• Pyff

Har alla låst sina villalån nu????

Jag blir tokig på det här!! Vi kan inte bestämma oss för om vi ska låsa lånen eller inte....... De tjatar ju om det på tv och i tidningar hela tiden, räntan ska gå upp bla bla bla. Men det känns ju så dumt att låsa ett lån på drygt 4% när man idag betalar 2,50% rörligt. Tror ni verkligen den rörliga räntan kommer gå upp så himla mycket? HUr har ni gjort?

• Svar på tråden Har alla låst sina villalån nu????
  • MrM

Att binda lånen kan ju vara en bra idé om man vill veta vad det kommer att kosta under en viss tid framöver men rent ekonomiskt så är det sällan som det lönar sig. Räntesatserna är ju hela tiden baserade på bankens gissningar om framtiden och förutsättningen för att man skall tjäna på att binda lånet är ju att man tror sig kunna göra en bättre gissning än banken. Om man är bättre på att förutspå framtiden än banken så är antingen bankens analytiker i fel bransch eller så borde man kanske ge sig in i finansbranschen själv.

Mvh

• Jenny70

Nix. Vi byggde i våras och har tagit ett stooort lån... Skrev lånen nu i oktober, tror jag det var. Kanske september. Vi band inte på mer än 4 år som mest, tror jag. Tror det slutade med 3 lån, 1 på 2 år, 1 på 3 år & 1 på 4 år. Vi velade oxå hit och dit...jag skulle kunna ha bundit rubbet för att kunna sova gott, men "hon på banken" (en kompis till mej!) menade att binda lånen på 10 år LÅNG tid...då är barnen utflugna kanske...man vet aldrig vad som händer...hon sa att det var väldigt få som binder sina lån på husen idag. Statistiken visar att räntorna alltid vandrat neråt, att det - trots vissa motgångar - är det man tjänat mest på. Vi litade på det och tutade och körde...!

• Skruttmamma

Jag har alltid hört att det är dumt att binda för länge just pga att det kan hända saker, som en flytt, skilsmässa osv - och då står man där med ett bundet lån. Sedan är det väl så att man statistiskt sett alltid tjänat på att ha rörlig ränta på lånen, även om det kan bli dyrare för en period.

• Skruttmamma

Jenny70; om ni hade bundit på 10 år tex så hade ju räntan för det blivit högre än den ni har bundit nu på tex 4 år. Om du oroar dig, lägg då undan mellanskillnaden varje månad, dvs spara det som du skulle betalat om du valt 10-årig fast ränta. Du har ju ansett att ni skulle klarat av att betala det så då borde det vara OK att lägga undan - och ni har att ta av om räntan blir höjd sedan.

• Millans hustru

men en tanke, om man bindersina lån nu, o så går räntorna upp, då kostar det FÖRMODLIGEN inget om man villlösa lånen i förtid. Eftersom banken tjänar på att bli av med det lånet. Alltså ett exempel. Vi tog lån i somras. De har vi bundit. När jag pratade med banken kring lånen för en månad sedan så sa de att om vi hade velat (o kunnat hehe) så hade vi kunnat ösa lånen utan minsta straffavgift nu. Så detta med att binda länge KAN vara dåligt. Eller bra. Kolla noga!

• 3barnsmor35

Ja, vi har precis bundit om lånen, har aldrig haft rörlig ränta, för riskabelt för min smak.
    Vi fick lägre ränta än vi hade innan

• abris

vi har bundit huslånen. värderade om huset och fick då bort topplånet. skulle känna mig otrygg med rörligt, så vi vill ha bundet. vi gjorde samtidigt om ett av de tre huslånen. och lyckades då pruta 0.20 % på lånet

• ung3barnsmamma

Jag är inte speciellt insatt på det här, men har hört mig för lite och fått rådet att INTE binda några räntor!
    Till mig sa dom att det inte lönar sig rent ekonomiskt, men vill man ha tryggheten och veta vad man ska betala varje månad en tid fram över då är det ju helt klart en fördel!!

Vi har alltså valt att INTE binda nått lån!!

• 3barnsmor35

3barnsmamma,

De spår ju att räntorna kommer att gå upp snart, så jag ser det som att; varför chansa?
    Vi fick ju dessutom lägre ränta än tidigare.

kram igen

• ung3barnsmamma

MamaBean: I längden så lönar det sig inte att ha bundna lån och du kan ju aldrig få så låg ränta när du bundit lånen som det är nu, så jag ser det ju som att man förlorar på att göra det!!!

Du betalar ju mer på dina lån nu när du har bundit dom till högre ränta, jämfört med vad du hade betalat om du hade haft rörlig ränta!

Att räntan ska gå upp har dom ju tjatat till och från om hur länge som helst, men vi har inga jättelån så oss "skrämmer" dom inte

• ung3barnsmamma

MamaBean: Måste ju tillägga att det visst kan vara riskfyllt att ha rörlig ränta, en risken att den rörliga räntan skulle nå samma nivå som den bundna är inte särskilt stor.
    Skulle den rörliga räntan börja klättra oroväckande snabbt uppåt kan du kontakta banken samma dag och binda ditt lån.

Det finns ingen risk att det rörliga lånet över en natt skulle bli lika dyrt som det bundna.

• MrM

Bankerna ger sina kunder en möjlighet att minska risken genom att binda räntorna. Detta innebär istället att banken tar en större risk. Rent generellt gillar inte banker, eller några andra företag heller för den delen, att ta större risker så därför kompenserar de för denna ökade risk genom att göra ett påslag utifrån hur de tror att utvecklingen kommer att se ut. Banken gör alltså en analys av hur de tror att räntan kommer att se ut under t ex de närmaste fem åren, räknar ut genomsnittsräntan under denna tid och lägger sedan på en faktor för att kompensera för sin risktagning. Således kan det vara ekonomiskt fördelaktigt att binda lånen om du tror dig kunna göra en bättre analys av den framtida ränteutvecklingen än vad banken gör, i alla andra fall lönar det sig med rörlig ränta.

Ex: Idag ligger SBAB's 5-åriga villaränta på 4,05%. Jag vet inte hur stort riskpåslag SBAB gör men jag kan lova att deras analytiker inte tror att den genomsnittliga räntan under de kommande fem åren kommer att överstiga 4,05%.

Hur många här inne tror att de kan förutspå ränteutvecklingen bättre än alla svenska bolåneinstitut?

Mvh

• Älskarlivet

Men även om räntorna går upåp så går dom "bara" upp med 1-2 %.

Vad kostar det att binda...alltså tar dom 1 % högre eller hur går det till?

*från en som har hus färdigt om 1,5 år*

• MrM

Jag kan inte banksektorn så väl så jag törs inte uttala mig om hur de gör sina påslag, men om någon kommer till mig och ber mig ta fram ett mjukvarusystem till fastpris så skulle jag utan att tveka lägga på 15% på min bästa gissning.

Mvh

• MrM

Om du skulle komma till mig och be mig göra ett jobb som jag tror tar 100h att genomföra så kan du välja på att betala det på löpande räkning och då får du betala för de timmar det verkligen tar att genomföra jobbet, eller så kan du be att få ett fastpris och då skulle du få betala för 115h oavsett om det tar 50h eller 150h. Min professionalla skattning ligger på 100h, frågan är om du tror på den eller inte. Bankerna gör på ett liknande sätt med bundna räntor.

Mvh

• Våran lilla familjs

Älskarlivet>> SHB lägger på +0,2% på räntorna om man binder sina lån innan tillträde t.ex.

• 3barnsmor35

ung3barnsmamma,

Vi har 1,3 miljoner totalt så det påverkar vår ekonomi mkt om det händer, därför måste vi räkna med hur stor förändring i räntesatser man klarar av. Därför ser jag det som en trygg och smart sak att inte chansa.

Jag kritiserar inte valet att inte göra det, bara säger hur vi gjort

kram

Svar på tråden Har alla låst sina villalån nu????