• PreciousDivine

    Hur länge gjorde det ont att amma?

    Jag har nu ammat i 6 veckor och det gör fortfarande väldigt ont trots att jag använt amningsnapp sedan jag låg på BB. Jag har haft två mjölkstockningar, samma bröst båda gånger. Just nu är det en infekterande känsla i det bröstet, gör väldigt ont när dottern suger och även långt efter att hon sugit klart. Var på vårdcentralen som bara sa att det troligtvis inte är svamp och att det gör ont att amma de första månaderna. Därför undrar jag, hur länge gjorde det ont att amma för dig? Har du flera barn så svara gärna hur det var med första.

    Utveckla gärna era svar. Just nu känns det rätt hopplöst att det någonsin kommer kännas okej i bröstvårtorna, det gör ont bara jag råkar nudda dem.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-08 08:56
    Ni som svarar att det aldrig slutade göra ont, hur länge ammade ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge gjorde det ont att amma?
  • skånegås
    PreciousDivine skrev 2011-08-30 18:12:25 följande:
    Det finns tyvärr ingen amningsmottagning där jag bor, tror att närmsta är 5 mil bort men verkar som om jag får ta mig dit.

    Kan barnets grepp vara fel om man använder amningsnapp? Känns som om nappen liksom fyller ut hela munnen och att det inte skulle vara möjligt att få in mer av bröstet. Utan amningsnapp kan jag inte amma som det är nu, det gör för ont. Jag har förstått att risken för mjölkstockning ökar med amningsnapp, en ond cirkel det här.

    Smärtan har gått i perioder kan jag ju tillägga, just nu känns det rätt okej i vänstra bröstet (med amningsnapp alltså).

    Jag tycker jag har testat det mesta, amningsnapp, lufta brösten, bröstvårtsskydd, lanolin, nässpray för att motverka mjölkstockning.

    Jag tycker det känns som om ena bröstet och bröstvårtan har en infektion, hur kontrollerar man om så är fallet? Kanske inte nödvändigtvis svampinfektion, barnet har inte svamp i munnen.

    Jag vill verkligen amma och är beredd på att kämpa för att det ska fungera. Men just nu är smärtan i bröstet det sista jag tänker på när jag somnar och det första jag tänker på när jag vaknar.
    Man kan ha svampinfektion i bröstet även om man inte kan se svamp i barnets mun. Gör vårtorna ont kan du prova att badda dem i några tsk bikarbonat löst i ett glas vatten. Det hjälper utvärtes.

    Själv har jag haft ont de första 10 dagarna med de första tre barnen och med 4:e endast en vecka. Så har jag fått några bett, de gör självklart ont och med första dottern fick jag någon infektion på bröstgårdarna då hon var drygt ett år, grät vid varje amning och fick antibiotikasalva. Så har jag haft en svapinfektion- då kändes det som att amma taggtråd. Nu är lillen 5 mån och det har börjat göra ont igen, funderar på svamp, så jag ska testa behandling i kväll...
  • EnStyckAnna

    Jag har precis haft svamp på bröstvårtorna, dom var ljusrosa även över vårtgården, det pirrade och stack i bröstet både under och efter amning och INGENTING fick nudda dom, tom vattenstrålarna i duschen gjorde satans ont.. Pratade med BVC och dom trodde det var svamp, dom tittade inte på vårtorna eller ngt, fick rådet att köpa Daktacort (receptfritt) på apoteket samt luftningsskydd istället för dom vanliga amningsinläggen och nu 2 veckor senare är det helt smärtfritt att amma!!

    Fick besked att använda salvan 2 ggr/dag i 2 veckor, 1 ggr/dag i 1 vecka och sen varannan dag i ytterligare 1 vecka, behöver inte tvätta av innan amning så länge det gått en stund sen den smordes in.

    Lycka till!

  • EnStyckAnna

    Och förresten, det är mitt första barn, han är nu 11 veckor. Och kan du så försök lägga bort amningsnapp, det är lättare att få mjölkstockning med den.. Använde oxå sådana från början, men nu funkar det fint utan...

  • Papayia

    7 v med första var förjä*liga! Han hade fel tag. När han lärde sig det så läkte nipplarna och allt blev frid och fröjd. Ammade 1,5 år.
    Åk till nån amningsmottagning och be om hjälp, det är så viktigt att det blir rätt.
    Nu med andra barnet var det bara lite lite småömt de första tre dagarna.
    Hoppas att det blir bra snart, vet att det gör ooont!   

  • Linda1976
    tahira skrev 2011-08-30 17:48:09 följande:
    Jag ammade i sex månader. Det gjorde ont hela tiden, till och från. Ibland var det bara obekvämt.
    Samma här.
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • trolletimagen

    Det gjorde ont de första 6-8 veckorna ungefär. Det var helt underbart när smärtan försvann, helt plötsligt var det ju enkelt att amma!
    Nu är tjejen snart 3 ½ månad och har fått en liten tand så nu gör det ont för att hon använder mig som bitring Skrikandes

  • Litet My

    Annat, i ca 1 vecka med sår och blåsor, dessa läkte dock snabbt...kan bero på att tösen var så himla trött efter förlossningen att det aldrig varit några "maratonammningar"

  • Nelia82

    Jag hade skitont i 4 månader. Amningen var ett rent hell, men jag bet ihop och var fast besluten att helamma i minst 4 månader. När vi nådde dit så funkade det helt plötsligt bra så jag fortsatte.

  • Dr Mupp

    Gjorde aldrig ont, eller jo ibland, men då tog vi bara om taget och smärtan försvann.


    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Hur länge gjorde det ont att amma?