Egendomligt skrev 2011-09-30 09:13:52 följande:
Så där är det här också. Jag är föräldraledig med nybliven ettåring, och tycker att maken kan ta mer ansvar för sonen då han väl kommer hem, men då är han för trött/har så mycket annat att göra. Han var ledig hela sommaren, men även när vi är hemma båda två, så är det ändå som att jag är huvudansvarig för sonen. Det är jag som får se till att han får mat, eller åtminstone ta fram det som han ska äta. Det är jag som måste hålla reda på hur länge sedan det var han fick ny blöja, och så där håller det på. Samma sak om vi hälsar på min familj. Då tänker maken "det finns ju så många andra som kan se efter honom", och sätter sig med en tidning. Och jag får ansvara för sonens behov.
Jag hoppas att det här blir bättre när maken har varit föräldraledig, så han får se hur det är, men samtidigt vet jag inte om jag orkar vänta till dess. (Han ska vara ledig januari-augusti nästa år)
Den klassiska kvinnofällan!! Vet hur många som helst som har det så!
Jag ångrar som fan att jag tillät honom att vara så ego och ojämställd men vet att det inte är lätt att ändra.
Men det blir svårare o svårare ju längre tiden går så försök sätta ner foten nu!!
Det är svårt o mäta vem som gör mest med barnet även om det är uppenbart men det är mkt lättare att mäta vem som har mest egentid.
Tränar han 3 ggr i veckan, ja då har du rätt till 3 ggr oxå. Sitter han 1 h och läser tidningen så har du rätt till en timme oxå. Så ska man ju inte behöva räkna men tyvärr tar en del hela armen när man ger dem lillfingret och man blir tvungen att göra ngt åt det!
Bra att han ska vara föräldraledig iaf! Mitt x blev lite bättre efter det men långt ifrån jämställd för det.
Så himla irriterande att när jag va föräldraledig så hade han alltid egentid att göra sitt när han inte jobbade...
Och när han var föräldraledig så "jobbade" han bara de timmar jag var på jobbet (jag jobbar mkt nätter så mkt av mina arbetstimmar sov de ändå), och all min jobbfria tid hade han egentid...
Tror han va rätt nöjd med det och jag min fåne trodde att om jag bara fortsätter och inte tjatar så kommer det av sig själv... Icke att det gjorde och det ända jag gjorde var att curla honom.