Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 21:58:29 följande:
    Lite drygt en person på 1000 alltså.
    Någonting ditåt..
  • mammatill5
    HälläBällä skrev 2011-09-01 22:10:20 följande:
    1 på 700 är det.
    Baserat på vilka siffror?
  • mammatill5
    Sheldon skrev 2011-09-01 22:11:03 följande:
    Jo. Men hur får du det till att vi är på väg mot ett samhälle där inga avvikande barn får födas? När inget pekar åt det hållet alls? Inte ens om alla erbjuds fosterdiagnostik kommer alla vilja göra det. Det är inte alla som får beskedet att deras barn har ds som väljer att göra abort. Det är individuella beslut och den individuella variationen säkerställer att vi inte hamnar där du påstår att vi kommer att hamna. Och dessutom väljer du att hävda att abort pga ds på något bakvänt sätt kränker din dotter. Samt rör ihop fosterdiagnostik med en del ganska extrema samhällsfenomen. 

Skulle alla barnmorskor rutinmässigt boka tid för FVP till alla så skulle det vara fel. Samma om man bokade in tid för abort utan att ens fråga kvinnan först. Men tom du inser väl att det ligger mycket långt ifrån vad som sker idag?
    Bara en tanke.. om varför DS sätts i fokus.  Har aldrig påstått att vi ska hamna där.

Bara att DS screening finns och erbjuds är en kränkning. En grupps existens ifrågasätts.

Människor värderas inte lika.
  • mammatill5
    Sheldon skrev 2011-09-01 22:32:51 följande:
    Håller med, men TS vill begränsa allas möjlighet till fosterdiagnostik. Det är det jag vänder mig emot.
    Ja.. jag tycker inte det är ok med att screena för DS.  Det är en horribel syn och värdering på dessa människor.
    Dom som gör det.. gör det för att det finns. Det informeras överallt om DS och dessa tester. Det prats om risker hit och dit.. Lite skämselpropaganda till okunniga.. rädda.. fördomsfulla människor.. (Nu säger jag inte att alla är så)

Antalet Selektiva aborter ökar i Sverige tack vare alla dessa tester som erbjuds med DS i fokus

Alla människor är lika i värde och rättigheter... Är det så egentligen när det kommer till kritan?

Här säger man med testerna till en stor grupp av människor att dom inte duger.. Att sådana som dom kan tas bort om man vill just genom tester som erbjuds..

Vart finns rättigheten... att inte behöva bli ifrågasatt för den man är???
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-01 22:58:40 följande:
    Uj, här fattar jag inte något?

Vad gör vi med informationen från ultraljudet? Man ska ju inte selektera enligt dig?

Varför är det ok att abortera friska foster men inte de med kromosomförändringar?    
    Men.. suck!

Citerar mig själv

Jag är för fri abort! Den vanliga alltså som inte innefattar tester som ger då en selektiv Abort,
    Jag är för en viss sorts fosterdiagnostik.

Ultraljud för att se om det finns allvarliga skador som gör att en fortsatt graviditet inte är lämpligt av hänsyn till föräldern.

Om det finns indikationer att någonting är mycket fel. Där det bör göras en utredande undersökning. Där risken finns i att inte veta.

Varför det är ok att abortera friska foster? frågar du..
    Jag tycker att kvinnan måste ha ett fritt val här. Det här handlar om oönskade graviditeter.
    den selektiva aborten är att kvinnan vill ha barn men har vissa krav på barnet som inte blir uppfyllda.
  • mammatill5
    Sheldon skrev 2011-09-01 23:17:17 följande:
    TS: du kan inte samtidigt vara för fri abort och vilja begränsa aborträtten. Det är det ena eller det andra...
    Jag kan nog det. Har sagt flera gånger.. den sk vanliga aborten utan fosterdiagnostik.

Aborter på oönskade barn är helt annat än dom som är planerade och önskade men väljs ändå bort för att dom inte dög.
  • mammatill5

Säger natti nu till alla!

Kram på er!

• mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-02 00:59:38 följande:
    Hur vet du det? Eller gissar du bara? (För att använda dina egna ord)

Ironiskt nog kommer strax efteråt en annan individ och berättar om sin situation och tankarna kring sitt val. Det har inte mycket att göra med att ett barn "inte duger".
    zelia skrev 2011-09-01 23:59:36 följande:

Trots att jag har ett funktionshindrat barn är jag för fri och selektiv abort. Min son har autism. Det är ett tungt och svårt handikapp, men samtidigt så kan man leva ett mycket bra liv trots autismen. Det beror på hur förstående omgivning man har och hur mycket stöd man får. Men att leva med ett funktionshindrat barn kostar en hel del och det är verkligen så att alla familjer faktiskt inte pallar. Alla människor fixar inte att leva med den stress och det merarbete som det innebär med ett barn med funktionshinder. Människor som väljer att abortera DS foster kanske bara är realistiska? De vet att de kanske inte kommer att kunna ge barnet ett bra liv av olika skäl. När vi väntade vår tredje son gjorde jag all tänkbar fosterdiagnostik. Vi är en familj som lever under stor stress och vår autistiska son behöver enormt mycket träning för att utvecklas bra. Hade vi fått ett till handikappat barn hade situationen blivit ohållbar. Det skulle ha blivit mycket svårt för oss att ge båda barnen rätt stöd. Samtidigt så tycker jag ju att vår autistiska son är helt fantastisk och skulle aldrig någonsin velat ha varit utan honom. Det är inte lätt, men jag tycker i alla fall att abort är ett bättre alternativ än ett litet barn som får komma till en familj som inte har möjlighet att ge det ett bra liv.

Tack för din berättelse, jag tror fler sådana behövs här.
    Jag lider med dom föräldrar som måste ha dom här tankarna. Det är inte lätt alla gånger att orka och då måste man ta svåra beslut att selektera för att möjligheten till det finns.

VI kvinnor har fått möjlighet till att göra svåra och hjärtknipande val iom fosterdiagnostiken. Vissa tester och selektiva aborter till följd är nödvändiga. Valen vi gör kan vara ganska traumatiska och kan lämna svåra spår av ångest och skuldkänslor inom oss.

Många tror tyvärr att man har garderat sig när man har gjort tex ett positivt FVP.i den bemärkelsen att fostret är friskt. Det finns en uppsjö av jobbiga funktionshinder kvar att vara "rädda" för.. Men dom går inte att bevisa med fosterdiagnostik. Ett exempel är ju dom neuropsykiatriska funktionshinden som kan var oerhört förlamande och handikappande för barnet. dom kan kräva enorma resurser av föräldern och samhället. Enligt undersökningar så finns ett par i varje klass med ett Neuropsykiatriskt funktionshinder och mörkertalet är stort. dom som inte har fångats upp löper stor risk att hamna i svårigheter i unga år exempelvis missbruk, kriminalitet.. dom kan få stora svårigheter med relationer i överlag..Psykiskt instabilitet.. m m .

Det finns andra psykiska funktionshinder en svår sjukdom är ju tex schitzofreni som kan debutera i 15 års åldern. Det finns ca 30 0000 i Sverige med den diagnosen.

Det finns förlossningsskador av varierande slag och svårighet.. Det finns odefinierade utvecklingsstörningar.. där man inte tillhör någon "grupp" utan den är i princip specifik för personen. Där det inte riktigt finns några mallar för hur man ska gå till väga för att habilitera.

Dom här kan man inte gardera sig emot.. Inte kvalitetssäkra fostret.

DS är förhållandevis ett enkelt funktionshinder. Det går att få otroligt mycket hjälp. Stor kunskap finns och bra livskvalite.

Man trodde sig gå säker när man tog bort ett DS foster. Självbedrägeri anser jag. Men man har fått den möjligheten, tyvärr  att göra tester.. Tester som bla ger en värdesänkning åt redan existerande människor. Snacket om lika värde för alla människor är bara bull shit!

Vad kommer i framtiden i form av möjligheter att kvalitetssäkra foster? Utvecklingen går framåt och kanske står vi snart där vart vi inte vill egentligen vara. Ett folk som återgår till ett rasbiologiskt tänkande. Selektiv avel av våra barn.

Det finns det och det... och lite till
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-02 07:28:17 följande:
    Du har rätt i mycket av det du skriver. Man kan knappast helgardera sig mot sjukdomar, diagnoser eller olyckor.

Men jag måste ändå fråga dig...

Tänk OM det hade gått att screena för t.ex schizofreni i fosterstadiet. Hade det då inte varit något positivt att föräldrar haft möjligheten att välja abort?

Skulle det uppstå en debatt om utrotning av en "sorts människor" ifall man det resulterade i minskat antal barn födda med schizofreni? Är det "de speciella barnen" eller diagnosen man försöker komma ifrån?

Hur tänker du om det?
    Nej, jag hade inte tyckt det. förbättra istället möjligheterna till ett bra liv med resurser och annat.. Förbättra människors attityder över lag.. Kunskap åt folket så minskar fördomarna. Många har ingen aning om hur problematiken ser ut för ett barn med tex ADHD.. Många utomstående och även närstående ser ett barn med ADHD som en odräglig skitunge. Utbilda skolpersonal. Förståelsen är emellanåt undermålig. Det finns också en skamkänsla hos föräldrar. Det är viktigt att jobba bort den.

Jag tycker inte att man ska överhuvudtaget syssla med selektiv avel av våra barn.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes