Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

puss skrev 2011-08-31 14:08:48 följande:
    nu tycker jag du ska passa dig noga och tänka efter vad du anklagar folk för. det är både korkat och osmakligt att komma dravlande med nazismanklagelser mot folk.
    vad har du för rätt att komma stövlandes och sätta dig över folk du inte känner?
    Jag anklagar inte folk utan gjorde en liten liknelse bara... Jag går inte på personer utan det samhället erbjuder folk.

Jag har rätt att tycka att ett erbjudande om selektiv fosterdiagnostik är fel.
  • mammatill5
    puss skrev 2011-08-31 14:16:05 följande:
    tycker det verkar jävligt osmakligt hur du gör dig viktig på din dotters bekostnad.
    bloggar du inte om dina andra barn?
    eller har du din dotter som en "kolla-på-mig-jag-är-så-speciell-grej?
    Mina andra ungar är inte utsatta för rädsla och fördomar.. Men Hanna är det.

Jag vill berätta för alla..plus för dig.. att Barn med Downs syndrom inte är naturkatastofer..

Jodå.. mina andra ungar förekommer i bloggen.. och mycket annat. =)
  • mammatill5
    Krumpy skrev 2011-08-31 14:13:23 följande:
    Jag känner mig förvirrad.
    Kan du ts, eller vem som helst, förtydliga tack.

1. Grovt sammanfattat, vill ts att de som är gravida med ett foster
    där man upptäckt Downs syndrom, att de mammorna inte ska göra abort?

2. Eller tycker ts att man inte ens ska få lov att göra den typen av undersökningar?

1 eller 2?
    1 Nej.. Det är helt upp till dom själva.

2. Jag tycker att den här sortens selektiva fosterdiagnostik är fel.

Man får göra hur många undersökningar man vill, testen finns ju.
  • mammatill5
    puss skrev 2011-08-31 14:22:05 följande:
    du KAN göra det mindre anklagande och dömande.
    du kan berätta om dina barn utan att dra paraleller till nazismen, det kan de flesta föräldrar.
    Om jag tycker så så säger jag det.. att det liknar lite den rasförädling som Nazismen höll på med. Nu länkar de jag hit i mitt inlägg-- www.expressen.se/nyheter/1.2501633/manga-danskar-valjer-bort-barn-med-downs-syndrom

"Sista DS barnet kan födas i Danmark om 20 år". Det var där jag fick vibbar till Nazismen och judeutrotningen..

Kanske lite hårt... man så kände jag.
  • mammatill5
    HälläBällä skrev 2011-08-31 14:22:58 följande:
    Men DS kanske är allvarligt för mig?
    Ja, det finns rädsla.. och då är det allvarligt. Kunskap hjälper för att minska rädslan...
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-08-31 14:29:03 följande:
    Vet du hur det är att leva med funktionshinder själv ts?
    Utveckla gärna varför du ställer frågan..
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-08-31 14:31:47 följande:
    Jag undrar om du vet hur det är att leva med ett funktionshinder. Alltså du själv, inte någon runt omkring dig.
    Varför frågar du det??
  • mammatill5
    HälläBällä skrev 2011-08-31 14:33:09 följande:
    Jag har kunskap, jag arbetar inom Habiliteringen. Det var ett exempel för att visa att den gränsen du har för vad som är allvarligt, inte gäller för alla. Därför blir det väldigt konstigt när du, helt subjektivt, tycker att det är "OK" med abort om det handlar om "allvarliga" sjukdomar/funktionsnedsättningar.
    Allvarliga ja, när det inte finns någon livskvalité .. när livet blir mycket kort och enbart fyllt med smärta. Ja, då är det befogat.
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-08-31 14:38:14 följande:
    För att jag undrar om du verkligen vet hur det är att leva med ett funktionshinder? Har du några överhuvudtaget?

Eller är den enda kontakten med funktionshinder in dotter?
    Jag har två barn med funktionshinder. Hanna som har DS är den lättaste av dom.. Det går inte att jämföra. Den andra tillhör dom sk normala.
  • mammatill5
    Krumpy skrev 2011-08-31 14:37:51 följande:
    Nu har jag läst artikeln av den förvirrade kvinnan Sirpa Hotti.

Sirpa citerar från FN:s deklaration om mänskliga rättigheter:
    "Det slår fast att alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter.."
    Sedan skriver Sirpa själv:
    "Varför gäller inte detta människor med Downs Syndrom???"

Det Sirpa gör är en emotionell logisk tankevurpa. Givetvis gäller mänskliga
    rättigheter även för barn med Downs. Men det står uttryckligen "födda fria och lika",
    det står inte "ofödda fria och lika".

Vidrig tanke att någon ska bestämma att en mamma inte får lov att göra abort,
    om hon är gravid med ett foster som har downs syndrom.
    Ta bort ofödda.. Har redan sagt att det var lite väl =)

En gång till. ALLA mammor får göra som dom vill. Dom får göra abort om dom vill med ett DS foster. Jag protesterar mot att testerna finns och inte mot den enskilda kvinnans val
Svar på tråden God doesn´t make mistakes