• Tvillingar11

    Nattäter era tvillingar?

    Våra är tre månader och jag undrar om det är möjligt att få dem att sluta nattäta?

    De får ersättning men äter mycket sämre än vad de gjorde från början vilket gör att de blir hungriga ganska ofta. Vaknar 2-3 gånger per natt och är hungriga, äter endast lite och somnar om.

    Hur har ni det?

    Jag funderar på om man kan gå över till ersättningen från 4 månader för välling är det ju för tidigt att ge. Kanske blanda ersättningen från fyra månader enbart på kvällen så de håller sig mätta lite längre.

  • Svar på tråden Nattäter era tvillingar?
  • Tvillingar11

    Ett tips som fungerar superbra för oss är att koka vatten och låta det svalna i kylen. Blanda det tillsammans med kokat vatten och häll det i en termos på kvällen. Då har man precis rätt temperatur när man ska upp mitt i natten och blanda flaskor. Det var så svårt att stå och värma vattnet varje gång, ibland blev det för varmt. Våra äter 1-2 gånger per natt. Försöker också synka dem så gott det går. Ena äter ibland en extra gång.

  • ikapika81

    Jag ger avsvalnad ersättning som är blandad 22 kl 02 när han vaknar. Är det farligt tror ni?

  • Dohgon
    ikapika81 skrev 2011-11-15 15:27:13 följande:
    Jag ger avsvalnad ersättning som är blandad 22 kl 02 när han vaknar. Är det farligt tror ni?
    står på paketen att den skall göras så färsk som möjligt. har du möjlighet att bara ha i vatten i flaskorna och små burkar med rätt dos pulver? bara hälla i och skaka? så gör vi nu mer för att slippa göra i ordning. möjlighet är ju att värma på och ha i termos, men går de med på att äta kall är det lättvindigt.
    tror inte ersättningen ska stå mer än 3 timmar.
  • Tvillingar11

    Skulle nog inte heller ge ersättning som stått så länge, ring och fråga. Jag låter det stå max en halvtimme sen häller jag ut. Ganska smidigt med termos eller tetra.

  • ikapika81

    Ok ska bli ordentligare i fortsättningen!
    Men blanda och ställa i kylen inför natten och sedan micra? Måste väl va ok?

  • Cina B

    Vi kokar inte vattnet till våra bebbar (5½ mån). Vi låter kallvattnet rinna en stund & tar kallt vatten från kranen och blandar med kokt från vattenkokaren till ätvänlig temperatur. Anledningen till att man kokar är ju att döda bakterier. En nära vän jobbar på miljö- & hälsa & har stenkoll på vattenkvaliteten i Halmstad som är jättebra. Det är extremt ovanligt med otjänliga prov som kan vara farliga för bäbisens hälsa. Dessutom innebär det ju en risk att bakterier växer till om man kokar vatten och häller i ett (säkert i många fall) osteriliserat kärl och ställer i kylen.

    Hade jag haft en egen brunn eller bor i ett område där det tidigare har varit problem med vattnet så hade jag självklart  kokat det.

    Jag känner inte till Getinges vatten, men prova att ringa till kommunen & fråga.

    / Cina

  • Greta Anna

    3 timmar kan åtminstonne bröstmjölk stå utan problem, tror att det gällde ersättning också.

    Skönt för er där era små tar flaskan, mina är kinkiga och vill bara ha bröstet eller mat med sked. Det kan gå att tjata i dem ersättning ibland med oftast så vaknar de ganska snart inpå igen då.

    När vi försöker ge ersättning så har vi kallt kokat vatten i kylskåpet och kokar upp i vattenkokare. Så gör vi även med gröten.

  • Prezzo

    Om man steriliserar flaskor ordentligt så kan man ju blanda ersättning i kallt vatten, hälla upp i flaskor och ställa ikylen. Då är det ju bara att ta ut flaskorna och värma i mikron när man ska mata. Det är ok att det står iallafall 12 timmar. Så gör de på neo och vi tänker att man behöver inte vara noggrannare än neonatalen .

  • Tvillingar11

    Hur går det för er? Våra har kommit in i en period där de sover väldigt dåligt och oroligt. Vet ej vad det kan bero på. De sover ett par gånger under dagen, korta stunder vilket gör att de blir trötta runt 18-19tiden och somnar. Men de sover inte för kvällen och natten utan vaknar igen och sover runt 23 tiden Vaknar många gånger under natten, äter jättelite och somnar om.

  • asp76

    Hej! Här går det faktiskt lite bättre. De har sovit lite bättre i 3-4 nätter nu och flickan har under 3 nätter inte velat ha mat på natten. Vi anser det som en bra natt om vi bara väcks 4-5 gånger per barn Men det gäller att lära sig skillnaden på ljud de gör när de sover, ljud de gör men klarar somna om själv, och ljud där de verkligen behöver hjälp. Men Pomperipossa, är du säker på att de fortfarande behöver äta? Om de äter så lite så känns det mer som en vana än att de verkligen behöver det. Kanske läge att vänja dom av? I alla fall med småätandet, okej om dom måste ha rejält en gång för att dom faktiskt är hungriga. Jag har läst lite om babywhisperer-metoden, verkar faktiskt lite intressant. Har funderat i banor om att det kanske snart är läge att pröva någon sådan metod, men då måste man nog ta bort napparna och det vet jag inte om jag vill än. Vi ska nog inom några veckor testa eget rum, för att se om de lättare lär sig att somna om när de inte störs av våra ljud och när det tar lite längre tid för oss att komma till undsättning, Flickan är redan väldigt duktig på att somna själv, så jag stör nog henne mer än hjälper, när jag är där och petar på henne vid olika ljud.

Svar på tråden Nattäter era tvillingar?