Funderingar kring graviditetspenning
Hej!
Jag är gravid i vecka 26, och jobbar inom restaurang. För tillfället känns det fortfarande bra att jobba, men jag kan tänka mig att det kan bli tufft lite längre fram, ju större jag blir.
Min avsikt har hela tiden varit att jobba så länge som möjligt, men eftersom det är första barnet så har jag ingen aning om hur det kommer kännas att vara höggravid och samtidigt klara av mitt ganska tunga arbete. Mina chefer och kollegor tror inte jag kommer kunna jobba längre än fram till november (BF 9 december).
Jag tänker att det kanske kan vara ganska vettigt att ansöka om graviditetspenning i förebyggande syfte redan nu? Dels pga långa handledningstider, och dels så vill jag inte stå där om ett par veckor och plötsligt kanske ha problem att klara jobbet och inte ha någon grav.penning att ta ut, utan tvingas ta av föräldradagar.
Min fråga är dock såhär; Om jag söker och blir beviljad graviditetspenning från ett visst datum, men känner när det närmar sig att jag orkar jobba någon vecka till... kan jag då avstå en del av de första beviljade gravpenningdagarna? Svårt att veta såhär i förhand hur det känns ju...
Sen undrar jag även; Man kan ju bara få graviditetspenning fram till 10 dagar före födsel... Hur fungerar det när man går över tiden då? Då kan det ju plötsligt ticka iväg till kanske totalt 24 dagar som man inte kan få gravpenning... måste man då ta ut föräldrapenning alla de dagarna, eller justerar FK det i efterhand, när de fått besked på när barnet är fött?
Hoppas jag har gjort mig förstådd, supertacksam för svar!