mamma till tre busungar skrev 2011-08-31 17:10:19 följande:
Nej, det tycker jag inte. Men jag skulle heller inte se ett problem med att det inte föddes barn med DS och andra funktionshinder. Jag lägger mig inte i det skälet till abort. Jag lägger mig inte i något skäl till abort. Vi har en fri aborträtt. Vilka skäl som är abortgrundande avgör den gravida kvinnan. Låt oss säga att det fanns ett mirakelpiller, som förebyggde den kromosomdefekt som ger upphov till Downs.....anser du att kvinnor i barnafödande ålder skulle erbjudas detta då?
Man påbjuder ju folsyra till alla gravida i förebyggande syfte för ryggmärgsbråck... Det kan vara en svår skada.
Jag tog folsyra... alla graviditeter.. innan och under.
Jag skulle nog inte ta ett sådant piller mot DS faktiskt.. För DS är ingen Sjukdom.. Ingen skada... Det är bara så dom är.. Så som alla andra av mina barn... Dom är som dom är.
Jag har redan från första graviditeten haft den inställningen att jag välkomnar det som kommer oavsett vad.
När jag väntade Marcus efter Hanna så tittade barnmorskan på mig och sa " Du vet att jag måste fråga" (alltså erbjuda mig test eftersom jag hade åldern inne) skippa det sa jag.. jag vet vad du menar. Hur många tvivlare strärks i sin rädsla när dom får den frågan..