God doesn´t make mistakes
Varför är inte don värda att lyftas upp??
Sarah F (Har problem med Citeringsfunktionen) Citerar dig/ Om det blir så attans bra när man får ett barn med downs, vad är det du slåss för?/ Slut Citat Seriöst!! Driver du med mig?? Haha
Min frågeställning är:
Kränks redan levande personer med DS när vi har tester som en rättighet befäst i lagen?
Det är väldigt svårt tydligen att hålla sig till den frågan.
Det finns så mycket man skulle kunna ta upp utan att gå på det som kommer innan ett FVP.
Jag struntar fullständig i om någon inte vill ha ett barn med DS.
Kvinnans egna valmöjligheter enl dom tester som finns struntar jag också i denna diskussion.
Jag struntar i allas för och emot argument för att ha ett barn med DS
Frågor typ den som Baloo frågade "Tänk dig att jag redan har två barn med ds och är gravid igen,ska jag inte ha en chans att inte sätta ännu ett utvecklingstört barn till världen då??
Det och andra liknade frågor är en helt annan diskussion. Som jag mer än gärna tar någon gång.
Ni utgår från eran rätt att göra som ni vill..
Jag utgår från helt annat. Jag utgår från dom med DS. Dom dom redan existerar.
Jag utgår från dom tester befästa i lagen, som jag anser är ett ifrågasättande och en värdeminskning.
TVÅ olika sidor av denna delikata fråga. Dom redan existerande och dom ofödda (kvinnans val)
Lagen är i mitten av detta. En lag som har tagit ställning mot DS
Jag anser att jag har rätt till min frågeställning i min tråd eftersom jag tog upp just denna fråga.
Hela tiden flyter ni ut på helt annat som inte är relevant till frågeställningen.
Någon säger att det är syndromet som man vill åt inte personen.
Barnet i magen har DS redan från begynnelsen.
Tar man bort syndromet så finns det ingen person att föda ut.
Man tog bort personen och syndromet.
Jag utgår från det jag känner i hjärta och själ.
Människovärdet ska vara okränkbart..
Den är inte knuten till dom förmågor vi har.
Människovärdet är knuten till själva existensen.
Jag tycker det är lönlöst för min del att fortstätta denna diskussion. Det blir samma frågor som ältas fram och tillbaka. Det blir lite väl tjatigt och inte konstruktivt alls. Men ni får gärna ha eran.
Jag har mina teorier varför den här frågan är så delikat.. så svårt för er att ens reflektera över. Varför ni hugger som kobror och är fullständig blinda för frågeställningen. Men tar det inte här utan i bloggen. Annars så blir jag sittandes här i ett par veckor med en drös av kvinnor, ja er, som går fullständig ballistic över det.
Jag dömer absolut ingen. Jag förstår och lider med kvinnor som gör mycket svåra och traumatiska val. Val som jag aldrig kanske skulle ha gjort men jag kan känna och föreställa den smärta dom genomlever.
Jag får tacka för mig för denna gång. Önskar er alla bara gott.
Sköt om er!
Sirpa
I Expressen idag http://www.expressen.se/nyheter/1.2549481/hon-var-lika-valkommen
En diskussion: http://www.expressen.se/nyheter/1.2549475/fler-barn-med-downs-syndrom-aborteras
Ok ett sista inlägg innan jag loggar ut..
Roisin (eftersom du skrev sista inlägget)
En samvetsfråga. Om man nu skulle tänka sig in i mina tankebanor, en liten stund iaf, så kanske det finns en "risk" att tanken kommer inom er "att hon kanske har en poäng" Då finns risken att era egna argument faller i och med det. Ni måste på nytt ta ställning till hela frågan. Om ni vill ha kvar era argument ( och där ingår inte en ev kränkningsrisk av existerande Ds personer)...som inte var riktigt relevant till min frågeställning så givetvis så lyssnar ni inte då. Min teori, inte ett påstående.
http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/04/manniskosyn-och-ifragasattande-lag/
Over and Out!
Här får i lite andras ord om detta..
Det kan ju vara tjatigt att bara läsa mig.. Variation förnöjer
http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/05/fosterdiagnostik-elit-eller-etik/
Hej Alla!
Jag har försökt att förklara i inlägget som jag länkar till varför jag anser att DS personer kränks iom dagens selektiva Fosterdiagnostik. Varför den inte är befogad i mitt tycke. Att det finns en värdesänkning.. osv... Jag har benat upp vissa lagar och försökt förklara mitt ställningstagande i just denna fråga.
Har också tagit upp några argument från er som exempel på någonting som inte höll som just argument hos mig.
Även om jag inte ville gå in på just dom argumenten från början. Lite om fördomar.
Har skrivit ett förtydligande idag i inlägget. Om någon har läst det tidigare så får dom gärna gå in och läsa igen just tillägget.
http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/07/vi-fordummar-oss-sjalva/
Sköt om er!
Sirpa
Kränker nog inga barn som idag lever med DS 1.fast det finns dem som är vuxna som har DS som tycker det är väldigt jobbigt att man letar efter deras handikapp på ej födda barn.
Barn med DS har ingen aning om att man letar efter deras handikapp och de flesta av barnen har heller ingen aning om att de har ett handikapp för än de blir äldre och folk börjar glo på dem och uppträda konstigt mot dem och börjar prata tydligare till dem som om de var dumma i huvudet och inte förstår något och sedan för att förtydliga sig pratar över huvudet på dem om de har någon annan med sig för de kan ju säkert inte förstå.