• SötaSarah

    Oracea (mot rosacea) - erfarenheter?

    Jag har ganska svår rosacea och har ätit tetralysal mot detta, fungerade perfekt första kuren och även okej sen men har nu efte några år börjat bli resistent. Så jag tänkte testa den nya medicinen Oracea oc hfick detta utskrivet. Har nu ätit den i drygt 6 veckor men knappt något resultat, en aning kanske men svårt att veta då jag fick barn i slutet av juni oc va så dålig i hyn i slutet av graviditeten så kanske blev det lite bättre ändå när bebisen kom ut. Men hur som helst ger den inte alls det resultat jag väntat mig och när jag läst ska det ta 3-4 veckor innan resultat. Iofs är kuren 16v men blir orolig att den inte hjälper alls, dyr är den också! Någon som ätit Oracea och hur lång tid tog det innan ni fick resultat? Jag är väldigt röd, har knottror och varblåsor som gör ont + extremt torr i huden = svårt att sminka över, ser för hemskt ut!!

    Om inte detta hjälper får jag väl försöka tetralysal igen, har ju inte ätit det sen innan grav men i slutet hjälpte det knappt eftersom kroppen börjar bli resistent efter flera kurer under flera år. Jag är 24 år så detta har hittills förstört måånga år av mitt liv, allt vore bra mycket enklare om man kunde gå till t ex affären utan smink men man vill inte visa sig och allt tar sån tid + att det ser ändå hemskt ut med smink men inte lika mycket, men det är inte lätt att få till bra. Jag har sån ångest över detta och vet inte vad jag gör om inte Oracea funkar heller, då finns det ingen meer utväg! :/ Detta är dom enda som funkar. Salva fungerar inte heller. Ska få träffa hudläkare om inte detta hjälper sa min doktor men, har läst mycket om det sen jag fick diagnosen nån vecka innan jag fyllde 20 år men hade då haft det i ca 4 år redan men fått kortisonkrämer o sånt då läkaren sa att de va akne.

    Men undrar som sagt över era erfarenheter av Oracea och hur lång tid det tar innan det verkar?


    Leon 110629 ♥ lillahjarta.devote.se
  • Svar på tråden Oracea (mot rosacea) - erfarenheter?
  • Kickan35

    Hallå igen!

    Hur går det för er? Söta Sarah, hur fungerar Oracean?

    Här går det bara bra, huden har blivit mycket bättre. Men funderar nu om det är fler som har det som jag med rodnaden, att den inte försvinner, utan att det bara är plitorna och finnarna som medicinen "biter på"?

    Trevlig helg!       

  • SötaSarah

    Jag har ätit 8v utan direkt resultat... Hade uppehåll ca 2 v nu då den tog slut o jag inte hann till Apoteket, dom skulle beställa osv. Men började igår andra delen av kuren. Få se om 8v om jag slängt bort 850 kr i onödan! Hoppas det hjälper, det är mitt enda hopp... Annars får jag testa tetralysal igen då de à ett år sen jag åt men är ju i stort sett resistent mot den så...

    Du kan diskutera mer i en tråd som heter typ "Exuviance mot rosacea" eller nåt som jag startade förr. Har lite fler som diskuterar där o sen bilder oså...

  • Jackie85

    Jag har Rosacea samt extremt torr hy (flagar och kliar). Har utöver detta även problem med perioral dermatit så mitt ansikte är en krigszon. Efter graviditeten har det blivit ännu värre och jag testade under 2 månader en kur med Oracea vilket hjälpte ett kort tag, men har nu kommit tillbaks med full kraft. Det jag kan rekommendera som fungerat för mig men som är fasligt dyrt är ansiktskrämen Sisley Extreme confort. Den ligger på ca 1-1500kr per burk (dag eller natt) men har varje gång lyckats få min hy i skick satt rodnaden näst intill försvunnit samt gjort sminkningen mycket enklare. Just pga att den är väldigt dyr brukar man kunna be om ett prov så man får testa den i en vecka innan man faktiskt köper den. Det har jag gjort varje gång (för huden förändras så det är inte alltid man kan gå tillbaks till samma produkt trots att den funkat innan).

  • SötaSarah

    Ja efter 16 v med oracea har det inte märkts nåt nämnvärt... Ska till läkaren på måndag och testa tetralysal ännu en gång och ev få remiss till hudläkare. Men vad ska det hjälpa, testat allt redan! :)

  • Tomtkonto

    Jag har ( haft ) rosacea i många år, bröt ut efter sista graviditeten. Rödflammig, ömmande, finnliknande plitor och ja, huden kändes som ett enda stort, öppet köttsår. Kliade också. Fick även på ögonen, som blev otroligt irriterade, röda, finniga, kändes som om jag hade ständigt grus i dom. Så, jag äter Minocykline (bor i USA ) inte alltid ätit det, just nu tar jag det för att jag annars får finnliknande saker i skalpen, som ömmar, kliar, hela skalpen blir röd, det är som att ha rosacea i hårbotten och jag är säker på att dessa är relaterade. Hur som helst, tetracyklinet hjälper mot allt, men är mest kritiskt för ögonen, hornhinnan eller nåt kan bli skadat annars. För många år sen hörde jag om ipl (foto facial laser) som skulle vara bra, just mot rosacea. Gjorde 5 ggr på raken i ca 5 månaders tid och gjorde underverk på huden! Tog bort allt det rödflammiga, alla små inflammerade kapillärer! Otroligt! Började också använda Finecea, en svindyra kräm just för detta och det påverkar mer de finnliknande utslagena, inte det röda. Numera har jag jättefin hy. Har gjort många fler ipl behandlingar, men slutat, eftersom det ter sig att jag fått viss melasma och ipl kan påverka det negativt. Laser är det absolut enda som hjälper mot det röda. Tetracykliner hjälper endast just då man tar dom och det är sant, de kan sluta fungera. Tyvärr är ipl svindyrt, men för mig har det varit värt vartenda öre. Att ha rosacea är ju riktigt, riktigt smärtsamt! Lycka till alla, hoppas ni hittar en lösning snarast.

  • Tomtkonto

    Ps, ni får ursäkta viss stavning, jag skriver på en iPad och denna automatiska stavningen alltså....grrrrr... Så, mina ögon blev inte finniga, haha, utan RINNIGA.

  • Missariella

    Det finns en receptfri medicin som heter Rozasol och som är framtaget för just rosacea

    jag klistrar in länken från FASS med bipacksedeln så kan du läsa själv om det och se om det  kan vara nånting för dig

     


    Färdig Apotekstekniker hösten 2012
  • SofiaD
    SofiaD skrev 2012-04-20 21:54:15 följande:
    Laser? Det sägs ju hjälps och även om man måste betala det själv, borde det vara värt ett försök? Sj'lv lyckas jag hålla rosacean i schack med antibiotika kräm och Finacea. Fast jag funderar på att testa kemisk peeling dermapromedical.se/produkter/enerpeel/096CD40... 

    Framgår inte så tydligt kanske, men det finns en mandelsyra peeling för just rosacea som de på min salong sett väldigt bra resultat av!
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
Svar på tråden Oracea (mot rosacea) - erfarenheter?