Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

Wynn88 skrev 2011-08-31 18:33:32 följande:
    OK - så då handlar frågan egentligen om att de kanske kan uttrycka sig lite bättre?

Inte om att fosterdiagnostik i sig skulle vara fel.

Det tog dig bara (nästan) 200 inlägg att komma fram till detta - grattis!  
    Inte fel i vissa avseenden.. När det gäller svåra sjukdomar..  Har inte sagt annat. Har sagt det ända från början =) (så vaddå 200 inlägg..=) )
    Men selektiv fosterdiagnostik i det avseendet att eliminera "sorter" av människor..Som inte har någon sjukdom. Lite som "rasism" (Hahaha.. gå inte igång på detta nu.. fan har inte riktigt tid just nu)
  • mammatill5
    Lenora skrev 2011-08-31 18:43:02 följande:
    Om jag räknat rätt blir det runt 1%.
    Hur många barn föds det i Sverige per år??
  • mammatill5
    Lenora skrev 2011-08-31 18:50:23 följande:
    Runt 100 000.
    Ok...  tack =)
  • mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-08-31 18:56:31 följande:
    Men du fick ju rådet att käka folsyra för att minska risken för ryggmärgsbråck? Är inte det lika kränkande, då många barn och ungdomar med ryggmägsbråck, har bra liv? Och återigen - vem avgör vad som är ett "bra" liv? Varför ska läkare erbjuda vissa tester och inte andra? Varför ska det - om selektiv fosterdiagnostik öht ska få finnas - i så fall inte vara upp till föräldrarna?

Sen finns det inget test som görs i avseendet att eliminera "sorter" av människor som inte har någon sjukdom. Det är återigen du som har missuppfattat. Därav min kommentar ang 200 inlägg, men du verkar fortfarande inte ha förstått, så det kanske behövs 200 inlägg till.
    Jo, downs syndrom. Det är ingen sjukdom.

Nej, jag tycker inte det var kränkande mot någon att käka folsyra. Barnet hade jag redan valt att föda.. Ryggmärgsbråck bildas en tid in i graviditeten.. Att dämpa eventuella skador med folsyra är väl förlåtet i denna diskussion? =)
  • mammatill5
    Krumpy skrev 2011-08-31 19:23:58 följande:
    Hej igen. Jag har längtat efter att komma tillbaka i tråden. Tyvärr tar familjen och jobbet
    upp för mycket av min tid, lol ;)

Du verkar mycket mer resonlig än Sirpa, vilket är bra tycker jag. Jag har lite följdfrågor
    till dig.

Är du, som ditt användarnamn antyder, mamma till fem?
    Är de andra fyra utan downs syndrom?

Jag förstår inte riktigt hur du tänker, när det gäller att du vill att aborten ska vara
    mammans val, men samtidigt vill du inte att testerna ska finnas.

Du menar alltså att gör man abort, då ska det beslutet under inga omständigheter baseras
    enbart på faktumet att fostret bär på DS?
    Japp.. Mamma till fem ungar.. En tjej och fyra killar.. Ett barn med DS,

Som det är nu så finns testerna.. Jag kan inte klandra någon som gör någonting i testväg.

En gång till: Jag är inte ute efter någon att klanka på. Alla föräldrar gör sina egna val utifrån så som det ser ut nu. Jag respekterar detta. Jag har vänner som gjort selektiva test.. Dom är fortfarande mina vänner.

Jag är emot.. tycker inte om... dom selektiva testerna som påbjuds av samhället genom lagar.. Där vill jag ha en ändring..

Downs syndrom är ingen sjukdom. kalla det "personlighetsdrag"  Men som jag har sagt.. ok i mitt tycke att ha kvar viss fosterdiagnostik där det är nödvändigt. Som när någonting indikerar på svåra sjukdomar.

Ett bra samhälle ska baseras på tolerans.. En tolerans för dom som inte är som "alla andra" Det är inte tolerans att selektera bort helt funktionsdugliga människor. Dom har oftast en mycket bra livskvalité.
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-08-31 19:46:21 följande:
    Det finns inga lagar som säger att man måste genomgå vissa tester.
    Kalla det rättigheter.

Inte att föräldrarna måste göra det. Utan samhället är tvunget att erbjuda. rekommendera.. nämna..  tex ett test för DS när mamman är i en viss ålder. Utan att dom ens har bett om det.
  • mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-08-31 19:49:13 följande:
    Jag vet inte om du driver med oss, eller om du faktiskt saknar förmåga att förstå. De selektiva testerna är inte påbjudna! De är frivilliga! Och inga tester görs på barn som antas vara fullt funktionsdugliga! Det är bara du som tror det. 
    Vad kallar du det när barnmorskan har fått direktiv om att säga till alla blivande mammor i en viss ålder... att man får ta ett test för DS. Att den möjligheten finns.

Givetvis är alla val föräldrarnas..
  • mammatill5
    delfinen80 skrev 2011-08-31 19:48:46 följande:
    åååh ja jag grinar oxå varje gång jag tittar på den... så himla UNDERBAR
    Håller med.. så underbar!!

Kram
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-08-31 19:59:31 följande:
    För att risken för DS är större när mamman är äldre. Hon befinner sig i en riskgrupp för att få ett funktionshindrat barn. Ett funktionshinder som det går att testa för. 
    Ja precis... det går att testa för. Därför görs tester och selektiva aborter som följd..

Mycket enkelt sagt nu... så säger dom här testerna att "Hanna" inte duger som hon är. Det finns möjlighet att ta bort "sådana som hon" trots att hon inte har en sjukdom. Trots att hon kan få ett ypperligt liv.. Sen behöver ju inte DS människor ha en utvecklingsstörning.. Det finns dom dom har helt normal IQ.  Dom förstår.. Dom vet att deras "sort" finns på listan över tester som kan göras för att kunna väljas bort.

Här värderas "Hanna" på ett annat sätt än dom sk normala.. 

Jag skulle aldrig får göra ett test .. tvärtom. "jag behåller om den har DS men inte om den är normal" 

Vad kommer härnäst.. är det ok i framtiden att testa för dövhet.. Lockigt hår.. för det finns säkert dom som inte vill ha det på sina barn.. osv osv...

Det är människor vi talar om här.. Tänkande ..Älskande.. Kännande människor..
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-08-31 20:08:01 följande:
    Du måste förstå att dessa test, eller aborter inte har något med din dotter att göra. Du måste som förälder hjälpa henne att klara av livet, precis som alla andra föräldrar.

Sen är det svårare när man har funktionshinder. Jag inser att du inte förstår det, eftersom du tydligen inte har några själv. Men det kan verkligen vara ett rent helvete.
    Visst förstår jag det mera än väl.. Man behöver inte själv ha funktionshinder för att kunna förstå.

Livet är svårare för att samhället gör det svårare för vissa funktionshinder. Det är det man måste ändra på. Attityderna.. tänket... Folk är rädda för det som dom inte vet så mycket om.. Rädsla skapar fördomar.. Rädsla skapar tester.. osv..

Tänker man: funktionshinder = Problem.. svårigheter.m m.... ja, då blir det mesta svårt.
    Tänker man: funktionshinder = Berikande olikheter.. Lika värde.. m m.. Ja, då blir det lättare.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes