Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

    Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte

    Men det är klart att hon inte blir mätt om ni drar ner...hon är ju van vid att få mat tills hon blir mätt och med den vikten är hon garanterat ganska uttänjd i magsäcken..dra ner långsamt.. är hon hungrig får ni sticka till henne en morot eller lite mer grönsaker.

    Problemet med dagens barn är småätandet och att barnen får så mycket mat de vill, föräldrarna sätter inte gränser..sen är det rörelse som saknas...

    Min son är 7 år, väger 37 kg och är 138 cm lång... han har inte en gnutta fett på fel ställe...är mager i midjan så att alla byxor som har rätt storlek på längden ramlar ner.. han tränar judo en gångi veckan och fotboll en gång, plus att han cyklar och springer i skogen runt huset i stort sett hela dagarna, han får 1-2 timmars tv / dag... oftast bara någon timma -45 min på vardagar och sen blir det kanske en film på helgen... datortid är max 30 min/dag.

    hans mat ser ut så här:

    Vardagar: en tallrik fil/gröt innan fritids (han går upp väldigt tidigt)
    frukost på fritids 1 macka och ev lite fil
    mellis: en frukt
    Lunch på skolan.
    Mellis, knäckemacka och/eller frukt
    Kvällsmat.. när han är hos mig blir det lagad mat med minst halva tallriken grönsaker, hos pappa blir det ofta yoghurt och macka eller någon lättare mat tex stekt ägg, omelett eller något åt det hållet.

    INGET fika om det inte är helg, inget ätande mellan måltiderna....ingen snabbmat utom vid särskilda tillfällen, någon gång på väg hem från judon stannar han o pappa o köper en cheeseburgare, men ingen läsk eller godis i veckan....

  • slemtorsk i din bralla
    SunnyBunny skrev 2011-09-01 14:55:15 följande:
    Helt ärligt så måste jag säga att era barn äter väldigt lite? Min flicka på snart 4 år äter som TS barn, på dagis säger dem att hon äter som en häst.

    Men alla barn är olika. Min dotter är trots det hon äter under kurvan. Har säkert lika hög ämnesomsättning som jag och behöver mera mat. Jag äter lika mycket som min sambo, och jag är underviktig och han överviktig.
    Sen handlar det ju om hur mycket man rör sig också.. din flicka kanske är mer i rörelse än TS barn.
  • slemtorsk i din bralla

    eftersom förskolan inte har skolsköterska så får de kontakta bvc om det finns fog för det, om barnets hälsa är i farozonen osv.. detta gör man INNAN man kopplar in soc.

    Precis som en lärare får kontakta skolsköterskan ifall man tror att en skolelev mår dåligt

  • slemtorsk i din bralla

    OJ OJ OJ... nån har visst sett till att sätta sig själv i strålkastarljuset istället för att fokusera på det som faktiskt är ämnet för tråden....PMS??

  • slemtorsk i din bralla

    Jag tror vi missar att TS faktiskt har tagit till sig en del av vad som skrivits .... att klanka ner på henne kommer inte att hjälpa henne.

    Jag förstår hennes reaktion... hon hamnar i en väldigt utsatt positiion när bvc och förskolan "gaddar ihop sig" men det var tydligen vad som behövdes för att få upp ögonen på att det finns en problematik, att sen TS och hennes man också är kraftigt överviktiga är ju bara ett bevis på att något inte stämmer i mathållningen.

    Jag är själv fet... har under våren gått ner 10 kg och ska gå ner minst 15 till, har idag ett BMI på 32, har gått från 38 till detta.....det är tuft men jag har fått en sån uppväxt som ts barn.. Jag läste mina journaler efter att min mamma gått bort och jag sökte svar på en del frågor och fann att bvc OCH skolläkare påpekat min övervikt i ungefär samma ålder som TS barn, i första, andra och tredje klass osv... när jag gick i sexan vägde jag 70 kg, när jag gick i nian vägde jag 90 till mina 165 cm. JA det har varit jag som stoppat in sakerna i munnen men jag fick inget stöd hemma..när jag som 17 år försökte gå ner i vikt fick jag köpa hem mat för egna pengar och när jag kom hem satt min mor och min bror och mumsade pizza mitt framför mig....det hela slutade med att jag drog på mig en allvarlig ätstörning som jag levde med ett år, tappade först 35 kg på bara någon månad och gick sen upp allt på några veckor då jag hetsåt.....

    Snälla TS, var rädd om dig och din man också.. min mamma gick bort när hon var 54 år pga sin övervikt och hon var inte på långa vägar så överviktig som du är. Hon fick aldrig se sina barnbarn, aldrig se mig gifta mig (eller skilja mig heller för den delen) jag saknar varje dag att ha en mamma att ringa till men hon vägrade se vikten som ett problem, hon fräste ifrån till bvc och ansåg att jag var lite mullig, hade babyfett eller var kurvig..... på den tiden var inte fetma heller ett så stort problem....ingen reagerade, ingen soc ringde utan de lät oss hållas...........tyvärr. Jag hade önskat att någon stoppat min mamma, hjälpt mig.. Jag kan i vissa stunder önska att soc hade ingripit och fosterhemsplacerat mig....

  • slemtorsk i din bralla
    LokesMamma84 skrev 2011-09-01 19:42:35 följande:
    Ahaa, tack för infon :) Visste faktiskt inte det :p Men åkaj, smoothies utan pulver i då ;) Lika gött det. :)

    Jag är ingen kostexpert  alls och jag bannlyser inte fika hemma t.ex. Jag är absolut inte perfekt, grönsaker serveras inte alltid varje dag, för jag glömmer av det. Men min son är inte överviktig liksom. Det är ett problem när barnen är så små och det är bara föräldrarna som kan lösa problemen. Men TS verkar ju inte se att det är ett problem.
    Proteinpulver överhuvdtaget är ganska onödigt om man inte bodybuildar....egentligen inte ens då..det är bättre att dricka tex apelsinjuice med fruktkött...snacka om fibrer OCH nyttigheter

    Nä jag är ingen expert heller, har pluggat näringslära och fysiologi och biokemi för en del år sedan och läser mycket om kost för att komma till rätta med min egen övervikt.

    Jag tror inte man ska förbjuda varken fika eller godis, men när det finns en uppenbar problematik så måste man sätta gränser.. som förälder måste man vara beredd på att barnen inte alltid gillar att man säger nej.. men ett första steg måste vara att äta på fasta tider, tre stora mål frukost lunch och middag och två hälsosamma mellanmål...

    Fika gör man med frukt, mjölk eller juice....saft. läsk och kakor förläggs till speciella tillfällen, kalas, kanske helgen eller om man får särskilt besök, mackor ska man dra ner på och om nu barnet är så hungrigt så får man säga nej.. att hon är hungrig beror troligtvis på att de måltider som serveras inte är tillräckligt näringsrikt sammansatta, för lite fibrer och långsamma kolhydrater. Grönsaker är inte bara tomat och gurka..tvärtom är det inte särskit bra grönsaker..

    TS..vill du ha stöttning och lite hjälp.. inboxa mig....jag har varit där din dotter är, låt inte henne gå igenom det jag gått igenom
  • slemtorsk i din bralla
    Mariohn skrev 2011-09-01 20:11:00 följande:
    Fast det där är bara idioti när det kommer till barn. Barn behöver kolhydrater! Sluta genast sätta ditt barn på vuxendieter!! 
    HÅller med.. barn som växer behöver alla näringsämnen, sen ska man passa sig både för att ge bara fullkorn för det klarar inte deras magar av... men inte heller bara snabba kolhydrater, havregrynsgröt är jättebra frukostmat för de dagar då hon inte går på dagis.

    Vispad grädde och rejält med bredgott tror jag faktiskt redan ingår i tösens diet..barn ska visserligen inte ha lightprodukter men i detta fallet har det gått överstyr och det handlar om för mycket fett och socker och en lchf-diet på ett växande barn kan vara farligt.
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (Vågar inte...) skrev 2011-09-02 08:31:00 följande:
    Anonym (Gör om gör rätt): Det jag reagerar på är att de inte tagit upp det med föräldrarna innan. Om de går bakom ryggen och pratar med BVC-sköterskan i smyg så har det gått fel vägar! Man börjar väl med att ta upp det med föräldrarna? Jag själv skulle känna mig oerhört sviken om det gick till på det sättet med mitt barn... Jag anser absolut att det är förskolans ansvar att reagera och det har de ju också gjort men på helt fel sätt...

    Jag menar inte heller att vi ska tycka att det är ok med de matvanor TS och hennes familj har meni många familjer finns problem oavsett om det handlar om mat, godis, tv-spel, datortid, uppfostran etc etc etc. När man är mitt i det kanske man inte ser det som alla andra ser... man behöver få upp ögonen och de som öppnar ögonen på en ska inte kränka utan hjälpa, om du förstår vad jag menar.

     
    De hade ju gjort det.... bvc hade påpekat om jag inte mnns fel....och bvc samarbetar med förskolan på samma sätt som skolsköterskan gör och om man ser till skolan så vad som händer om man anser att ett barn mår dåligt eller att det behövs stöd så kallar man till konferens där berörda lärare, skolkurator och skolsköterska samtalar med föräldrarna.... förskolan fungerar ungefär likadant tillsammans med BVC...
  • slemtorsk i din bralla
    h8him skrev 2011-09-02 09:07:06 följande:
    För att förskolan ska få kontakta BVC och diskutera ett enskilt barn krävs föräldrarnas medgivande. Juridiskt har de gjort fel.
    Detta är inte sant.. förskolan har rätt att bjuda in BVC till elevvårdskonferens (vet inte om det kallas så inom förskolan) de har en oro för barnet och dess utveckling och väljer att bjuda in bvc som sakunniga inom området.

    Sitter just nu på ett konditori och äter frukost och orkar inte söka efter lagparagrafer som stödjer detta men då jag har arbetat inom skola och barnomsorg större delen av mitt liv känner jag väl till vad man får och inte får göra i detta fallet.

    Vi vet inte vad som hade sagts i detta fallet och tystnadsplikten gäller enbart då det inte handlar om ett barns hälsa... som lärare har jag tex tystnadsplikt tom emot föräldrarna...om inte en elev /ett barn berättar något för mig som tyder på att barnet skadas på ett eller annat vis, då får man koppla in skolhälsovården och föräldrarna... BVC är förskolans skolhälsovård.. svårare än så är det inte.

    Vi kan diskutera detta till dödagar men OM TS nu skulle få för sig att anmäla så skulle inget hända eftersom inget fel har begåtts
  • slemtorsk i din bralla
    h8him skrev 2011-09-02 09:14:55 följande:
    Det står tidigare i tråden, tror det skrevs igår eftermiddag/kväll, precis hur kontakt med BVC får tas i förskolan.
    du är fel ute som vanligt.. sedan 2010 har dessutom socialtjänsten uppmanat bvc och förskolorna till att ha ett ännu tajtare samarbete för att undvika anmälningar till socialtjänsten.

    Du kan googla på förskola+bvc+samarbete så får du upp massor av information.
    Det som stod om kontakt bvc förskola tidigare i tråden är rena felaktigheter.......

    Allmänna riktlinjer för information mellan BVC och andra myndigheter
    - Det är ingen skillnad mellan muntlig och skriftlig information ur
    sekretessynpunkt.
    - Föräldrars samtycke skall alltid eftersträvas. Samtycke och samarbete är nödvändiga för bra problemlösningar.
    - Muntligt samtycke räcker, men skall helst dokumenteras i journal.
    - Om ett barn misstänks fara illa gäller inte sekretessen och anmäl-
    ningsplikten enligt SoL §71 tar över. Se kap. 6 F.

    År 1991 gjordes ett tillägg i lagen (Sekretesslagen kap 14. § 2 sista stycket). Sekretessen inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten hindrar nu inte att t.ex. uppgifter om barn och ungdomar lämnas mellan hälso- och sjukvården och socialtjänsten, om det behövs för att den enskilde skall få nödvändig vård, behandling eller annat stöd.

    BVC - Förskola
    Föräldrarna skall av förskolans ledning informeras om att barnhälsovården har hälsoansvaret i förskolan. Sjuksköterska, läkare och psykolog kan besöka förskolan för allmän diskussion och information utan föräldrars medgivande. Det är däremot en fördel om föräldrarna i förväg informeras om planerade besök så att de kan närvara eller komma med frågor och synpunkter. Om enskilt namngivet barn skall diskuteras skall samtycke erhållas av barnets vårdnadshavare. Om detta ej anses möjligt kan man ibland diskutera en problemställning utan att nämna namn för att få råd och stöd för fortsatt handläggning.

    Det sista där kan ju göra att man tycker att TS borde gett tillstånd. men ser man i första stycket så står det att man ska EFTERSTRÄVA samtycke...... går inte det ska man överväga en anmälan och anmälningsplikten tar över enligt SOL §71

    SAMTYCKE och SAMARBETE med föräldrarna för barnens och familjernas bästa skall vara vägledande när man arbetar mellan myndigheter kring en barnfamilj. I fall där barnets rätt eller säkerhet kommer i konflikt med föräldrarnas intresse går barnets rätt alltid före!

    allt detta saxat från ett särtryck om sekretesslagen.
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (Vågar inte...) skrev 2011-09-02 09:22:06 följande:
    Slemtorsk...: Oavsett om de gjort rätt eller fel å har väl föräldrarna rätt att veta att BVC-personalen är inbjudna till mötet? Det finns väl ingen som kan tvinga dem att sitta kvar och lyssna om de inte vill??? Oavsett om det handlar om övervikt, bråkig unge etc etc etc...

    Tänk dig själv att sitta där och tro att du ska ha ett utvecklingssamtal om din dotters utveckling i förskolan och mötas av något helt annat. Jag skulle känna mig oerhört kränkt!!!
    Både och....bvc har redan gjort TS uppmärksam på problematiken men hon har blundat för den... förskolan har uppmärksammat och säkerligen gjort påpekanden.. nu är oron så stor att man väljer att gå den rätta vägen genom att kalla in skolhälsovården... de hade kunnat göra en anmälan till soc som säkerligen hade kränkt ännu mer...

    Att känna sig kränkt är för övrigt ett ganska urvattnat uttryck...klart hon blir arg, ledsen och känner sig väldigt sviken... men det är faktikst så att den som har gjort fel här är inte myndigheterna utan de har valt en mjukare linje... det är TS själv som gjort fel och det är då man blir som argast..tro mig... jag har inte varit i hennes sits men jag har varit ute för saker som fått mig att reagera på samma sätt så att säga......

    Det handlar om ett barns liv här som måste räddas... hon är sjukligt fet och hon har inte ens börjat skolan, man ser också att föräldrarna har problem...

    En alkoholist som ställs inför en intervention känner sig också kränkt, särskilt om han inte är beredd att förändra sitt beteende.......

    Förskolan gjorde rätt.. inget snack om saken...

    Dessutom kan man genom TS uppdatering se att hon börjar förstå och har tänkt efter.. kan vi inte bara släppa detta och istället försöka stötta en person som faktiskt är på botten men börjar förstå att hon måste och kan ta sig upp???????

    Det är aldrig lätt att få höra sanningen och glöm inte att vi får bara EN sida av saken här.....vi har varken BVC eller förskolans sida och vi vet inte hur mycket de har försökt tidigare...ett sånt här möte kommer sällan som en blixt från en klar himmel och problemet lär ju inte försvinna för att dagis ev har gjort fel (vilket de inte har)
  • slemtorsk i din bralla
    h8him skrev 2011-09-02 09:27:06 följande:
    Elevvårdskonferens får de bjuda in till så klart men för att blanda in BVC eller läkare från vårdcentralen krävs föräldrarnas godkännande

    BVC får närvara för en generell diskussion om ett ämne på t.ex ett föräldramöte men de får inte gå närvara för att diskutera ett specifikt barns problem med förskolepersonalen utan föräldrarnas medgivande.

    BVC är inte förskolans skolhälsovård...
    h8him skrev 2011-09-02 09:27:06 följande:
    Elevvårdskonferens får de bjuda in till så klart men för att blanda in BVC eller läkare från vårdcentralen krävs föräldrarnas godkännande

    BVC får närvara för en generell diskussion om ett ämne på t.ex ett föräldramöte men de får inte gå närvara för att diskutera ett specifikt barns problem med förskolepersonalen utan föräldrarnas medgivande.

    BVC är inte förskolans skolhälsovård...
    jo bvc är förskolans skolhälsovård......

    och som vanligt när det handlar om diskussioner om juridik så läser du lagboken som satan läser bibeln... du har fel h8him, tyvärr......

    Det finns i en del kommuner en egen "skolsköterska" knuten till förskolan men denne är anställd av bvc, när barnen börjar förskoleklass vid 6 års ålder skrivs de ur från BVC och in i skolhälsovården på respektive skola... före dess är BVC samma sak och har samma befogenheter som skolhälsovården.
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (Vågar inte...) skrev 2011-09-02 09:28:59 följande:
    Slemtorsk...: Tack för den informationen!!! Jag förstår att samtycke inte alltid kan fås och att det blir en svår situation för alla i det läget...

    Jag undrar vart TS tagit vägen?!?  
    Hon är nog inte inne i tråden än.. hon skulle ju läsa allt och diskutera saken enligt uppdatering och det är mycket text och många åsikter.

    Jag hoppas ändå att det kan sjunka in hos TS.. det är SVÅRT att få sånt här kastat i ansiktet på sig... även om man så klart är medveten om det.... hon vet ju att hon är överviktig... och att både mannen och barnet är det, men som överviktig (är där själv även om jag är på väg ner) så är man en mästare på förnekelse och det är skitsvårt för någon som inte är fet att förstå.....

    Man tycker inte att "det är så farligt".. man är glad och mår bra.. på ytan... och varje gång någon påtalar att man är fet blir det ett hån, detsamma som att någon talar om att man misslyckats.. och tro mig.. människor ute på stan kan vara hemska..

    Jag har fått höra från vilt främmande människor mitt på gatan "Fyyyy fan vad fet du är" och jag har aldrig vägt så mycket som TS så jag antar att hennes vardag är värre än min varit.....

    TS om du läser detta.. som jag nämnt tidigare ... inboxa mig gärna...jag har en del grejer som kanske kan hjälpa dig.. inga quick-fixes eller underliga dieter utan stöd och bra recept och någon som förstår vad både du och din dotter genomlever. Jag tror inte du är någon hemsk elak människa som gör så här "med flit" emot din dotter... utan jag tror du vill och behöver någon som lyssnar och som ger dig en liten knuff i baken och en arm runt axlarna....
  • slemtorsk i din bralla
    h8him skrev 2011-09-02 09:33:42 följande:
    Sekretessen får inte brytas bara för att det i vissa kommuner finns samverkansteam. Förskolepersonalen får aldrig diskutera ett namngivet barn utan föräldrarnas medgivande. Har förskolan en oro för barnet ska orosanmälan göras till socialtjänsten som i sin tur kan ta de kontakter som behövs.

    Om du kollar här så kanske även du förstår att jag har rätt i detta:

    "Barnhälsoteamet erbjuder professionellt stöd till dig som vårdnadshavare och ditt barn i vårt gemensamma ansvar för barnet. Samarbete kring barnet sker med vårdnads-havarnas tillåtelse och i samarbete med vårdnadshavarna. Förskolepersonal har även möjlighet att få rådgivning i enskilt ärende där barnet kan vara anonymt."
    Då det finns fara för barnets hälsa får dock sekretessen brytas.... så är det , så blir det... och här är det uppenbart..

    Precis som att journaler får lämnas ut både från bvc och förskola till socialtjänst om något händer... precis som att socialtjänsten söker upp förskolan och förskolan söker upp socialtjänst om något är galet....

    Allt handlar om tolkning av lagarna och alla undantag och kryphål som finns........

    Om medgivnade ej kan fås av föräldrar och situationen är ohållbar får man ändå koppla in BVC..

    Jag väljer att detta blir mitt sista inlägg i den juridiska debatten...d u får fortsätta hävda din rätt - men jag och de flesta som är insatta och på ett eller annat vis jobbar med dessa områden vet vad som gäller och hur juridiken fungerar... du får fortsätta tjafsa om du vill jag väljer att lägga krutet på att få TS att gå vidare genom detta
  • slemtorsk i din bralla

    man kan göra potatismos UTAN fett i stort sett... jag använder bara lättmjölk, salt, peppar o muskot förutom potatis då......inget smör, ingen jävla grädde (uuuurrrrk) inte ens fet-mjölk... Man blir MÄTT på potatis och man håller sig mätt länge plus att det är billig mat som är miljövänlig och som innehåller viktiga vitaminer.........

    Potatismos är i alla lägen bättre än välling, mat gjord på pulver kan aldrig vara bra iaf.....Välling kan man på sin höjd äta till frukost tillsammans med en liten smörgås men då äter man EN smörgås till och EN frukost.

    I övrigt läste jag forskningsrapporter om att LCHF kan GE diabetes samt att barn har dött av strikt lchf kost.......plus att de rapporter som finns om att lchf är bra är beställda av amerikanska köttindustrin (sades på TT.nyheterna förra veckan...)...amerikanska köttindustrin har alltså beställt och betalat forskare för att få fram att det är bra...HMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM *konspiratorisk blick*...........

Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte