• lena j89

    En hjälpas åt med julklappar tråd!

    Hej! 
    Sommaren är snart slut och hösten står på tröskeln, julen känns långt bort men det går snabbare än vad man tror.
    I år lever vi på mycket mindre pengar än vad vi brukar (föräldrarlediga), men har själva valt det så men det kräver en del planering. Redan nu börjar jag tänka på julklappar.
    Kanske vi kan tipsa varandra, Tips på saker man kan köpa långt i förväg, rea, utförsäljningar och andra julklapps fynd.

    Vad jag hitentills kommit på är till min syster som samlar på "flytta hemifrån grejer" för det mesta önskar sig "finporslin" köpa en "fintallrik" redan nu eftersom jag vet att hon inte vill byta (med tanke på öppetköp osv.)

    Barnböcker till min lilla.
    Kläder känns svårt då jag inte vet hur hon växer nu under hösten.
    Lekmatta, såg en bra på IKEA för hundralappen.

    Kom gärna med tips så hjälps vi åt att få en bra jul!

    KRAM på er! 

  • Svar på tråden En hjälpas åt med julklappar tråd!
  • lena j89
    Toppen9 skrev 2011-09-08 13:04:37 följande:
    Vad ger man sin sambo? Han är över 30 och har "allt" och önskar sig ingenting....
    Man behöver kanske inte ge materiella saker, utan någon upplevelse? Spa kanske?
    Eller köpa massageolja så kan ni ha mysiga spa kvällar hemma? :) 
  • FH Mamma

    Min son har precis fyllt år och de presenterna han fick har jag köpt på mig sen i feb.

    Nu är min son 7 år och har strl 122/128 men jag har som princip att alltid köpa en storlek större (om de är väldigt små kan man köpa 2 strl större) så strl 134 blir det till jul om det blir kläder.

    Jag budar på tradera efter att jag har kollat vad sakerna kostar i affärer först.

    Ts be din syster välja en tallrik/mönster om hon nu vill ha en dyrare variant, så fick vi göra med kaffeskedar när vi var små sen fick vi 1/år av mormor. Jag valde fransk och min bror valde dansk.

    här tex en sida med finserviser www.fyrklovern.se/templates/SList____2588.aspx

  • lena j89

    Jo hon samlar redan på en servis så det är bra att bygga på den :) hon önskar sig även på en annan "finvardagsservis" eller hur man ska förklara det som inte finns i färg längre, men finns begagnad att få tag på :) = lite mer för pengarna :) 

  • lena j89
    FH Mamma skrev 2011-09-11 22:20:43 följande:
    Min son har precis fyllt år och de presenterna han fick har jag köpt på mig sen i feb.

    Nu är min son 7 år och har strl 122/128 men jag har som princip att alltid köpa en storlek större (om de är väldigt små kan man köpa 2 strl större) så strl 134 blir det till jul om det blir kläder.

    Jag budar på tradera efter att jag har kollat vad sakerna kostar i affärer först.

    Ts be din syster välja en tallrik/mönster om hon nu vill ha en dyrare variant, så fick vi göra med kaffeskedar när vi var små sen fick vi 1/år av mormor. Jag valde fransk och min bror valde dansk.

    här tex en sida med finserviser www.fyrklovern.se/templates/SList____2588.asp...
    Bra med kläder! Min har nu 74 i storlek så borde köpa 86 då :) ska jag kolla på :) 
  • FH Mamma

    Jag har gett mina föräldrar några jular en bricka och lite saker (torrvaror) till olika maträtter som sushi, mexikanskt etc de fick dock köpa till tex fisk mm som var kyl eller frysvaror. Sen till sushi köpte jag risvin (jag minns inte vad det man dricker till sushi heter just nu)  till annan mat har jag köpt andra varor på systembolaget som passar till.

  • Toppen9

    Till äldre tonåringar och nyutflyttade så är roligare kokböcker ett tips. T.ex. Asiatisk mat om personen gillar att äta kinesiskt ute osv.
    På åhlens hittade jag massor av såna böcker för under 100 kr bra när vi hade fem födelsedagar på 10 dagar nu.

  • LondonAnnika

    Här kommer en som försöker vara ute i tid i år. Har en del att handla till men bara 2 paket ska gå till barn (3år) och en kille på 12 år...
     

  • gosis

    vilken rolig tråd... :)
    Tänkte kolla lite med min bror och man om dem behöver något i klädväg. Det kan man alltid köpa nu på rea om man vet vad dem gillar.
    Min bror fyller ju år den 11 dec också, så tänkte köpa till en stol som han behöver 2 till av som finns på ikea, eller ge honom ett presentkort där. Det delar ju jag och mannen på, så får bli en födelse/julklapp i ett. Och så kanske något litet som stumper eller nåt, det är ju alltid behövligt.

    Till pappa så tänkte jag på en bok, han läser jätte mycket och ska börja kolla redan nu, för det är i en speciell kategori som han gillar.
    Helst verklighets baserade böcker om att hjälpa någon annan eller någon som gjort något drastiskt med sitt liv och gjort något för någon, världen eller nåt. 
    Han jobbar välgörenheter också på sin fritid, så någon som har förslag på en bra bok. Typ i stil med "flygande drake", en kopp te, typ sådana böcker???

    Mamma har jag alltid svårt att hitta något speciellt till, någon som har förslag?

    Vi är ganska så många med min mans familj, så blir många julklappar. Nu med en liten som väntas inom 30 dagar, så kanske man inte vill lägga så mycket pengar på alla andra utan koncentrera oss på vår lilla familj :)
    Tips på billiga presenter uppskattas :) 

  • Radiolight

    Om man är lite pysslig finns det massor av billiga klappar att fixa själv (om man har lite tid och intresse alltså), speciellt poppis brukar det vara till äldre släkt, föräldrar osv som redan "har allt". Enligt min erfarenhet kan sånt uppskattas av vänner i alla möjliga åldrar! Det är inte bara barnen som kan kladda med färg..

    Pyssel-exempel:

    Måla med färg
    - saker på second hand som blir oigenkännligt personliga med ett lager färg
    - egna kreationer på duk eller trä

    Brodera ("monogram", ordspråk, dekorationer, tecken, personliga favvogrejer osv)
    - Ett vanligt örngott (helst bra kvalité, på second hand brukar inte kosta många kronor iaf)
    - Handduk (samma idé)
    - Liten brodyr-tavla, men då ska man veta vad personen gillar och kan verkligen uppskatta. Kolla designtorget för inspiration ;)

    Måla på glas
    -muggar, finglas
    -tallrikar och fat
    -ljusstakar

    Måla på tyg
    - t-tröjor till barn
    - skämttröja till brorsan/syrran

    - Sy nåt enkelt, som gardiner, kuddfodral, mjukisleksak.
    - Sticka eller virka kläder av olika sorter. Sockor slits alltid ut :)
    - Snickra ihop ramar till egna foton, eller köp en billig ram och sätt i ett snyggt foto du tagit.

    Använd dig av det du är bäst på!! Jag har gjort det mesta av det här ovan, men DU är säkert bra på andra saker också. Man kan göra typ godis, musli, kakor i en fin burk, en receptbok, en egenslipad ljusstake eller gipsfigur eller vad du nu kan tro att de berörda personerna vill ha!!!

    Lycka till med julpysslet!

Svar på tråden En hjälpas åt med julklappar tråd!