-98 vara i äldsta laget? Det är väl inte det som spelar roll? Jag kör en Volvo 740 GL -90 sedan 3 år tillbaka & den går som en klocka & har aldrig svikit mig.
    Denna funderar jag på att sälja nu, för att håva in pengar till en ny bil. Men en 740 är ju inte lätt att bli av med tyvärr. Inte en 740 som är i så fint skick som denna eftersom det bara är 18 åriga killar som köper sådana bilar för att mecka med, och inte betalar mer än 1.500 spänn. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra med bilen.
    Den har gått 22.000 mil.

Jag har inget emot gamla bilar så länge det är en redig bil som inte sviker mig kalla vinterdagar eller som inte är för elak mot min plånbok i reparation eller bränsleförbrukning. Sen får den ju gärna se bra ut också.

Herregud, jag ska köra hund, hästsläp, barngrejor & till jobbet fram & tillbaka..jag är ute efter en rejäl bruksbil helt enkelt. Snygga bilar för hur många 100.000 som helst är inte riktigt min grej.
  • Mentat
    TeamTss skrev 2011-08-30 10:45:50 följande:
    Varför skulle 95-98 vara i äldsta laget? Det är väl inte det som spelar roll? Jag kör en Volvo 740 GL -90 sedan 3 år tillbaka & den går som en klocka & har aldrig svikit mig.
    Denna funderar jag på att sälja nu, för att håva in pengar till en ny bil. Men en 740 är ju inte lätt att bli av med tyvärr. Inte en 740 som är i så fint skick som denna eftersom det bara är 18 åriga killar som köper sådana bilar för att mecka med, och inte betalar mer än 1.500 spänn. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra med bilen.
    Den har gått 22.000 mil.

Jag har inget emot gamla bilar så länge det är en redig bil som inte sviker mig kalla vinterdagar eller som inte är för elak mot min plånbok i reparation eller bränsleförbrukning. Sen får den ju gärna se bra ut också.

Herregud, jag ska köra hund, hästsläp, barngrejor & till jobbet fram & tillbaka..jag är ute efter en rejäl bruksbil helt enkelt. Snygga bilar för hur många 100.000 som helst är inte riktigt min grej.
    95-98 behöver inte vara för gammalt men ju äldre bilen är desto större blir ju risken för att den sviker dig en kall vinterdag och det kändes rätt gammalt i jämförelse med 2001 för samma pengar.

Men hela vitsen med min referens till bilsmart är att just du skall hitta vad som passar dig och att du skall kunna vara fri från kommentarer i stil med "Köp xxxx, den har jag och den är jättebra". xxxx är kanske jättebra för den personen men inte nödvändigtvis för dig. Jag ville ge hjälp till självhjälp - en metod att hitta rätt och inte en specifik modell.
  • TeamTss
    EmmaHenke skrev 2011-08-30 10:43:50 följande:
    Vi har en Opel sintra som stor bil. Går snålt och har jätte mycket plats. Inte så snygg men fyller sin funktion.
    Fast det är väl mer en buss? Vad drar den ungefär?
    Kan man fälla sätena på den och sätta in ett lastgaller istället?
  • TeamTss
    Mentat skrev 2011-08-30 10:52:49 följande:
    95-98 behöver inte vara för gammalt men ju äldre bilen är desto större blir ju risken för att den sviker dig en kall vinterdag och det kändes rätt gammalt i jämförelse med 2001 för samma pengar.

Men hela vitsen med min referens till bilsmart är att just du skall hitta vad som passar dig och att du skall kunna vara fri från kommentarer i stil med "Köp xxxx, den har jag och den är jättebra". xxxx är kanske jättebra för den personen men inte nödvändigtvis för dig. Jag ville ge hjälp till självhjälp - en metod att hitta rätt och inte en specifik modell.
    Jag har tittat runt på sidan men det känns inte som att det är en bra sökmotor för mig. Det kommer inte alls upp bilar som jag tänkt mig när jag skriver in mina kriterier. Vet inte om/vad jag gör för fel.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Millazzon skrev 2011-08-29 17:11:28 följande:
    Kolla på hyundai Santa Fe. Har haft en sådan. Gick
    Visserligen en bra och trevlig bil men den fick du väl knappast under 1 L/mil?
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Studentpappa
    TeamTss skrev 2011-08-30 10:41:01 följande:
    Det är inget fel på kombi. Jag kör volvo nu & även om det är en rejäl kärra så är den inte rejäl nog med tanke på hur mycket jag håller på med hund & häst. En sådan bil är för "klen" och "drar för mycket" för att vara en sådan bil enligt mig. Då har jag hellre en större som jag har bättre nytta av, men som också drar mer. Dock får inte bilen dra FÖR mycket.

Jag är inte tvungen till att köpa just en Ford. Det var bara något som jag hade tittat på på blocket.
    Ok, då kanske du ska titta på en cheva eller dylikt om den skall vara så rejäl. Men den här sökningen på blocket fungerar ju rätt ok för att se vad som finns. Honda CRV finns ju, vi hade en Honda förut och kvalitén var grym och den drog väldigt lite soppa även fast jag var ung och körde som en dåre. 

www.blocket.se/hela_sverige/bilar&cg=1020&st=s&pe=5&ccsu=1&l=0&w=3&o=1 
  • Mumin80

Har du tittat på mpv:er? Allså sjusitsiga familjebussar? Eller t.ex. Renault Kangoo-liknande bilar? Eller motsvarande "som kombi fast högre"?

Det beror ju lite på hur många barn ni har/ska ha, men en suv behöver inte ha så himla bra lastutrymme. Vi letar just nu efter familjebuss, d.v.s. den sjusitsiga varianten, för att vi väntar barn nr. 2 och med mig, maken och två barnstolar i bilen kan vi skjutsa max. en person, vilket känns lite lite. Det är trevligt att ha alternativet att få in fler personer i bilen. Det att sätena kan fällas ner för mera lastutrymme är också attraktivt, optimalt letar vi efter nåt där vi kan ha ena sätet i bakre raden uppfällt men ändå klämma in hundburen brevid (Variocage str L). Samt att få in hundbur och barnvagn brevid varann, vilket vi inte får i vår ford focus idag (d.v.s. vi behöver en bredare bagageförvaring).  

Om vi inte ville ha dom extra sittplatserna, utan bara letade efter bagageutrymme, så skulle jag nog allvarligt titta på t.ex. renault kangoo.  

• EmmaHenke

Det är en liten "buss" med 7 säten. Man kan ta ut alla säten. Vet inte med lastgaller...vår drar 0,85 vid blandad körning.

• Millazzon

Santa fen låg mellan 0.8-1.0 l/mil
    Som sagt, det var lilla motorn.
    Kör xc90 t6 nu. Den drar 0.9-1.4 l/ mil.

• Mentat
    TeamTss skrev 2011-08-30 11:03:40 följande:
    Jag har tittat runt på sidan men det känns inte som att det är en bra sökmotor för mig. Det kommer inte alls upp bilar som jag tänkt mig när jag skriver in mina kriterier. Vet inte om/vad jag gör för fel.
    För all del, om den inte passar dig så får du väl bortse från tipset då. Jag tycker att den är suverän, bl.a. just därför att det kommer upp bilar som uppfyller mina krav men som jag kanske inte hade tänkt på tidigare.

Nu skrev jag visst inte det uttryckligen, men man klickar alltså på "Expertsök" och lägger till kriterier efter hand genom att klicka på "+" bredvid varje nytt villkor men det var kanske så du hade giort,
  • tompatiger

Sälj ett par byrackor så får du råd med en SUV - eller acceptera att dina 25,000 SEK ger dig en äldre begagnad Volvo.

Du verkar ha en massa krav och tycke...
    Dax att vakna upp ur drömmen!

Svar på tråden Bränslesnål SUV?