Inlägg från: Roisin Dubh |Visa alla inlägg
  • Roisin Dubh

God doesn´t make mistakes

Är själva vetskapen om fostrets diagnos kränkande?

If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • Roisin Dubh
    anne h skrev 2011-09-04 21:04:11 följande:
    Självklart ska man ha den valmöjligheten, anser jag.
    Sarah f skrev 2011-09-04 19:41:35 följande:
    Du är ju i din fulla rätt att göra det, inte sant? Andra vill göra på annat sätt, utan att det tar glädjen från dig.
     Så bra att jag får lov att göra det för dig.

Anser du att fosterdiagnostik som Nupp-test och fvp kränker levande personer med downs syndrom?
  • Roisin Dubh

Jag tror mycket få föräldrar tar med samhällskostnader i beräkningen när de beslutar om de vill göra fosterdiagnostik eller abort.

Som jag skrivit tidigare så hade denna fråga varit högst aktuell ifall det på något vis var staten som beslutade om aborter. Men nu är det inte så.

Om problemet ligger i att blivande föräldrar har får lite kunskap om DS för att ta ett rättvist beslut bör man hellre satsa på utökad information. Vem som bär ansvaret för den informationen kan vara en intressant fråga.

Men att vilja ge sig på de tekniska möjligheterna och lägga förbud på dessa blir väldigt fel enligt mig.

• Roisin Dubh
    Milkina cerka skrev 2011-09-05 19:53:24 följande:
    Läs vad tex Zargenta som gör tummen upp åt inl. jag citerar har skrivit om människor som inte kan bidra till samhället, om ättestupa osv. Tvivlar faktiskt på om någon förälder med ett barn med särskilda behov inte tar illa vid sig av sådana skriverier.
    Det har jag full förståelse för. Jag tänkte faktiskt kommentera det märkliga i att göra tummen upp när man just kastat ur sig ett och annat inlägg som mer eller mindre går ut på att se funktionshindrade som misstag.

Naturligtvis ska man inte generalisera men man kan inte heller förneka att det finns människor med dessa åsikter. Obestämd
  • Roisin Dubh
    Roisin Dubh skrev 2011-09-05 19:58:55 följande:
    Det har jag full förståelse för. Jag tänkte faktiskt kommentera det märkliga i att göra tummen upp när man just kastat ur sig ett och annat inlägg som mer eller mindre går ut på att se funktionshindrade som misstag.

Naturligtvis ska man inte generalisera men man kan inte heller förneka att det finns människor med dessa åsikter. Obestämd
    Men oavsett hur människor är, vilka åsikter de har och hur de resonerar kring en personlig abort så är det trots allt deras personliga val och jag kan inte se varför möjligheten till diagnostik ska strypas för det.
  • Roisin Dubh
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 10:50:28 följande:
    I det enskillda fallet är slutordets den gravida kvinnans.
    så länge fri-abort-veckorna pågår. Hon avgör.
    Valen som görs i de enskillda fallen påverkas dock
    naturligtivs av tex hennes och faderns etiska
    tankar ( de kan ju diskutera med varandra)
    och även andra omständigheter.
    Har då de närmast berörda enmer restriktiv
    inställing till aborter är sannolikheten mindre
    att det blir abort än om de har en helt annan
    inställning.
    Du menar med andra ord att alla borde dela din tro och bli kristna?

I USA finns det kristna som går så långt att de mördar abortläkare. Etiken hos dessa kan vara ganska svår att greppa.
  • Roisin Dubh
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 11:03:47 följande:
    För det första:De som mördat läkare som gjort abort är inte riktiga kristna.
    Jag tycker inte man skall visa att det är felatt döda genom
    att själv döda. Det är dålig pedagogik. och inte i linje med evangeliet.
    "Älska era fiender och be fördem som förföljer er" säger Jesus.

För det andra: Man kan ha samma inställning till aborter och till
    foster med Downs som jag även om man är tex ateist eller agnostiker.
    En viss livsåskådning ärinte nödvändigtvis förutsättningen för en viss instälning
    till de ofödda.

För det tredje: Eftersom jag tror att det kristna budskapet är i sina huvuddrag sant
    (även om jag inte på alla detaljer är bland de mest bokstavstroende) så
    gläds jag naturligtvis åt ju flermänniskor som kommer till tro på Jesus och
    vill följa honom MEN-OBSERVERA MEN-för att ha samma inställning som jag
    vad gäller ofödda, texofödda som drabbats av DSså behöver man inte vara kristen.
    För det första: Det där hör man ofta. Att de som gör etiskt fel inte är "riktiga" kristna. Vem bestämmer hur en kristen får göra? Får en kristen kvinna göra abort eller är hon inte kristen då?

För det andra: Självklart kan man ha olika inställning till abort oavsett man är troende eller icke troende. Därför förstår jag inte riktigt hur religion ens hör hit. Det är du som skriver om gud. Din gud, inte allas.
  • Roisin Dubh
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 11:27:18 följande:
    Jesus själv!
    Är du Jesus? Eller hur kan du avgöra vem som är "riktig" kristen eller inte kristen?
  • Roisin Dubh
    Ari Gold skrev 2011-09-06 11:28:18 följande:
    Jag är för fri abort men nej, jag ser inte någon som helst etisk skillnad i att välja bort ett barn med fel intelligensnivå eller ett barn med fel kön. Båda borde vara lika tillåtet.
  • Roisin Dubh
    Ari Gold skrev 2011-09-06 11:48:38 följande:
    Jag tycker att det mest intressanta i sammanhanget är att Karadzics (liksom Hitler) var normalbegåvad. Vilken nytta hade han av det?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes