Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

Lenora skrev 2011-09-01 21:04:22 följande:
    Oj, det är en hisnande summa. Kostar det samhället så pass mycket? Hur mycket kostar det i det svenska samhället per år?

Inte för att jag tycker att man bör skära ner på den hjälp familjer med DS får alls men det är ändå intressant. 
    Javisst.. en enorm summa. Kanske går det att ta reda på något sätt vad det Svenska samhället kostar.

Så man undrar ju givetvis om kostnaden spelar roll för att just Screening för DS finns.
  • mammatill5
    Balahir skrev 2011-09-01 21:12:01 följande:
    risken finns, absolut.

så om hon vill bli polis (vilket hon säkert inte får bli) och inte klarar intagningsprovet så är det för att polisens intagningsprov är inkopetenta?
    Alla sk normala kan inte heller bli poliser hur gärna dom än vill.. Inte pilot heller.. kärnfysiker... inte lärare.. inte det och det..

Men om hennes dröm kanske är att jobba i ett stall. Hanna älskar ju hästar.. Hon är så Hästtokig som en tjej bara kan bli. Så är det ingen omöjlighet.. Eller i en affär.. Ja, det finns en uppsjö av möjligheter för henne.

Det är bara att förklara, som för vem som helst, att vissa yrken går bara inte.
  • mammatill5
    Sheldon skrev 2011-09-01 21:19:24 följande:
    Proven är ju inte specifika för DS. Det är bara en av avvikelserna man screenar för. Samma prov kan upptäcka en mängd avvikelser, det handlar bara om hur mycket man vill analysera. Nu är trisomi 13, 18 och 21 de man rutinmässigt kontrollerar, dels är de lätta att upptäcka och dels är de relativt vanliga (jämfört mad andra avvikleser). 

Jag är mycket tveksam till att samhället gör någon större (eller någon) ekonomisk vinst på nuvarande system för fosterdiagnostik. Däremot kan de humanitära vinsterna för enskilda individer vara stora. Alltså en individfråga. Du vill få det till att vi är på väg mot någon sorts dystopi där inga avvikande barn får födas. Jag håller inte alls med och ogillar kraftigt att du genom din argumentation skuldbelägger de människor som väljer att utnyttja de möjligheter som erbjuds idag. 
    Kanske inte nu men om frekvensen på användandet av screening och den selektiva aborterna ökar.. Då minskar kostnaderna..

Den största gruppen av funktionshindrade i Sverige, med samma diagnos är ju just Downs Syndrom- gruppen.
  • mammatill5
    Balahir skrev 2011-09-01 21:23:11 följande:
    och det är säkert svårare för en ds-are att få ovanliga yrken än för normala. har jag rätt eller fel?
    Ja men är det just det man ska sträva efter.. Ett ovanligt jobb.
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 21:29:55 följande:
    Är du säker? Hur är det med ADHD? De borde vara fler.
    Gruppen utvecklingsstörda ska vara med..  glömde.. Sorry!

Det ska stå...

Den största gruppen av  funktionshindrade med utvecklingsstörning, i Sverige, med samma diagnos är ju just Downs Syndrom- gruppen.
  • mammatill5
    Balahir skrev 2011-09-01 21:31:20 följande:
    det är väl vad man ska sträva efter om man VILL ha ett?
    vem tror du har det lättast att få sitt drömjobb? en vanlig människa eller en ds-are?
    Vet du.. jag tror hon kommer att få sitt drömjobb faktiskt lättare än dom sk normala.. Japp, det tror jag.
    Hon kommer säkerligen inte ha orealistiska drömmar. Hon kommer att sikta mot stjärnorna på sitt sätt.
  • mammatill5
    Sheldon skrev 2011-09-01 21:34:58 följande:
    Fast då är vi ju tillbaka på individnivå. Idag kan alla som vill genomgå fosterdiagnostik (med viss kostnad i vissa landsting). Så det är knappast troligt att vi kommer se en drastisk ökning i användandet av fosterdiagnostik. Jag fördrar att debattera verkligheten eller åtminstone sannolika scenarion. Du försöker använda ett mycket osannolikt framtidsscenario som slagträ i diskussionen. Jag förstår inte varför.
    Jag tycker inte det är orealistiskt att undra om det finns ekonomisk faktor som spelar roll till varför just DS screening är på "ropet". Varför det erbjuds trots att man inte frågat om det på MVC.. För att barnmorskorna har fått direktiv att dom måste göra det.. Nämna att det finns en möjlighet till FVP för kvinnor över en viss ålder.

Det är ju faktiskt den största gruppen av utvecklingsstörda med samma Diagnos. Det skulle vara en vinst för samhället i kronor.. om inte DS fanns..
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 21:40:00 följande:
    Eller kommer hon att se stjärnorna men veta att det inte ens är värt att försöka? Svåra frågor det där....

Har hon några framtidsdrömmar nu?
    Det är Hästar som gäller.. Hon sitter och kikar i hästtidningar.. Säkerligen drömmer hon om att vara just där.. just då =)

Hon kommer som alla människor att emellanåt ha lite orealistiska drömmar.
    Vad hennes dröm är när hon blir vuxen vet man ju inte. Men som sagt var.. Nu är det hästar.

Jag är inte ett dugg orolig..
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 21:34:53 följande:
    OK. Då är jag med Hur stor andel av alla barn föds med DS?
    Ca 135 per år..

Det finns runt 3500 personer samtidigt i samhället.

Ja om nu inte siffran har ändrats drastiskt sen sist  =)
  • mammatill5
    Sheldon skrev 2011-09-01 21:53:15 följande:
    Du överdriver. Fosterdiagnostik har erbjudits kvinnor över 35 länge (min mamma blev erbjuden FVP när hon var gravid med min bror- han fyller 17 i år...). Så "i ropet" skulle jag nog inte vilja påstå att det är. Dessutom är yngre kvinnor som vill göra fosterdiagnostik är inte särskilt väl sedda hos många bm och läkare. Tre barnmorskor och två läkare har försökt få mig att avstå FVP... Det man möjligen bör ifrågasätta är de som genomgår KUB/NUPP bara för att få ett tidigt UL och inte alls har förstått vad fosterdiagnostik innebär.Men det är ett informationsproblem, inte ett problem med fosterdiagnostiken i sig,
    Ja, det har erbjudits länge.. i "ropet" var nog lite fel uttryckt.. mest i fokus då.

Ja, det finns massor med vårpersonal som är emot det när unga vill göra samt när någon överhuvudtaget vill göra det. Men det är ju ingenting dom får gå ut med. Dom har direktiv som dom måste följa. Ett regeringsbesliut.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes