• Anonym (Fia)

Hur gör ni med märkeskläder?

Hej alla!
    Har lite funderingar och vill höra andras åsikter. Har två egna bio-barn (varav ett är utflugen) och en placerad. Dvs det bor två tonåringar hemma just nu. Placeringen har bott här i nästan tre år.

Nu till problemet:
    Vår egna har tjatat om en Fjällräven jacka i evighter nu. Vi har tyckt att den var för dyr (3200kr) och sagt nej. Nu har han fått pengar av farmor (man blir tokig) att köpa jackan... I helgen när min syster var här påpekade hon att det var orättvist att vår egna sprang runt i en svindyr jacka medans vår placerade fick nöja sig med en gammal h&m jacka. Har inte tänkt på det på det viset. Våra egna får ofta pengar av farmor och vår placerade har aldrig sagt något. Det är ju ändå deras farmor. Vi kan ju inte heller köpa en jacka till vår placerade för 3200kr bara för att det skall vara "rättvist".

Hur hade ni andra gjort?

Snälla inga påhopp, jag vill bara veta hur ni andra FH resonerar

• Svar på tråden Hur gör ni med märkeskläder?
  • Kleerup
    Anonym (Fia) skrev 2011-09-05 09:26:17 följande:
    Hej alla!
    Har lite funderingar och vill höra andras åsikter. Har två egna bio-barn (varav ett är utflugen) och en placerad. Dvs det bor två tonåringar hemma just nu. Placeringen har bott här i nästan tre år.

Nu till problemet:
    Vår egna har tjatat om en Fjällräven jacka i evighter nu. Vi har tyckt att den var för dyr (3200kr) och sagt nej. Nu har han fått pengar av farmor (man blir tokig) att köpa jackan... I helgen när min syster var här påpekade hon att det var orättvist att vår egna sprang runt i en svindyr jacka medans vår placerade fick nöja sig med en gammal h&m jacka. Har inte tänkt på det på det viset. Våra egna får ofta pengar av farmor och vår placerade har aldrig sagt något. Det är ju ändå deras farmor. Vi kan ju inte heller köpa en jacka till vår placerade för 3200kr bara för att det skall vara "rättvist".

Hur hade ni andra gjort?

Snälla inga påhopp, jag vill bara veta hur ni andra FH resonerar
    Hej!
    Har själv två långtids placerade pojkar men inga biologiska. Förstår delvis ditt dilemma. Hade själv ett "farmor-problem" ett tag vilket inte var helt enkelt att få bukt med. Vi hade bara vår ena pojke placerad då och varje gång vi kom hem till "farmor" och "kusinerna" var där överröstes de med saker/pengar mm. Vi blev givetvis jätte ledsna både jag och min man och kunde inte förstå hur hon kunde göra så. Om vi blev ledsna så är det heller inget att jämföra med hur ledsen vår pojke blev. Han sa inget utan nöjde sig med sitt.

Vad vi fick göra var att smälla näven i bordet ett par gånger innan "farmor" insåg att hon gjorde fel. Ville hon ge kusinerna något och inte vårt barn så fick det bli när vi inte var där. Sen att hon aldrig kommer att se våra barn som sina barnbarn är en annan sak. Förlusten är på något sätt hennes.

Det jag inte förstår är varför du inte har tagit ditt fosterbarn avskiljes och förklarat att det är farmor som gör fel. Självklart skall han också ha en ny jacka. Kolla Stadium de har fått in jätte snygga.  Har du även påpekat för farmor hur orättvis hon är?
    Anonym (Pelle) skrev 2011-09-05 09:49:41 följande:
    Skojar du kvinna!? Tror du ert fosterbarn självmant  skulle påpeka skillnaderna. Ni låter inte som några speciellt hyggliga fosterföräldrar. Hade det funnits empati i er hade ni sagt nejtack till farmor.

Har själv varit fosterhemsplacerad i princip hela min uppväxt. Fick alltid nöjet att ärva kläder från min fosterbror (deras biologiska) trots att han var tjock och kort och att jag var gänglig och lång. Du kan ju tänka dig hur roligt det var att gå högstadiet och ha byxor som slutade en halv decimeter ovanför fotknölarna. Givetvis sa jag inte så mycket. Fosterföräldrarna slog mig inte, de hade hundar som jag tyckte om och jag fick ett eget rum. Det var alltså helt ok. Jag vågade helt enkelt inte be om mer eftersom jag inte trodde jag var värd mer. Ont gjorde det dock.
    Hej Pelle!
    Fy så hemskt. Blir så fruktansvärt ledsen de gånger man läser historier som din.
    Massa kramar
  • Anonym (Fia)
    Anonym skrev 2011-09-05 09:53:04 följande:
    Men jag reagerar på det du skriver om en gammal HM-jacka.  Ni måste väl få pengar som ska gå till kläder? 
    Det var min syster som utryckte det så. Tror t.o.m att jackan är från Intersport och endast två år gammal. Den är hur fin som helst.
    varfördåför skrev 2011-09-05 10:04:15 följande:
    jag ahr ingen placering men däremot ett barn sedan tidigare, det händer att han får saker av sin farmor som de andra barnen inte får, jag har aldrig funderat över det eftersom det är hans farmor, jag kan inte kräva att hon köper till alla och jag kan inte säga tat hon inte får köpa till sitt barnbarn. Jag kan inte häller kompensera och löpa likvärdigasaker till de andra tre barnen såfort den äldsta fått något av sin farmor.

Jag tror att barn fattar, även tonåringar, placeringen (udda att kalla någon så btw ) förstår nog vad saken gäller och han/hon får väl pängar ibland också? han/hon kan ju spara till enjacka om det är viktigt? har ni frågat vad placeringen tänker i frågan, om det är viktigt med en jacka, kanske han/hon häldre går och ser en bio med dig själv en kväll?! alla värderar ju inte saker på samma sätt
    Nä men det var lite så jag menade.
    Anonym (soc.) skrev 2011-09-05 09:40:59 följande:
    Jag tycker det är viktigt att förhållanden och förutsättningar för det placerade barnet ska vara likvärdiga, och att ens nätverk är med i matchen när man har placerade barn. Det känns orimligt om de biologiska barnen ska få mycket mer och mycket bättre än de placerade barnen, även om det naturligtvis inte kan vara milimeterrättvisa. Om jag vore du skulle jag ta ett snack med farmor och andra i nätverket om att behandla barnen likvärdigt. Vill de skämma bort sin biologiska barnbarn, så anser jag att det är bättre att de gör de när de är ensamma genom att ta med barnet på tivoli eller såna saker.
    Jag vet inte hur många gånger jag har försökt få kvinnan att förstå hur fel hon gör. Förstår heller inte skillnaden i orättvisa om han ensam skulle få åka iväg med farmor. Det är väl lika orättvist?
  • Kleerup
    straw2008 skrev 2011-09-05 09:45:31 följande:
    Först o främs kan jag ju säga att fjällräven jackorna finns på tradera för MKT mindre (gör väl för 16-1800 kr).

Men sen så kan ju alla över 16 år jobba extra osv så låt det vara upp till ungdommarna själva.

Man ska ju knappast bli straffad för att man HAR en farmor på samma sätt som man inte får bli straffad för att man varit ute.

Uppmuntra till extra jobb ?
    Vet inte riktigt hur du tänker där. Biologiskt barn får ny jacka och fosterbarn får jobba i hop pengarna?
  • varfördåför

jag tror att dte viktiga är att se demsom individer och göra så gott man kan i att uppfylla allas önskningar på deras nivå. jag läste engång en bra sak som jag tänker på ibland då man känner sig orättvis (så dom tre barn äter pizza och en risgrynsgröt det gör ont i mig men barnen är glada för alla fick som de ville )

det jag läste var; "det är inte rättvist att ge båda barnen banan om den ena häldre vill ha päron"

nepp... kan inte stava... sorry!
  • norgefru

Behandlar du ditt biologiska barn annorlunda än det barn som du har som fosterbarn?
    Jag skulle aldrig kunna ta emot ett fosterbarn och behandla det annorlunda ialf. Och inte heller tillåta någon annan i vår närhet göra skillnad på dem och behandla dem olika. Där med ej tillåta att farmorn ger det ena av dina två barn pengar men inte det andra!
    Tänk vad hemskat att få växaupp i en familj där man skall tillhöra men ändå inte..
    ...nej skulle aldrig tillåta att 'farmorn' gav ett av mina barn pengar! Blir bara ledsen av att höra att det faktiskt händer... Fosterbarn är bland det sköraste barnen där ute, dom har det tillräkligt jobbigt ändå och det känns som om du om någon borde veta detta som tar emot ett i din familj...
    ledsen om detta lät bryskt och hårt..jag blir bara så ledsen att det händer... (och ps detta är bara min personliga åsikt)

• varfördåför

Jag blir lite ledsen då allt verkar handla om pengar helatiden. Detta gäller en jacka?! som ts redan vägrat sitt bio barn för att slippa orättvisa..

Ingen av oss vet något mer om dem, vi vet inte vad placeringen får hos ts, h*n kanske får en kram varje dag efter skolan, h*n kanske får sitta med ts och prata varje kväll och dricka te, h*n kasnke har det största sovrummet eller h*n kasnke får binda flugor med "pappa" på söndagarna.

Jag tycker dte är fult att ifrågasätta ts i hennes roll som fosterförälder pga att farmor gett sitt barnbarn pengar till en jacka.

Ts, prova ring farmor och säg, "nu har ***** också hittat en jacka som h*n vill ha, vill du sätta in pengarna på hans/hennes konto eller kommer du förbi med dem?"

Men min åsikt är fortfarande att prata med ungen och fråga vad h*n vill ha, hur viktig jackan är. H*n kasnke har sett en skitsnygg på jc för 500kr och är supernöjd med det.

Jag anser fortfarande att de är individer och skall behandlas som sådana.

• Anonym

Vet vi ens om detta är ett problem för det placerade barnet? Det kanske är vi vuxna som tycker att detta är för jäkligt. 

• varfördåför
    Anonym skrev 2011-09-05 11:00:42 följande:
    Vet vi ens om detta är ett problem för det placerade barnet? Det kanske är vi vuxna som tycker att detta är för jäkligt. 
    ellerhur
  • straw2008
    Anonym skrev 2011-09-05 09:53:04 följande:
    Men jag reagerar på det du skriver om en gammal HM-jacka.  Ni måste väl få pengar som ska gå till kläder? 
    Ja det måste ju finnas något mellanting mellan gammal hm o ny fjällräven???
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • varfördåför
    straw2008 skrev 2011-09-05 11:03:38 följande:
    Ja det måste ju finnas något mellanting mellan gammal hm o ny fjällräven???
    det var systerns ord, inte sanningen..
Svar på tråden Hur gör ni med märkeskläder?