Inlägg från: Anonym (desperat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (desperat)

    5½-åring med separationsångest

    Vår son (född jan -06) har senaste månaderna börjat protestera mot att bli lämnad på dagis. Redan i våras märkte vi av det enstaka gånger. Det hjälpte inte att säga hej då på vanligt sätt och sedan gå utan han klamrade sig fast vid en och sa att han ville följa med oss till jobbet. Fröknarna på dagis är duktiga på att hugga in och hjälpa till men det blir alltid så att de får hålla fast honom medan vi sliter oss loss och går iväg. Det känns förstås fruktansvärt som förälder att behöva slita sig loss från sitt barn.

    Nu under sommaren har problemet växt och när vi skulle lämna honom första veckan efter semestern var det fruktansvärt. Han skulle vara några dagar på en sommaröppen förskola där han inte direkt kände så många barn och fröknar. Det började redan hemma att han inte ens ville sätta sig i bilen och vi fick tvinga honom och i princip släpa in honom i bilen. Så fortsatte det och han var helt hysteriskt när vi lämnade honom. Han hade panik i ögonen och klamrade sig fast vid oss. Sprang efter oss och hängde på grinden och skrek.

    När hans ordinarie förskola öppnade igen fortsatte problemet men där känns det ändå bättre som förälder att lämna honom. Men det behövs nästan alltid att någon fröken håller fast honom medan vi går. Det har blivit lite bättre och är inte lika dramatiskt varje dag men det är alltid protester. Likaså går det inte lämna honom hos någon annan när man behöver åka iväg. Han skrek och var hysterisk när han skulle vara några timmar hos grannarna som vi känner väldigt väl och som har barn som han brukar leka med. Den gången gick det inte lämna honom eftersom det är svårt att begära att kompisar ska hålla fast honom så det slutade med att min man fick komma hem från jobbet den dagen.

    Hur ska man hantera en sådan här situation? Vi har testat allt känns det som. Det hjälper inte att vi stannar kvar och säger hej då i lugn och ro. Det blir bara att dra ut på problemet för han är väldigt medveten om vad som ska ske och han går runt och vaktar oss. Vi har försökt med både mutor och att locka med alla roliga saker de ska göra på dagis men det spelar ingen roll. Han får panik direkt han märker att vi ska åka. Det är fruktansvärt jobbigt och påfrestande och man har en klump i magen varje gång det är dags att lämna. Känns fruktansvärt att fröknarna ska hålla fast honom men det är enda sättet för han är jättestark och det finns inte en chans att komma undan. Han springer ut genom grinden och framför bilen när man åker. Jag kan inte ens sätta mig i bilen när han har bestämt sig för att inte släppa iväg mig. Jag riskerar att klämma honom i bildörren eller köra över honom med bilen när han är så hysterisk.

    Tacksam för råd och synpunkter!

  • Svar på tråden 5½-åring med separationsångest
  • Anonym (desperat)

    Hej!

    Sonens panik i samband med lämning har lugnat sig nu även om han protesterar lite när vi går. Men det är ingen panik på det sättet längre. Däremot har andra problem börjat. Han får tydligen helt galna vredesutbrott på dagarna. Han sätter sig på tvären med allt från att klä på sig och gå ut till att äta frukost. Han blir alldeles tokig över minsta lilla motgång allt från att en speciell kompis inte vill sitta bredvid honom på samlingen till att någon retas. Allt är orättvist tycker han och alla är dumma mot honom. Han blir kränkt över minsta lilla grej och hela världen är emot honom.

    Vredesutbrotten är av sådan art att det blivit ett stort problem i barngruppen. De små barnen blir rädda och han stör måltidslugnet och samlingarna. Han skriker så att de andra barnen håller för öronen och är alldeles förskräckta. Han välter möbler och slår på saker och är alldeles tokig tydligen. Fröknarna har fått avbryta sina lunchraster för att komma in och hjälpa till och ta honom in i ett annat rum. De pratar om att hans utbrott kräver en hel personal bara för honom. När man pratar med honom hemma efteråt kan han inte svara på varför han blir så arg och varför det är bråk varje dag. Han är ledsen över det och man ser att han mår dåligt men ändå kan han inte sätta fingret på vad det är som känns så fel.

    Vi är såklart jätteledsna över det här och undrar varför han mår så dåligt på förskolan. Han är mycket mer harmonisk hemma och vi känner inte alls igen det beteende de beskriver. Tidigare har han alltid varit så extremt omtänksam mot andra barn och lite feg att ta plats. Vi har alltid varit stolta över honom att han väntar på sin tur i rutschkanan och inte åker på något annat barn eller tränger sig före. Har kanske sett ett sådant vredesutbrott någon enstaka gång men aldrig någonsin flera gånger per dag. Det känns så konstigt att vårt barn helt plötsligt har blivit ett problembarn som de måste ta in extra resurs och specialpedagog för att hantera. Fröknarna har berättat att de upplever honom väldigt kontaktsökande mot vuxna och att han gärna kommer och sitter i deras knä eller kramas när han är på bra humör. Han är väldigt intelligent och lättlärd och vetgirig så vi tycker att han borde älska att vara på förskolan.

    De saker som vi kan komma på som hänt senaste tiden är att hans tidigare bästa kompis börjat i förskoleklass i höst och därför slutat på hans förskola. Kan det vara så att han faktiskt sörjer detta? Dessutom har han alldeles nyss fått veta att han ska bli storebror i Januari, vilket han är jätteglad och förväntansfull inför. Men de här problemen började innan han fick reda på det vilket kanske bör påpekas. Men vi oroar oss väldigt mycket över hur det kommer att gå när syskonet kommer med tanke på hur han mår just nu.  

    Har du några tips att ge oss? Hur får man reda på vad som tynger honom? Eller trivs han inte på sin förskola?

  • Anonym (desperat)

    Hej igen Margit,

    Vi har nu haft en samverkansträff ihop vi båda föräldrar, fröknarna från förskolan, en specialpedagog som besökt barngruppen vid några tillfällen och observerat honom samt en psykolog som jobbar ihop med henne.

    Hans separation vid lämningarna har gradvis blivit bättre även om han vissa dagar visar att han inte vill att vi ska gå så det är väl egentligen inget större problem. Däremot har de stora problem på förskolan med hans vredesutbrott och det var därför de kallat in en specialpedagog för att få hjälp. Hon har sett alla hans fantastiska sidor men har även fått se vredesutbrotten som personalen beskriver. Eftersom jag inte riktigt känner igen det som de beskriver får jag helt enkelt lita på den beskrivning de ger. Psykologen som medverkade på träffen har inte heller träffat honom utan gjorde sin bedömning utifrån personalens beskrivning.

    Som förälder var jag förstås orolig för att det var något som var fel på honom och jag fick därför möjlighet att ställa lite frågor till psykologen och hans svar var följande: Han bedömer inte att han har någon "bokstavssjukdom" p.g.a. olika faktorer som inte stämde på honom.(inga koncentrationssvårigheter o.s.v.)  Inte heller någon tendens till autism då han är alldeles för flexibel. Inte någon depression heller och det verkade inte som att han tyckte att det rörde sig om några ångestproblem heller.

    Han konstaterade istället att han hade en hög kognitiv förmåga (?) eftersom han rent tankemässigt ligger över sin ålder egentligen (duktig på att läsa och skriva m.m.). Han tyckte att vi skulle fortsätta att uppmuntra de sidorna hos honom men samtidigt inte ha för höga krav på honom vilket är lätt hänt. Däremot pratade han om att hans känslomässiga nivå är lägre än hans ålder eftersom han reagerar ungefär som en 3-åring när han blir arg. Han kan inte riktigt hantera känslor som man bör när man är 6 år d.v.s. han saknar nyanser. Det räcker inte för honom att vara sur eller irriterad utan det är alltid okontrollerad ilska vid minsta lilla motgång. Han pratade också om att han har en extra känslighet, eller känslig personlighet.

    Varför han har den här känslomässiga förseningen eller problemen kunde psykologen inte svara på utifrån det lilla han visste om honom och vår familj. Jag undrar dock om du tror att det kan bero på att jag hade en förlossningsdepression när han var liten? Han är helt översvämmad av kärlek i sin omgivning och jag och pappan har ett bra och stabilt förhållande så det enda jag kan komma på är att vår start tillsammans inte var den bästa. Jag försummade honom inte men hade svårt att få några riktiga moderskänslor de första 1-2 åren. Hur mycket påverkar sådant och går det att reparera i efterhand? Har du några tips hur man hjälper ett barns känslomässiga utveckling? Psykologen pratade om att krama och bekräfta honom mycket vilket vi gör hemma iaf. Det är säkert svårare för personalen på förskolan som har så många andra barn som behöver uppmärksamhet.

Svar på tråden 5½-åring med separationsångest