Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

Pallas skrev 2011-08-31 16:50:03 följande:
    Men du valde den som rubrik till denna tråd av en anledning, antar jag? Eller var den bara tagen ur luften? Du kanske inte står bakom påståendet? Det spelar iofs ingen större roll för mig, eftersom den ändå är provocerande för mig.
    Alltid blir någon provocerad av någonting.. även om det är hur oskyldigt som helst.. Man lägger sitt eget lidande i orden.. Det är förståeligt..

Ledsen om du blev provocerad..
  • mammatill5
    Zargenta skrev 2011-08-31 16:49:58 följande:
    Nu kommer jag nog blir "hatad" men jag uttrycker än en gång min egna personliga åsikt

Jag tycker vi borde införa en modern form av ättestupa. Bort med all "skit", handikapp som handikapp, sjukdomar som är ärftliga, sånt som påverkar människans funktionsduglighet, dvs kan man inte torka sig själv i arslet eller knyta sina egna skor och BIDRA till produktiviteten i samhället och bara kosta tid och pengar, så kanske man inte ska finnas till?

Sen säger jag inte att personer med handikapp inte är människor, men vi sätter olika värden på liven, se bara på andra samhällen där resurserna inte finns, vad händer med dem? Hade det inte varit bättre för dem, att inte finnas alls?
    Din åsikt..

Om ditt barn ramlar och slår sig .. får en hjärnskada.. och inte längre är.. eller har chans att vara en produktiv samhällsmedborgare.. Vore du den första att knuffa denna utför ättestupan??
  • mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-08-31 16:54:51 följande:
    Men vem ska avgöra när något är "väldigt galet"? Det är ju högst subjektivt.

Att alla människor har lika värde, har inte med saken att göra. Alla födda människor är lika mycket värda. Men nu handlar det om ofödda. Och de har inte samma värde eller rättigheter, i så fall skulle vi inte tillåta abort alls.

Det går redan att abortera foster pga "fel" kön, ögonfärg eller whatever. Detta beror på att man - åtminstone inte fram till en viss vecka - måste motivera varför man gör abort. Du och jag kan tycka att det är hemskt att kön, hårfärg eller vissa handikapp väljs bort. (Om det nu är så). Men detta är konsekvensen av att vi har fri abort i Sverige, samt att man genom teknik kan ta reda på vissa saker. Du vill ha en gräns, andra vill ha en annan. Lev med det.
    Ja, vem ska avgöra.. fostrets tillstånd kanske.. som jag har sagt.. Mycket kort liv med svår smärta och lidande.. Ingen framtid.. Döden är oundviklig ganska snabbt efter förlossningen...

Folk har olika skäl att abortera.. Men du kan inte be om test för ögonfärg.. och få abort.
  • mammatill5
    Pallas skrev 2011-08-31 16:56:58 följande:
    Du behöver inte be om ursäkt, jag tar ansvar för min reaktion. Däremot ville jag delge dig min analys av det hela. Tycker du att det finns någon rim och reson i den? Att Gud måste vara en sadist (iofs ingen nyhet om man läst GT) om rubriken stämmer.
    Jag tror inte på Gud.. Är mera agnostiker..

Det är andemeningen med sången som berör.
  • mammatill5
    HälläBällä skrev 2011-08-31 17:02:48 följande:
    Tycker du inte att det är skillnad att abortera ett foster pga av ögonfärg eller DS?
    Vad säger du.. Har bägge fostren lika värde???
  • mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-08-31 17:04:38 följande:
    TS, möjligheten att göra Nupp-test och fostervattenprov för att kolla kromosomavvikelser (varav DS bara är en av flera), har funnits i många år.

Ändå föds fortfarande barn med DS Varje år. Detta för att:

1) Alla föräldrar vill inte testa.
    2) Alla som testar, vill inte göra abort.

Du kommer m a o med påståenden som inte alls stämmer med verkligheten! Att just DS-barn skulle vara mindre värda, att de håller på att "utrotas" mm.

Visst finns det fördomar om personer med DS, men det finns det mot många andra grupper också. 
    Japp, jag vet!!

I o m att tester finns så finns det en värdeskillnad i samhällets ögon.. i mitt tycke.
    Varför måste barnmorskan erbjuda tester till kvinnor i en viss ålder om det inte är en värderingsfråga??
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-08-31 17:08:04 följande:
    Du har beslutat? Din dotter har ingen talan i det hela?

Jag pratar inte om att ha barn, jag pratar om att leva med funktionshinder. Att ha det själv, inte att någon runt omkring har det. Det är inte gulligt, eller mysigt. Det är skitsvårt, och det handlar inte om omgivningen, enbart. Det handlar om så mycket mer.
    Jag tror min dotter är ganska stolt över mamman sin =) (på sitt sätt =))

Min blogg är ingenting som skadar henne.Tvärtom... Därmed så har jag talat istället för Hanna =)
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-08-31 17:10:19 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Men jag skulle heller inte se ett problem med att det inte föddes barn med DS och andra funktionshinder. Jag lägger mig inte i det skälet till abort. Jag lägger mig inte i något skäl till abort. Vi har en fri aborträtt. Vilka skäl som är abortgrundande avgör den gravida kvinnan. Låt oss säga att det fanns ett mirakelpiller, som förebyggde den kromosomdefekt som ger upphov till Downs.....anser du att kvinnor i barnafödande ålder skulle erbjudas detta då?
    Man påbjuder ju folsyra till alla gravida i förebyggande syfte för ryggmärgsbråck... Det kan vara en svår skada.

Jag tog folsyra... alla graviditeter.. innan och under.

Jag skulle nog inte ta ett sådant piller mot DS faktiskt.. För DS är ingen Sjukdom.. Ingen skada... Det är bara så dom är.. Så som alla andra av mina barn... Dom är som dom är.
    Jag har redan från första graviditeten haft den inställningen att jag välkomnar det som kommer oavsett vad.

När jag väntade Marcus efter Hanna så tittade barnmorskan på mig och sa " Du vet att jag måste fråga" (alltså erbjuda mig test eftersom jag hade åldern inne) skippa det sa jag.. jag vet vad du menar. Hur många tvivlare strärks i sin rädsla när dom får den frågan..
  • mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-08-31 17:15:09 följande:
    Det klart att det är en värderingsfråga. Men varför finns då fosterdiagnostik öht? Det ligger ju alltid en värdering i det, t ex att kunna välja bort pojkar om man har svår muskeldsystrofi i släkten, så att man slipper få en son vars kropp sakta förtvinar tills han dör, oftast redan före 30 års ålder. (Mkt värre handikapp än för de flesta som "bara" har DS).

Trots detta, kan killar med denna sjukdom få ganska bra liv! Vem ska avgöra vad som är ett "värdigt liv"? Vilka tester ska erbjudas och inte?

Staten tycker (helt rätt, enligt mig) att det är upp till de blivande föräldrarna att avgöra. Inte att samhället ska avgöra vilka barn som är "värda" att få födas och inte. 
    Ja, föräldrarna avgör men det är fortfarande samhället som tillhandahåller testerna.. Fanns dom inte så satt vi inte här och diskuterade frågan.. 

fördomar och rädsla baseras oftast på okunskap.. Det men inte vet någonting om .. eller lite .. det ryggar man för.. är rädd för.. Väljer kanske bort av den orsaken..
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-08-31 17:29:11 följande:
    Adhd eller autism?
    Du får gärna förklara vad du menar..
Svar på tråden God doesn´t make mistakes