Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

Mad as snow skrev 2011-09-01 18:02:03 följande:
    Här är en uppsats från Karlstad Universitet som berör rasideologi och som på sida 2 diskuterar fosterdiagnostik:

www.avlskarl.se/2/files/2_4.pdf
    Tack.. Ska läsa den strax..
  • mammatill5
    giftgrodan skrev 2011-09-01 18:07:15 följande:
    Fast själv drar du ju in din dotter = en enstaka individ, i diskussionen. Det blir lite märkligt när du sedan inte tillåter den andra sidan att tala om enstaka individer?

Till syvende och sist är det ju enstaka individers val om abort frågan om screening handlar om, eller hur? Samhällets syn är ju summan av alla individers syn, kan man säga.
    Ja, när det är på den nivån så händer det ju att jag gör det. Jag har hela tiden sagt tydligt att jag inte vill blanda in.. Men några håller sig envist kvar.. Påför mig åsikter som jag inte har yttrat...
    Dom anklagar mig för det ena än det andra på individplan i inlägg efter inlägg... fast jag säger att jag inte vill kritisera någons personliga val.

Det är viktigt att diskutera om fosterdiagnostiken utmanar värdet av människan. Därför har jag gett exempel på hur jag ser det.. Därav ord som kränkning och olika värde.
  • mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-09-01 19:06:43 följande:
    Du anser att selektiv fosterdiagnostik är fel, men vill ändå inte kritisera någons personliga val?

Det är detta, jag och många andra inte får ihop. Det är ju därför vi ifrågasätter eller frågar om. Inte för att vara elaka, utan för att vi inte får ihop det. Visst kan man - som du - välja att kritisera bara den ena halvan av en beslutskedja och inte den andra, det är helt OK. Men det blir inte logiskt och det är således svårare att nå ut till andra och få andra att förstå.  
    Ja viss sorts fosterdiagnostik är fel i mitt tycke.

Varför är det så förbannat svårt att förstå och få ihop.. att jag INTE vill ge mig in och kritisera någons personliga val här. Jag vill inte ner på den nivån. Ja, jag vill diskutera den ena halvan. Det är inte ett feg väg ut och jag är definitivt inte rädd för att stöta mig med någon.

Är det svårt att förstå just för att ni själva vill gå ner på individplan? Det är där ni vill ha denna tråd.

Ni andra drar er inte för att ge exempel på olika individer.(Den återstående halvan). Roisin nämnde att hon vet några här som har gjort selektiv Abort.. DS," Dom kan bli djupt sårade av denna diskussion" Andra har gett andra exempel.

Jag undrar om det finns en baktanke hos några att inlägg medvetet missuppfattas..Det finns många "goddag Yxskaft" inlägg. Det tjatas hela tiden om vissa saker. Medvetet påförs falska påståenden på andra. Om och om igen tas Nazifrågan upp (Mycket känsligt och kan ge fart i forumet).. Det kanske är trevligare.. "häftigare" att få en sjujävla explosion här i åsikter och lättare att spy galla över någon..vem det nu än må vara.. Är det att föredra än en saklig och lugn diskussion?
  • mammatill5
    Lavish skrev 2011-09-01 19:46:06 följande:
    Men om du vill förbjuda fosterdiagnostik som identifierar foster med DS så måste du ju också vara beredd att möta alla upptänkliga situationer som det kan orsaka?

Annars kan vi ju alla tycka att det är myspys att förbjuda all abort om man sen inte är beredd att ta diskussionen om unga våldtagna gravida, socioekonomisk misär och illegala aborter utan tycker det är oviktigt för frågan.
    Just nu vill jag lämna den aspekten på fosterdiagnostik. Jag tycker inte det är nödvändigt att gå in och kritisera någons högs personliga val. Det gör jag av respekt.  Det går att föra en diskussion( Fast kanske inte här på FL)  om detta.

Jag är för fri abort! Den vanliga alltså som inte innefattar tester som ger då en selektiv Abort,
    Jag är för en viss sorts fosterdiagnostik.
    Sarah f skrev 2011-09-01 19:44:23 följande:
    Vilken sort är ok? i vilket syfte?
    Ultraljud för att se om det finns allvarliga skador som gör att en fortsatt graviditet inte är lämpligt av hänsyn till föräldern.

Om det finns indikationer att någonting är mycket fel. Där det bör göras en utredande undersökning. Där risken finns i att inte veta.
  • mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-09-01 20:20:22 följande:
    Hur kan du tro att det finns en baktanke, när MÅNGA andra i den här tråden är lika förbryllade som jag?
    Ja, det var bara en tanke som slog mig.. Inga andra har haft svårt att förstå vad jag menar tidigare.. Men här förstås det ingenting  =)
  • mammatill5
    puss skrev 2011-09-01 20:21:13 följande:
    nazist grejerna var du den första som tog upp.
    Javisst.. Men ni gjorde det till någonting annat än vad syftet var trots att jag och andra förklarade det.
  • mammatill5
    puss skrev 2011-09-01 20:28:52 följande:
    tjena.
    Jo, tjena på dig du!!
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 20:05:29 följande:
    "Dom kan bli djupt sårade av denna diskussion" är inte något jag skrivit så sätt inga citattecken där. Det enda jag påpekade var att även den andra sidan av debatten är individer och om syftet med debatten är att få dessa att lyssna är det helt fel metod att dra paralleller med nazism. Få vägrar ta till sig något när de känner sig anklagade.

Det hela började med att du själv startade denna tråd på ett individuellt plan. Du lägger upp foto på din dotter och refererar till henne i samband med att du försöker föra debatten på samhällsnivå. Hur tänker du då? Det kan inte bli mer personligt.

Du skriver gång på gång att du inte VILL gå ner på individnivå och kritisera enskilda människors beslut. Men det går inte att förneka att den här diskussionen faktiskt bygger på enskilda indivders val. Så länge det inte är staten som beslutar om individers abort. Därför blir hela resonemanget ologiskt.
    Nope.. det kan nog inte bli mera personlig.. Mina val kan jag ge ut och försvara och låta er hissa och dissa.... Men ville ta en debatt mera allmänt i detta inlägg Det  går att föra en vettig diskussion om detta utan att blanda alla aspekter av detta.

Men visst kan jag gå in på det "andra planet" och inkludera alla aspekter. Ge er mina tankar om det.

• mammatill5
    Sheldon skrev 2011-09-01 20:32:03 följande:
    Frågan om fosterdiagnostik ÄR en fråga på individnivå. Det är enbart individens val att göra fosterdiagnostik och därefter agera utefter resultatet. Du kan inte säga att du vill diskutera på en annan nivå som öht inte är relevant. 
    Man kan tex diskutera om det finns några ekonomiska fördelar, vinster, besparingar, för samhället att ha screening av foster? Med åtföljande selektiv abort. Det är en bra början ju =)

Skrev tidigare...

På 70 talet i USA så kom man fram till att man kunde spara nästan 18 miljarder dollar med att använda abortinriktad fosterdiagnostik mot Downs syndrom..

Har det något samband.. En ev ekonomisk vinst och att det finns specifika prov i Sverige för just DS??
  • mammatill5
    Balahir skrev 2011-09-01 20:44:27 följande:
    TS - om din dotter som vuxen anklagar dig för att hon föddes, hur kommer du känna då? Om hon sörjer att hon aldrig får ha barn, aldrig ett "riktigt" jobb eller universitetsutbildning. Säg att hon märkbart lider av sitt hjärtfel eller bara tycker att hennes liv är jobbigt.

Hur ställer du dig till den risken? Jag förstår självklart att DU inte ser några problem med hennes DS, och hon är ju så liten själv än. Men om hon inte trivs med sitt liv som vuxen? Har du någonsin reflekterat över det?
    Ja du.. risken finns att dom normala också anklagar sina föräldrar. Men oftast så lever dessa människor här och nu.. och det underlättar nog enormt.. Dom sk normala lever ju i princip överallt men inte i nuet.. Haha

Men jag tror inte min dotter kommer att anklaga mig. Men hon kommer säkerligen bli förtvivlad och undra förtvivlat om dom sk normala ger henne det tufft. Reta.. Mobba,.. utesluta..osv osv..

Då är det inte hennes DS som är problemet utan dom sk normalas inkompetens.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes