• Anonym (Psycho??)

Psykopat??

Jag har typ inga känslor alls. Det finns inte mycket som får mig att bli illa till mods. Jag vet hur man borde känna inför olika saker och beter mig därefter.

Men, jag tycker nästan aldrig synd om någon. Jag avskyr barn och korkade människor. Jag bryr mig inte om svältande barn och folk i krig.

Det som kan få mig att må illa är när djur blir plågade.

Även fast jag känner som jag gör så är jag en väldigt omtyckt person. Många anförtror sig till mig och uppskattar mitt sällskap. Jag skulle aldrig skada någon med vilje eller låta bli att hjälpa någon i min närhet. Jag är snäll, rättvis och klok (enligt många) Jag har stor social kompetens och en människokännare.

Inuti känner jag mig ond och manipulativ. Hur går detta ihop?

• Svar på tråden Psykopat??
  • karet

Läs på om antisocial personlighetsstörning, kan vara det du har. Det är det som kallas psykopat i folkmun. Mitt ex hade/har det.

• Anonym

OMG, det är som att läsa om mig!!! Känner mig precis likadant! Bryr mig inte om ifall någon människa blir överfallen, visst det är hemskt, men jag bryr mig inte direkt. Men skulle det däremot handla om ett djur, då jävlar!! Det andra du skrev om, hur du känner dig inombords, stämmer också in på mig! Jag känner mig ibland inte riktigt "levande", skitkonstig känsla..

• Litet My

TS, du låter fullkomligt normal tycker jag.

• Hyperduttan

Hur mår du själv? Du kanske bara inte har energin att reagera på andras lidande? Jag har definitivt varit som dig, endast djur som berörde mig. Nu är det snarare så att jag bryr mig för mkt av allt lidande. 

Ju mer jag lär känna mig själv desto större känsloregister får jag.

It doesn't take an astronaut to float in space...
  • Tant Herta
    Lilla My21 skrev 2011-08-30 20:52:58 följande:
    TS, du låter fullkomligt normal tycker jag.
    Antar att du är ironisk, är du inte det behöver du hjälp!

TS: Ja det du beskriver är psykopati! 
  • Anonym (tror inte det)
    Anonym (Psycho??) skrev 2011-08-30 16:30:14 följande:
    Inuti känner jag mig ond och manipulativ. Hur går detta ihop?

Nu är jag ingen expert men jag tror att psykopater saknar självinsikt och faktiskt inte bryr om ifall andra tycker att de är onda eller manipulativa. De sätter sig troligtvis inte ner framför datorn och reflekterar över sina eventuella brister samt efterfrågar andras åsikter på nätet kring deras personlighet. 
    Du är nog ingen psykopat.

Du tror på godhet och ondska och säger att du känner dig ond inuti. Du har alltså ett så kallat samvete.  Även följande talar för ett samvete och sådeles mot psykopati:  

"Jag skulle aldrig skada någon med vilje eller låta bli att hjälpa någon i min närhet. Jag är snäll, rättvis och klok (enligt många) Jag har stor social kompetens och en människokännare."

Du skriver att du inte har känslor men bevisar i nästa stund att det är just vad du har: 

"Jag avskyr barn och korkade människor."

"Det som kan få mig att må illa är när djur blir plågade."

Hade du inte haft känslor så hade du inte avskytt barn och korkade människor. Du hade inte brytt dig om plågade djur. Du hade helt enkelt inte känt någonting.

Och även moral tycks du ha:

"Jag vet hur man borde känna inför olika saker och beter mig därefter."
    "Jag skulle aldrig skada någon med vilje eller låta bli att hjälpa någon i min närhet."

Vad är det som gör att du tror att du är en psykopat? Ingenting du har beskrivit tyder på det vad jag kan se. Det finns t.ex. inga plikter i världen att man måste tycka om barn eller att man måste tycka synd om utsatta människor. Det är faktiskt totalt omöjligt för en människa att bry sig om precis alla människor i världen och reagera med starka känslor på allt som händer runt omkring oss. Skulle vi ta till oss av allt så skulle vi inte leva länge. 

(Vissa experter säger att man tidigt kan märka psykopati hos vissa barn som senare kommer få diagnosen (fast det heter väl antisocial personlighetsstörning?) och att detta bl.a. kan visa sig genom att barnet är elak mot djur och inte bryr sig om regler och straff.)   
  • Anonym (Psycho??)
    Anonym (tror inte det) skrev 2011-08-31 14:28:25 följande:
    Nu är jag ingen expert men jag tror att psykopater saknar självinsikt och faktiskt inte bryr om ifall andra tycker att de är onda eller manipulativa. De sätter sig troligtvis inte ner framför datorn och reflekterar över sina eventuella brister samt efterfrågar andras åsikter på nätet kring deras personlighet. 
    Du är nog ingen psykopat.

Du tror på godhet och ondska och säger att du känner dig ond inuti. Du har alltså ett så kallat samvete.  Även följande talar för ett samvete och sådeles mot psykopati:  

"Jag skulle aldrig skada någon med vilje eller låta bli att hjälpa någon i min närhet. Jag är snäll, rättvis och klok (enligt många) Jag har stor social kompetens och en människokännare."

Du skriver att du inte har känslor men bevisar i nästa stund att det är just vad du har: 

"Jag avskyr barn och korkade människor."

"Det som kan få mig att må illa är när djur blir plågade."

Hade du inte haft känslor så hade du inte avskytt barn och korkade människor. Du hade inte brytt dig om plågade djur. Du hade helt enkelt inte känt någonting.

Och även moral tycks du ha:

"Jag vet hur man borde känna inför olika saker och beter mig därefter."
    "Jag skulle aldrig skada någon med vilje eller låta bli att hjälpa någon i min närhet."

Vad är det som gör att du tror att du är en psykopat? Ingenting du har beskrivit tyder på det vad jag kan se. Det finns t.ex. inga plikter i världen att man måste tycka om barn eller att man måste tycka synd om utsatta människor. Det är faktiskt totalt omöjligt för en människa att bry sig om precis alla människor i världen och reagera med starka känslor på allt som händer runt omkring oss. Skulle vi ta till oss av allt så skulle vi inte leva länge. 

(Vissa experter säger att man tidigt kan märka psykopati hos vissa barn som senare kommer få diagnosen (fast det heter väl antisocial personlighetsstörning?) och att detta bl.a. kan visa sig genom att barnet är elak mot djur och inte bryr sig om regler och straff.)   
    Jag känner mig ond för att jag tänker så elakt och själviskt hela tiden...även om jag aldrig ger utlopp för det. Jag tänker ofta på hur det skulle kännas att få göra livet riktigt surt för någon jag hatar....eller till och med ta livet av någon. Men så kanske alla tänker. Men jag tycker ofta att alla andra verkar snällare och mer äkta än mig. Som att jag bara spelar snäll och hjälpsam för att passa in.

Jag har diagnosen bipolär typ 2.....det är kanske min sjukdom som spelar ett spratt med min självbild. Det känns som att jag inte vet vem jag är på riktigt...att hela jag bara är en välspelad roll.
  • Anonym (Psycho??)
    Anonym skrev 2011-08-30 20:33:57 följande:
    OMG, det är som att läsa om mig!!! Känner mig precis likadant! Bryr mig inte om ifall någon människa blir överfallen, visst det är hemskt, men jag bryr mig inte direkt. Men skulle det däremot handla om ett djur, då jävlar!! Det andra du skrev om, hur du känner dig inombords, stämmer också in på mig! Jag känner mig ibland inte riktigt "levande", skitkonstig känsla..
    Jag har oxå ganska många stunder då jag inte känner mig som en riktig människa.....det är skit jobbigt. Men vad gör man?
  • karet

Till: Anonym (Tror inte det) Mitt ex har som sagt denna diagnos, gjord efter väldigt många år inom psykiatrin. Han har dessutom depression, ångest och självskadebeteende i sig. Han är en enorm djurvän och älskar sina egna djur, samt bryr sig om sin familj och mig. Men inget mer än det. Hans sociala förmåga är enorm och han har en väldigt tydlig uppfattning om vad som är rätt o fel, en inlärd gräns. Även om man har denna diagnos/sjukdom/tillstånd så är man också en summa av sin uppväxt/uppforstran och ett resultat av samhällets strukturer och normer. Psykopater kan mycket väl ha självinsikt. Det ena utesluter inte alltid det andra. Sen är det bra att komma ihåg att det finns olika grader av allt, alla psykopater är inte elaka seriemördare liksom. Jag påstår mig inte veta om TS verkligen har asap men mkt talar för det och det kanske inte vore dumt att gå vidare med det och prata med läkare. Man kan vara en fungerande del av samhället trots denna diagnos.

• karet

(jag gör radbyte och så när jag skriver men det blir något fel när det skickas, förmodligen beror det på att jag sitter vid en iPad)

• Hyperduttan
    Anonym (Psycho??) skrev 2011-08-31 15:45:56 följande:
    Jag känner mig ond för att jag tänker så elakt och själviskt hela tiden...även om jag aldrig ger utlopp för det. Jag tänker ofta på hur det skulle kännas att få göra livet riktigt surt för någon jag hatar....eller till och med ta livet av någon. Men så kanske alla tänker. Men jag tycker ofta att alla andra verkar snällare och mer äkta än mig. Som att jag bara spelar snäll och hjälpsam för att passa in.

Jag har diagnosen bipolär typ 2.....det är kanske min sjukdom som spelar ett spratt med min självbild. Det känns som att jag inte vet vem jag är på riktigt...att hela jag bara är en välspelad roll.
    Just i detta du skriver är vi väldigt lika. Men är det så konstigt att man blir som flera olika personer när man är bipolär och lever med ytterligheter i måendet? Och att "spela" är kanske en överlevnadsstrategi? Eftersom man är "onormal" så tvingas man spela "normal"? Jag är faschinerad av makt och hämnd (i tankarna)...

It doesn't take an astronaut to float in space...
  • Anonym (Psycho??)
    Hyperduttan skrev 2011-09-01 09:07:19 följande:
    Just i detta du skriver är vi väldigt lika. Men är det så konstigt att man blir som flera olika personer när man är bipolär och lever med ytterligheter i måendet? Och att "spela" är kanske en överlevnadsstrategi? Eftersom man är "onormal" så tvingas man spela "normal"? Jag är faschinerad av makt och hämnd (i tankarna)...

Makt och hämnd är triggande att tänka på. Jag brukar även tänka på hur världen skulle se ut om jag bestämde allt. Fan va den skulle se bra ut.
  • murderdoll13

Man kan vara mycket ondare än så. Låter inte så jättefarligt.

• somvi

Jag har antisocial personlighetsstörning som diagnos och är en djurvän.
    Har lite men inte mycket empati men jag sitter ner och skriver detta, välkommen.
    Sen är det inte glas klart allt som står om psykopati.

• Anonym (IceScream)
    Anonym (Psycho??) skrev 2011-08-31 15:45:56 följande:

Det du beskriver låter mer som att du känns "stum" eller "avdomnad" känslomässigt, eller med andra ord deprimerad? kan det ha med bipo typ 2 att göra? (Känner igen det du beskriver, liksom avsaknaden av känslor och engagemang för andra, från när jag själv hade en depression (orsakad av stress och annat).

Utmärkande för psykopati är ju också att man inte har medkänsla för djur utan snarare inte drar sig för stt plåga dem.

Samt roas av att förstöra för andra eftersom deras lidande /starka reaktion gör psykopaten upprymd, och det låter inte som du, som tvärtom beskrivs som sympatisk och vänlig?

Psykopater vet ju också vad som är rätt och fel, men de skiter i moral och gör tvärt om just för att det är kul, de berörs inte känslomässigt av konsekvenserna, samt att de för stunden inte är lika uttråkade som vanligt (för att de har ett så flackt känsloliv).

Det känns inte heller som att du har egen uppblåst ego eller "sense of entitlement", (att du vore mer än andra och därför förtjänar att bli särbehandlad), vilket också är en sv de huvuddragen i psykopati.

Kanske mest bara lite mer "okänslig"- pga låggradig depression?
  • Anonym (IceScream)

(Mitt ovanstående inlägg är med förbehåll för att min uppfattning av psykopater är färgad av att ha råkat ut för en människa som hade alla ovanstående destruktiva drag närvarande :(

• Anonym (IceScream)

(Oj, ser att tråden är strykgammal.

Hade varit kul att höra om hur set har gått)

Svar på tråden Psykopat??