• Mentat

Bränslesnål SUV?

Som vanligt när någon frågar efter en lämplig bilmodell ger jag svaret att söka på www.bilsmart.se efter vad som passar dig. Gå in på "Expertsök" och ange dina kriterier:
    Karosseri är flera ändamål (=SUV som jag tolkar det)
    Bränsleförbrukning under 7,0
    ger 81 sidor med träffar. På tok för mycket. Lägger till
    Pris under 40.000
    så kommer vi ner till 3 sidor. Fast där finns Mini Cooper med, på tok för liten.
    Lägg till
    Tjänstevikt över 1200
    Nu börjar det likna något, 26 träffar. Klickar man på rubriken för bränsleförbrukning ser man att Citroen Xsara Picasso 2001, diesel, bara drar 5,5 l/mil. Den kanske är intressant?

Annars, experimentera runt med parametrarna själv och se vad du kommer fram till tills du fått en hyfsat kort lista på kandidater. Sedan, men först då, är det dags att ge sig ut på marknaden och leta efter sådana bilar som man har hittat!

• Mentat

Sedan kan man förstås göra om samma övning för kombibilar och se vad man får fram då. ("Karosseri är kombi"). Det finns diverse VW men du får gå bak till 95-98 för att komma ner i de priserna och det är kanske i äldsta laget? Annars finns det Ford Mondeo Kombi diesel, som påstås dra 5,9 l/100km som borde vara stor nog.

Du hittar nog något som passar just dig bäst på det sättet i alla fall.

• Mentat
    TeamTss skrev 2011-08-30 10:45:50 följande:
    Varför skulle 95-98 vara i äldsta laget? Det är väl inte det som spelar roll? Jag kör en Volvo 740 GL -90 sedan 3 år tillbaka & den går som en klocka & har aldrig svikit mig.
    Denna funderar jag på att sälja nu, för att håva in pengar till en ny bil. Men en 740 är ju inte lätt att bli av med tyvärr. Inte en 740 som är i så fint skick som denna eftersom det bara är 18 åriga killar som köper sådana bilar för att mecka med, och inte betalar mer än 1.500 spänn. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra med bilen.
    Den har gått 22.000 mil.

Jag har inget emot gamla bilar så länge det är en redig bil som inte sviker mig kalla vinterdagar eller som inte är för elak mot min plånbok i reparation eller bränsleförbrukning. Sen får den ju gärna se bra ut också.

Herregud, jag ska köra hund, hästsläp, barngrejor & till jobbet fram & tillbaka..jag är ute efter en rejäl bruksbil helt enkelt. Snygga bilar för hur många 100.000 som helst är inte riktigt min grej.
    95-98 behöver inte vara för gammalt men ju äldre bilen är desto större blir ju risken för att den sviker dig en kall vinterdag och det kändes rätt gammalt i jämförelse med 2001 för samma pengar.

Men hela vitsen med min referens till bilsmart är att just du skall hitta vad som passar dig och att du skall kunna vara fri från kommentarer i stil med "Köp xxxx, den har jag och den är jättebra". xxxx är kanske jättebra för den personen men inte nödvändigtvis för dig. Jag ville ge hjälp till självhjälp - en metod att hitta rätt och inte en specifik modell.
  • Mentat
    TeamTss skrev 2011-08-30 11:03:40 följande:
    Jag har tittat runt på sidan men det känns inte som att det är en bra sökmotor för mig. Det kommer inte alls upp bilar som jag tänkt mig när jag skriver in mina kriterier. Vet inte om/vad jag gör för fel.
    För all del, om den inte passar dig så får du väl bortse från tipset då. Jag tycker att den är suverän, bl.a. just därför att det kommer upp bilar som uppfyller mina krav men som jag kanske inte hade tänkt på tidigare.

Nu skrev jag visst inte det uttryckligen, men man klickar alltså på "Expertsök" och lägger till kriterier efter hand genom att klicka på "+" bredvid varje nytt villkor men det var kanske så du hade giort,
Svar på tråden Bränslesnål SUV?