• Kajee

Wordfeud

Svennis skrev 2011-09-12 19:45:03 följande:
    Svennis - Backhyttan

Fast jag har precis registrerat mig och har inte förstått hur man gör än

Det fixar sig. Passa på att spela lite mot oss så blir det lättare sen. Spöke
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Svennis skrev 2011-09-12 20:46:01 följande:
    Vad jag än gör så står det att draget inte fungerar (fast på engelska)

Det brukar bero på att ditt ord inte är godkänt. WF är lite kräset med att godkänna ord som faktiskt borde vara ok.
    Jag fick tex inte igenom ordet simblåsa, men fick godkänt på isblå. Märkligt. 
  • Kajee
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-09-15 11:59:32 följande:
    En irriterande grej med WF är att det går att böja ord. Har någon t.ex. lagt HUND så kan motståndaren utöka det till HUNDEN/HUNDAR vilket sedan kan bli HUNDENS/HUNDARNAS osv etc och få poäng. Alfapetpuritan som jag är tycker jag böjningar inte borde vara tillåtna, men nu är det som det är.

Det är precis det som den där artikeln i DN handlar om. Det finns ingen riktig logik i vilka ord som är tillåtna och vilka som inte är det.
    Jag kan kopiera över artikeln här så slipper ni gå via länken. Gör ett nytt inlägg om det. 
  • Kajee

Ordspel i mobilen stör Alfapetveteraner

Spelet Wordfeud är den mest populära gratisappen till mobiler i Sverige, och bokmässan har dragit i gång en turnering. Men Alfapetpuritanerna är irriterade.                                  

Att förlora ett spel för att motståndaren smackar in ordet ”smurfens”, när man själv kämpat med storstilade ord såsom ”elegi”, kan kännas frustrerande. Eller som en twittrare uttrycker det: ”Att spela Wordfeud är som att spela Alfapet med en femårings regler. Det hittas alltid på nya ord och man kan sätta ’s’ efter allt. Hur orkar ni?”

Alfapet, eller Scrabble som det numera heter, har alltid använt Svenska Akademiens ordlista som allsmäktig domare. Men i Wordfeud är alla böjningar och genitiv tillåtna, spelet använder en ännu ej identifierad ordlista som definitivt inte är SAOL. Det irriterar Johan Berner, ordförande i Svenska scrabbleförbundet som ordnar tävlingar och träningar i det klassiska Alfapetspelet:

– Vi tycker allmänt här på Scrabbleförbundet att Wordfeud har en taskig ordlista. Många fina korta svenska ord som ”ula” och ”tut” går inte att lägga. Häromdagen åkte jag själv dit på ”unnt”, det fungerade inte. Man blir lika irriterad varje gång det händer.

Urholkar detta respekten för Scrabble?

– Det har länge pågått en diskussion inom Scrabbleförbundet om huruvida vi ska börja godkänna böjningar av ord. Om Wordfeud nu slår igenom kanske vi måste anpassa oss till utvecklingen. Det är inget som stör mig, men vi skulle gärna se att det finns en tydlig struktur och att samma ordlista gäller för alla ordspel.

Vad vet du om ordlistan som Wordfeud använder?

– Den är hemlig. Ingen som spelar vet hur ordlistan ser ut.

Just nu pågår Bokmässans nystartade Wordfeudturnering, där kulturpersonligheter, författare och vanliga privatpersoner tävlar. Johan Berner, visar det sig, var trots sin Wordfeudirritation en av de första som anmälde sig till turneringen. Just nu är han i ledning i sin första match mot författaren Amanda Svensson.

Men borde inte bokmässan av alla värna om det svenska språket och främja spel som använder SAOL?

– Jo, men det här är bättre än inget. Jag är främst med för att uppmärksamma folk på att det finns något som heter Scrabble också. Vi sade lite skämtsamt i förbundet att vi måste ge oss in och kapa marknadsandelar, dra in de nya ordspelsmissbrukarna och göra dem beroende av vår drog i stället.

Det finns dock en sak Johan Berner aldrig skulle göra: klicka i alternativet slumpmässig spelplan. Här går gränsen för vad en Alfapetpuritan kan tänka sig.

– Den slumpade planen är onds­kan själv.

Artikel publicerad i DN , 2011-09-13 09:17             

• Kajee

puffelipuff (det ordet godkänns nog inte varken i WF eller Alfapet)

• Kajee
    pao86 skrev 2011-09-17 21:54:35 följande:
    lägg till mig pao86 om ni vill :)

Jag har i alla fall så la jag till dig i TS. Just nu kör jag sju stycken parallella. Jag spelar mot alla som knackar på känns det som just nu. Rackarns kul.
  • Kajee

Några nya som vill hänga på?

• Kajee
    Pallas skrev 2011-09-18 21:32:58 följande:
    Men jag har ju ingen smartphone! *grinar floder som Lille Skutt*

Gör som min dotter och rita en egen på en kartongbit.
  • Kajee

Och en liten puff...

Svar på tråden Wordfeud