• KathleenH

    Vi som väntar änglasyskon i april 2012

    Hej! Vi förlorade vår son i februari i år i v.22 pga hjärtfel. Nu är vi gravida igen. Jag tänkte se om det finns intresse av en tråd för oss som väntar syskon till våra änglar i april 2012, eller där omkring. I vanliga trådar kan det vara svårt att prata om det man verkligen vill, för man har inte samma erfarenheter. I änglatrådar är alla så olika långt gångna i sina graviditeter. Det vore skönt att få prata med andra i samma situation.

  • Svar på tråden Vi som väntar änglasyskon i april 2012
  • c81

    Hej. Grattis till graviditeten, samtidigt som jag beklagar förlusten av er lille son.
    Vi förlorade en dotter i maj detta året. Jag var gravid i vecka 19, varför hjärtat slutat att slå
    har vi inte fått någon förklaring till. Nu har vi nyligen fått reda på att vår 16 månaders dotter
    förhoppningsvis ska få ett syskon. Många blandade känslor just nu!! 

  • KathleenH

    Hej, vad kul att du vill vara med i tråden! Grattis till din dotter och till din nuvarande graviditet! Tråkigt att höra att er lilla tjej inte orkade vara med längre, visst vill man bara få veta varför? Det känns som det inte finns nåt svar på den frågan för man ställer den om och om igen.. varför.. varför händer detta oss??

    Jag känner mej också kluven inför min graviditet. Jag är jätteglad att jag är gravid och vill verkligen verkligen få barn. Men jag är så himla nervös fortfarande att det ska gå dåligt. Innan den här graviditeten gjorde vi ett försök och det slutade i mf i vecka 8, så nu går jag runt med binda för att vara beredd, för jag har svårt att tro att det kommr gå bra den här gången.

    Vilken vecka är du i? Jag är i 7+2 idag.     

  • c81

    Jag förstår hur du känner dig i din graviditet. Jag är väldigt tidigt in i graviditeten bara vecka 5. så vi har nyligen fått reda på det alltså. Så nu är det några mardrömmsliknande veckor kvar. Kan ju sluta precis hur som helst! Din stackare, du har alltså råkat ut för ett missfall efter du fött din son. Det måste varit hur jobbigt som helst :( känns så orättvist, efter det du gått igenom så borde allt gått vägen. Ska du gå på tidigt ul denna gången eller? Jag vet att vår läkare sa att vi skulle få det om vi ville, har inte bestämt om vi vill än eller inte. Men det är ju så nytt för oss detta ännu. Vill bara att tiden ska gå snabbt och vips så är vi i vecka 30! Då kanske man kan andas ut lite, eller vad tror du? Vart bor du någonstans?

  • KathleenH

    Det blir ju så att man analyserar väldigt mycket hur man mår.. om jag inte känner nåt så blir jag jätteorolig att det ska vara över, men så igår hade jag en riktigt jobbig dag då illamåendet stod mej upp i halsen hela dagen. Vi ska på inskrivning nu på onsdag och då ska vi även få göra ett ul, jag kommer då precis ha gått in i vecka 9. Sen vet jag inte mer efter det vad som händer men det får vi väl prata med vår bm om.

    Jag tror att jag kommer kunna andas ut lite mer efter jag har gått 12 veckor och sen ännu mer efter rul vid vecka 18 eller så.. om allt ser bra ut så att säga. Såklart vet jag att det kan hända saker efter det i alla fall.. men jag kommer tänka att det vore alldeles för konstigt och orättvist om det skulle hända nåt sånt nu igen.

    Jag bor i Göteborg, vart bor du?

  • c81

    Hej, fullt upp så jag har inte hunnit skriva här! Hur har det gått för dig, du har hunnit vara på vul va? Jobbigt med illamående fast det är ju ändå ett bra tecken. Då brukar allt vara som det ska. Illamåendet har börjat komma hos mig ockå, inte så kul. Jag har inte blivit sådär super trött ännu som jag vet att jag har varit de andra gångerna, det är ganska så skönt om det väntar ett par veckor. Funderar på att be om ett tidigt ul jag också, väntat kommer bli för lång annars. Inget kul att gå och vara jätteorolig hela tiden =(
    Ha det så bra =)

  • KathleenH

    Hej igen!

    Jo vi var på VUL i onsdags och då fick vi se det lilla hjärtat slå och kotten mätte 1,5 cm. Så det känns ju skönt att den lever, men fortfarande känns det overkligt, är skeptisk till att det här kommer att gå vägen. Men jag hoppas ju såklart!

    Jag vet inte längre vilken vecka eller dag jag är i... här på fl skulle jag vara i v 9 (8+0) i onsdags, när vi träffade bm så tyckte jag hon sa 8+6 och när han tittade med VUL så sa han ca 7+4 eller nåt sånt.. så ja... jag har ingen koll längre. Men han som har sett kotten borde ju ha mest rätt iofs, jag kan ju haft lite försenad ÄL den här gången kanske?

    Illamåendet håller i sej, och fyyy det är inte kul! Jag är också helt suuuupertrött och jag som läser sista året på min utbildning behöver all vaken tid till att plugga.. men det går ju sådär kan jag säga. Så fort jag sätter mej med böckerna så somnar jag i princip, jag måste hålla kroppen igång för att hålla mej vaken. Hoppas verkligen det slutar snart för man blir ju knäpp på det!

    Jag tycker du ska fråga om du får ett tidigt UL om du känner för det. Det värsta som kan hända är at dom säger nej och ni får gå till nån privat och betala för det i så fall. Har ni tänkt nåt på KUB test? Vi vill nog göra det fast vi egentligen inte har nån direkt anledning. Vår pojke hade ju hjärtfel och de tittade efter kromosomavvikelser men det fanns inga. Men vi känner bara att vi vill göra allt vi kan den här gången.       

  • Margit

    Hej! Jag följs gärna åt. Nyligen Plus och är i vecka 6-7 ungefär. Vi förlorade vår dotter i april förra året i samband med förlossningen. I januari i år blev vi gravida igen men det slutade med MA i mars. Hoppas verkligen (fasta jag har svårt att tro det) att det håller hela vägen denna gången. Tredje gången gillt.

    Jag mår också väldigt illa, vilket jag ser som positivt eftersom jag inte gjorde det när jag fick MA. Jättetrött är jag också, jobbar natt och brukar ha svårt att hålla mig vaken men nu är det nästan omöjligt.
    Vi kommer få göra tidigt ultraljud samt även tillväxt ultraljud på KS (vi bor på gotland och dom skickar alla TUL till KS).

    Hoppas, hoppas, hoppas att det går väl för oss alla.


  • rastlös78

    Hej!! Får jag också vara med??

    Förlorade min lille son i grav v 21 då han olyckligt hade fastnat i navelsträngen

    Nu är vi gravida i v 11 med bf 6 april!! tycker tiden går såå sakta!! Ska få göra ett ul den 26 bara för att jag ska känna mig lugnare, är livrädd att det inte ska synas ngra hjärtslag!! men illa mår jag och trött är jag, och jag tycker magen växer på bra, så jag håller alla tummar att allt ska se bra ut!!

    Lycka till allihopa!!!                     

  • KathleenH

    Välkomna! Det är alltid så svårt att uttrycka sej rätt i sånna här trådar, men kul att vi är fler som är gravida men såklart tråkigt att ni också gått igenom nåt sånt här.

    Margit: Grattis till graviditeten! Jag hoppas också på tredje gången gillt. Känner precis som du att jag mår väldigt illa och är supertrött i den här graviditeten, det gjorde jag inte i förra som slutade i mf. Du skriver att ni ska göra TUL, hur ofta gör man det? Och när gör man det första gången?

    rastlös78: Grattis till dej också! Men visst känns det som det är lika delar glädje och oro.. Du kommer vara ungefär i vecka 13 då när du får se den lille för första gången? Vi fick ju ett vid inskrivningen förra veckan och då var kotten 1,5 cm, kändes ju skönt att se hjärtat slå. Förresten om du mår som du gör och du tycker magen växer så är det väl ett bra tecken iaf!!

    Lycka till båda två!! 

  • majsanna

    Får jag vara med här? Vi förlorade vår efterlängtade pojke 17 maj i år då vi fick avbryta graviditeten  pga att pojken hade vattenskalle. 
    Ett hårt slag då det var den fjärde ivf:en och vi hade då kämpat i tre år.

    Helt otroligt så plussade vi igen i fredags på vårt femte ivfförsök. BF kommer vara 15 maj om allt går vägen. Alltså två dagar före vår pojkes 1årsdag.

    Känner igen det ni skriver om oro och jag kan nog inte koppla av förrän efter rutinultraljudet, vilket känns väldigt långt fram... Är bara i vecka 4+6 än.

    Vi kommer ha inskrivning hos barnmorska om tre veckor och då ska vi diskutera hur vi ska lägga upp graviditeten med extrakontroller osv. 


Svar på tråden Vi som väntar änglasyskon i april 2012