• Pyff

Har alla låst sina villalån nu????

Jag blir tokig på det här!! Vi kan inte bestämma oss för om vi ska låsa lånen eller inte....... De tjatar ju om det på tv och i tidningar hela tiden, räntan ska gå upp bla bla bla. Men det känns ju så dumt att låsa ett lån på drygt 4% när man idag betalar 2,50% rörligt. Tror ni verkligen den rörliga räntan kommer gå upp så himla mycket? HUr har ni gjort?

• Svar på tråden Har alla låst sina villalån nu????
  • MuminMy

vi har låst en tredjedel på åtta år och har resten delat på två olika rörliga lån (eller tvåmånaderslån som det egentligen är), dessa två har olika löptider. Vi ville säkra en tredjedel så vi åtminstone vet vad den delen kommer att kosta, visst kostar det mer men så är det ju med försäkringar... det kostar

• Linda xxx

TeaSpoon

hur har ni tjänat på det? Den rörliga räntan är ju ändå billigare än den fasta...

• Teskedsmamman

Vi fick bättre ränta än vad brukligt är för att vi har omvärderat huset och lagt om lånen och en massa saker... bankgubben sa att vi tjänade på det... det var inte många kronor men ändå... stiger räntorna mer så blir det fler kronor... Vi band dem på 3 och 5 år...

• uniMog

vi har låst alla lån nu. De räknar ju med en ökning på åtminstone 2% och då tjänar vi garanterat på det.

• karamello

Vi har för tillfället rörlig ränta på vårt lån men varje månade lägger vi undan pengar som summan skulle vara om räntan gick upp till det dubbla, på så sätt vet vi att vi skulle klara av en högre ränta samtidigt som vi sparar pengar och har utifall det skulle knipa.
    - vi låtsas alltså att ränta är ca 5%

• Pyff

TeaSpoon: Men det finns ju inte en chans att ni fått lägre ränta på 3- respektive 5-års lån än vad den rörliga räntan ligger på.............................eller???

• Teskedsmamman

Ärligt talat så har jag ingen koll på siffrorna utan går bara på vad bankgubben och maken har sagt, men jag ska kolla.... Jag vet dock att vi betalade 4000 denna månaden med uppläggningskostnader osv på vårt 600tusen-kronorslån...

Sitter med papprena framför mig... på de delarna som vi har bundit räntan på så har vi 3,05% och 3.69%. På den rörliga delen har vi 5.15% i ränta, på vårt blancolån har vi 5,95% i ränta....

• MrM

5,15% på rörligt? Har ni lånat av Finax eller juggemaffian?

Mvh

Svar på tråden Har alla låst sina villalån nu????