Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

God doesn´t make mistakes

mammatill5 skrev 2011-09-01 11:16:51 följande:
    jag kan inte behaga alla..

Är det så attans svårt att faktiskt acceptera att det liv vi lever med Hanna är mycket bra. Raserar det totalt din världsbild av DS.

Om någon påstår någonting om oss.. ifrågasätter vårat liv.. att den skulle vara fejkad och att underliggande problem finns att det i tur döljs med glättighet och hur UNDERBART det är ...
    Givetvis biter jag ifrån där..

Jag har inga som helst problem med Hannas DS och därför kan vi ägna "hela" livet till att leva och ha det gott. Älska och respektera varandra. Se alla möjligheter som finns.....  Istället för att älta saker och ting..
    Att du har ett barn med DS som du älskar raserar ingenting. Jag skulle välja bort ett sådant foster hur mycket du än älskar din dotter. Jag ser inte mervärdet i DS, vilket du implicerar i dina omdömen om normalstörda barn.

Läser jag din blogg så ser jag ju trots allt begränsningarna, reaktionerna och kan definitivt känna att den tillvaron och de framtidsutsikterna styr jag gärna undan från utan att skämmas. Det kan bli svårt nog ändå.   

• Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 11:31:48 följande:
    Torbjörn Tännsjö betonar individens val , men nu är
    det ju så att det handlar inte bar om juridik.
    Ern abort behöver inte göras bara  att den är juridiskt
    tillåten. Torbjörn Tännsjö talar för vissa värderingar
    och det är ju de inblandades värderingar med mera
    som faktiskt avgörom det blir abort eller inte.

Tännsjö säger ju att samhället blir bättre utan
    folk med Downs, dyslexi och färgblindhet.
    Det är vad Tännsjö tycker, ja. Han har en bild som du inte delar.

Är det ett problem för dig? Jag delar inte vissa av dina åsikter som ofta grundas i närmast fundamenalistiskt kristna värderingar; ska du inte få yttra dig då?

Vet du någon individ som känt sig manad att göra abort på grund av Tännströms idevärld?    
  • Sarah f

Väldigt svårt att se problemet i att man erbjuds att frivilligt testa sitt foster och därifrån fatta sina egna beslut. De som gör testet, vill troligen göra det. Många av dessa, likt mig, är beredda att avbryta graviditeten om det visar sig att barnet har något avvikande i sin arvsmassa. Om då någon i denna kedja är "rashygienist"-vem är det?

• Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-01 11:43:04 följande:
    Tack!

Jag är benägen att hålla med om att mina argument inte alltid förstås.. Jag är kanske lite otydlig i vissa saker.. går på hårt och det kan missuppfattas. Det ligger inte i min personlighet att linda in saker och ting i bomull. tycker jag någonting så säger jag det.. Några tar sen som om nazismen och gör det till någonting annat. Några förstår faktiskt vad jag är ute efter.

Nu påstår du igen om saker du inte har en aning om.. Jag framhåller våran verklighet .. ärligt. Det är vårat liv som du läser om, som är just så som jag skriver om... Inte "Kalles familj som har det jobbigt"  Vi är inga offer för DS.. Jag ger en bild av våran familj.. vad för annan slags verklighet ska jag framställa??

Vi har inga större problem.. Så är det bara. Hannas DS är inte i fokus hos oss. Hanna som person och pojkarna som personer är det. Vi har inte drabbats av DS.. Vi har berikats med Hanna. Vi alla berikar varandras liv.

Det kan klinga illa hos dom som inte riktigt har den bilden av ett liv med ett barn med DS. Jag är nog benägen att påstå att mycket av problemen skapar man själv med sin inställning och attityd. Anser man att det är katastrof..ja då är det en katastrof.
    Om du nu bara talar om dina subjektiva erfarenheter, varför låter du inte andra ha sina subjektiva bedömningar intakta utan att känna dig kränkt?

Åter beskriver du hur problemfritt du anser din tillvaro flyter, samtidigt som du känner dig hotad av samhällets normer (?) och individens rätt att tänka själv. Ingen kommer att ta din dotter från dig, även om så 99% av alla i Sverige skulle välja abort om de fick svaret DS på sitt test.

Subjektiva känslor och enskilda val är din rätt. Det är min rätt med.     
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-01 11:43:04 följande:
    Tack!

Jag är benägen att hålla med om att mina argument inte alltid förstås..

Argument för vad, exakt?

Du vill försvara ditt personliga val, eller? Har du blivit svårt ifrågasatt för ditt handlande eller är det dina egna tankar? 
  • Sarah f

En annan sak jag undrar; är det önskvärt att FLER barn med DS föds än vad som nu är fallet och i sådana fall varför?

• Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 12:05:16 följande:
    Det är hans sätt att uttrycka sig angående ett bättre samhälle utan personer med DS, dyslexi och färgblindhet som skrämmer mig. Jag skulle i o för sig också gärna ha ett samhälle utan dessa handikapp MEN GENOM
    BOTANDE av drabbade individer om det vore möjligt och INTE BORTSORTERANDE.
    Vad är det som gör dig rädd? Vad är det du ser i framtiden?
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 12:11:53 följande:

Givetvis är jag för yttrandefrihet och vill inte lägga munkavle på Torbjörn Tännsjö.

Jag känner inte någon som över huvud taget har burit på ett barn med Downs,eller dyslexianlag eller färgblindhet, men Tännsjö är en man som ofta är i media och väljs ut att tala om etiska frågor.

Problemet för mig är förståss att jag är emot utsorterande och då talar jag emot Tännsjö.
    Både han och jag har yttrandefrihet.

Anser du att Tännsjö har stor påverkan på samhället? eller kan du tänka dig att man väljer honom för att han uttalar sig relativt kontroversiellt och då får debatten att bli lite mer intensiv?

Möter du många som vill abortera färgblinda? 
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 12:19:20 följande:
    helt enkelt att värderingar som innebär döden för oönskade individer
    skall vara vanliga och att det är ett samhälle som inte har plats för
    de med olika handikapp.
    Ungefär som det ofta har varit historiskt menar du? Världen har väl aldrig haft MER plats för de med särskilda behov?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes