Wordfeud
Fast jag har precis registrerat mig och har inte förstått hur man gör än
Det fixar sig. Passa på att spela lite mot oss så blir det lättare sen.
Oj - många nya.
Jag har haft enormt körigt de senaste dagarna. Jobbat nonstop til 21 på kvällarna och sen kört sju parallella WF - minst. Förlåt alla som fått vänta.
Här är en artikel från DN om ordpetandet i WF. Läs gärna.
http://www.dn.se/kultur-noje/ordspel-i-mobilen-stor-alfapetveteraner
Ordspel i mobilen stör Alfapetveteraner
Spelet Wordfeud är den mest populära gratisappen till mobiler i Sverige, och bokmässan har dragit i gång en turnering. Men Alfapetpuritanerna är irriterade.
Att förlora ett spel för att motståndaren smackar in ordet ”smurfens”, när man själv kämpat med storstilade ord såsom ”elegi”, kan kännas frustrerande. Eller som en twittrare uttrycker det: ”Att spela Wordfeud är som att spela Alfapet med en femårings regler. Det hittas alltid på nya ord och man kan sätta ’s’ efter allt. Hur orkar ni?”
Alfapet, eller Scrabble som det numera heter, har alltid använt Svenska Akademiens ordlista som allsmäktig domare. Men i Wordfeud är alla böjningar och genitiv tillåtna, spelet använder en ännu ej identifierad ordlista som definitivt inte är SAOL. Det irriterar Johan Berner, ordförande i Svenska scrabbleförbundet som ordnar tävlingar och träningar i det klassiska Alfapetspelet:
– Vi tycker allmänt här på Scrabbleförbundet att Wordfeud har en taskig ordlista. Många fina korta svenska ord som ”ula” och ”tut” går inte att lägga. Häromdagen åkte jag själv dit på ”unnt”, det fungerade inte. Man blir lika irriterad varje gång det händer.
Urholkar detta respekten för Scrabble?
– Det har länge pågått en diskussion inom Scrabbleförbundet om huruvida vi ska börja godkänna böjningar av ord. Om Wordfeud nu slår igenom kanske vi måste anpassa oss till utvecklingen. Det är inget som stör mig, men vi skulle gärna se att det finns en tydlig struktur och att samma ordlista gäller för alla ordspel.
Vad vet du om ordlistan som Wordfeud använder?
– Den är hemlig. Ingen som spelar vet hur ordlistan ser ut.
Just nu pågår Bokmässans nystartade Wordfeudturnering, där kulturpersonligheter, författare och vanliga privatpersoner tävlar. Johan Berner, visar det sig, var trots sin Wordfeudirritation en av de första som anmälde sig till turneringen. Just nu är han i ledning i sin första match mot författaren Amanda Svensson.
Men borde inte bokmässan av alla värna om det svenska språket och främja spel som använder SAOL?
– Jo, men det här är bättre än inget. Jag är främst med för att uppmärksamma folk på att det finns något som heter Scrabble också. Vi sade lite skämtsamt i förbundet att vi måste ge oss in och kapa marknadsandelar, dra in de nya ordspelsmissbrukarna och göra dem beroende av vår drog i stället.
Det finns dock en sak Johan Berner aldrig skulle göra: klicka i alternativet slumpmässig spelplan. Här går gränsen för vad en Alfapetpuritan kan tänka sig.
– Den slumpade planen är ondskan själv.
Artikel publicerad i DN , 2011-09-13 09:17
puffelipuff (det ordet godkänns nog inte varken i WF eller Alfapet)
Några nya som vill hänga på?
Och en liten puff...