Anonym (Psycho??) skrev 2011-08-31 15:45:56 följande:
Jag känner mig ond för att jag tänker så elakt och själviskt hela tiden...även om jag aldrig ger utlopp för det. Jag tänker ofta på hur det skulle kännas att få göra livet riktigt surt för någon jag hatar....eller till och med ta livet av någon. Men så kanske alla tänker. Men jag tycker ofta att alla andra verkar snällare och mer äkta än mig. Som att jag bara spelar snäll och hjälpsam för att passa in.
Jag har diagnosen bipolär typ 2.....det är kanske min sjukdom som spelar ett spratt med min självbild. Det känns som att jag inte vet vem jag är på riktigt...att hela jag bara är en välspelad roll.
Det du beskriver låter mer som att du känns "stum" eller "avdomnad" känslomässigt, eller med andra ord deprimerad? kan det ha med bipo typ 2 att göra? (Känner igen det du beskriver, liksom avsaknaden av känslor och engagemang för andra, från när jag själv hade en depression (orsakad av stress och annat).
Utmärkande för psykopati är ju också att man inte har medkänsla för djur utan snarare inte drar sig för stt plåga dem.
Samt roas av att förstöra för andra eftersom deras lidande /starka reaktion gör psykopaten upprymd, och det låter inte som du, som tvärtom beskrivs som sympatisk och vänlig?
Psykopater vet ju också vad som är rätt och fel, men de skiter i moral och gör tvärt om just för att det är kul, de berörs inte känslomässigt av konsekvenserna, samt att de för stunden inte är lika uttråkade som vanligt (för att de har ett så flackt känsloliv).
Det känns inte heller som att du har egen uppblåst ego eller "sense of entitlement", (att du vore mer än andra och därför förtjänar att bli särbehandlad), vilket också är en sv de huvuddragen i psykopati.
Kanske mest bara lite mer "okänslig"- pga låggradig depression?