• tezzy10

Funderingar kring graviditetspenning

Hej!

Jag är gravid i vecka 26, och jobbar inom restaurang. För tillfället känns det fortfarande bra att jobba, men jag kan tänka mig att det kan bli tufft lite längre fram, ju större jag blir.
    Min avsikt har hela tiden varit att jobba så länge som möjligt, men eftersom det är första barnet så har jag ingen aning om hur det kommer kännas att vara höggravid och samtidigt klara av mitt ganska tunga arbete. Mina chefer och kollegor tror inte jag kommer kunna jobba längre än fram till november (BF 9 december).

Jag tänker att det kanske kan vara ganska vettigt att ansöka om graviditetspenning i förebyggande syfte redan nu? Dels pga långa handledningstider, och dels så vill jag inte stå där om ett par veckor och plötsligt kanske ha problem att klara jobbet och inte ha någon grav.penning att ta ut, utan tvingas ta av föräldradagar.
    Min fråga är dock såhär; Om jag söker och blir beviljad graviditetspenning från ett visst datum, men känner när det närmar sig att jag orkar jobba någon vecka till... kan jag då avstå en del av de första beviljade gravpenningdagarna? Svårt att veta såhär i förhand hur det känns ju...

Sen undrar jag även; Man kan ju bara få graviditetspenning fram till 10 dagar före födsel... Hur fungerar det när man går över tiden då? Då kan det ju plötsligt ticka iväg till kanske totalt 24 dagar som man inte kan få gravpenning... måste man då ta ut föräldrapenning alla de dagarna, eller justerar FK det i efterhand, när de fått besked på när barnet är fött?

Hoppas jag har gjort mig förstådd, supertacksam för svar!

• Svar på tråden Funderingar kring graviditetspenning
  • froggan

Säger direkt att jag inte alls vet, men spontant så känns det osannolikt att du kommer bli beviljad någon penning med anledning att du tror att du inte kommer orka.
    Som jag förstått så är det endast dom som arbetar på ställen där det förekommer saker som kan vara direkt skadliga för barnet som blir beviljade i förväg. Annars får du nog invänta de eventuella problemen och ansöka då.
    Jag tror att du kommer bli uppmanad att ta av dina föräldradagar eller ta ut eventuell semester.

• tezzy10

Men samtidigt känns det urkorkat att jag skulle ansöka när jag börjar få problem, och sen dessutom vänta 30 dagar eller mer på beslut? Under den tiden kan det ju hinna bli fruktansvärt jobbigt...

• froggan

Jag förstår dig fullt ut, det är inte det.
    Jag bara förmedlar vad andra gravida i min närhet har upplevt när det gäller liknande situationer. Den typ av ersättning du önskar få är rätt svår att få beviljad och utifrån det du beskriver så tror jag inte att du har tillräcklig med problem. Men självklart kan du alltid försöka, det skadar ju aldrig, men bli inte förvånad om du får ett nej.

• Mysanochmimer

Sök så fort du får ditt moderskapsintyg från BM, det brukar man få på första besöket efter RUL.

Sen behöver man inte ta ut GP bara för att man får det beviljat och anställda inom restaurang brukar få det beviljat, jag hade det förra gången bl.a. och kommer söka nu.

Dock vet jag inte vad du jobbar som?

Och nej, from 10 dagar före BF får du ta ersättning på annat sätt, oavsett om du går över eller ej.

• tezzy10

Nej, jag vet att det inte är lätt att få beviljat överhuvudtaget...
    Och missförstå inte, jag är absolut inte sugen på att ansöka bara för att slippa undan jobbet... snarare tvärtom,  jag vill verkligen jobba så länge som möjligt! Men som sagt, har ju ingen aning om hur det kommer kännas om ett par veckor med alla tunga lyft och stående och gående 8 timmar om dagen...

• tackförfisken

Sök:) jag jobbar som ekonomibiträde( mat och städ på fsk) Har fått beviljat varje grav, tre st. Gissar att det var pg många tunga lyft bl.a. Den sista tiden har jag tagit ut semester, har man inte sem dagar får man ta föräldradagar. Om du får beviljad hp så väljer du själv hur länge du orkar jobba. Det är långa handläggnings tider så sök du nu.

• tezzy10

Tack Mysanochmimer, du svarade precis på vad jag behövde veta :) Det är alltså så att även om jag blir beviljad behöver jag inte "ta ut" alla dagar?

• froggan
    Mysanochmimer skrev 2011-09-02 22:51:47 följande:

Sök så fort du får ditt moderskapsintyg från BM, det brukar man få på första besöket efter RUL.

Sen behöver man inte ta ut GP bara för att man får det beviljat och anställda inom restaurang brukar få det beviljat, jag hade det förra gången bl.a. och kommer söka nu.

Dock vet jag inte vad du jobbar som?

Och nej, from 10 dagar före BF får du ta ersättning på annat sätt, oavsett om du går över eller ej.

Mysanochmimer verkar ha erfarenhet av något som liknar din situation, har du tur kanske du också får beviljat då. Min plan var också att arbeta till dagen bebisen skulle komma men pang bom så fick jag foglossningar och blev sjukskriven i tre månader ändra fram till förlossningsdagen.
  • Mysanochmimer
    tezzy10 skrev 2011-09-02 22:53:48 följande:
    Tack Mysanochmimer, du svarade precis på vad jag behövde veta :) Det är alltså så att även om jag blir beviljad behöver jag inte "ta ut" alla dagar?
    precis, du får fylla i from när och fram till och med när och om det är hela lr halva dagar (om jag minns rätt) när det närmar sig uttag.

Men i vilket fall som helst, det är lite papper som ska fyllas i av dig och din chef så gör klart allt nu så snart du kan.
  • tezzy10

Exakt, froggan... Precis så jag tänker, att just nu mår jag jättebra men sen helt plötsligt kommer det kanske en dag när det blir jobbigt...
    Aja, allt löser sig på ett eller annat sätt :)

• Mysanochmimer
    froggan skrev 2011-09-02 22:54:08 följande:
    Mysanochmimer verkar ha erfarenhet av något som liknar din situation, har du tur kanske du också får beviljat då. Min plan var också att arbeta till dagen bebisen skulle komma men pang bom så fick jag foglossningar och blev sjukskriven i tre månader ändra fram till förlossningsdagen.
    Behöver inte vara så jättemycket tur för GP (hp som det hette för 1½ år sedan) är juh för dom som har tunga yrken
  • tezzy10

Okej, bra... Då ska jag ta tag i det tillsammans med en av mina chefer i veckan som kommer! Tack för hjälpen  :)

• tezzy10

Jag jobbar som restaurangbiträde på en lunchrestaurang/café.

Svar på tråden Funderingar kring graviditetspenning