Anonym (Fia) skrev 2011-09-05 09:26:17 följande:
Hej alla!
Har lite funderingar och vill höra andras åsikter. Har två egna bio-barn (varav ett är utflugen) och en placerad. Dvs det bor två tonåringar hemma just nu. Placeringen har bott här i nästan tre år.
Nu till problemet:
Vår egna har tjatat om en Fjällräven jacka i evighter nu. Vi har tyckt att den var för dyr (3200kr) och sagt nej. Nu har han fått pengar av farmor (man blir tokig) att köpa jackan... I helgen när min syster var här påpekade hon att det var orättvist att vår egna sprang runt i en svindyr jacka medans vår placerade fick nöja sig med en gammal h&m jacka. Har inte tänkt på det på det viset. Våra egna får ofta pengar av farmor och vår placerade har aldrig sagt något. Det är ju ändå deras farmor. Vi kan ju inte heller köpa en jacka till vår placerade för 3200kr bara för att det skall vara "rättvist".
Hur hade ni andra gjort?
Snälla inga påhopp, jag vill bara veta hur ni andra FH resonerar
Hej!
Har själv två långtids placerade pojkar men inga biologiska. Förstår delvis ditt dilemma. Hade själv ett "farmor-problem" ett tag vilket inte var helt enkelt att få bukt med. Vi hade bara vår ena pojke placerad då och varje gång vi kom hem till "farmor" och "kusinerna" var där överröstes de med saker/pengar mm. Vi blev givetvis jätte ledsna både jag och min man och kunde inte förstå hur hon kunde göra så. Om vi blev ledsna så är det heller inget att jämföra med hur ledsen vår pojke blev. Han sa inget utan nöjde sig med sitt.
Vad vi fick göra var att smälla näven i bordet ett par gånger innan "farmor" insåg att hon gjorde fel. Ville hon ge kusinerna något och inte vårt barn så fick det bli när vi inte var där. Sen att hon aldrig kommer att se våra barn som sina barnbarn är en annan sak. Förlusten är på något sätt hennes.
Det jag inte förstår är varför du inte har tagit ditt fosterbarn avskiljes och förklarat att det är farmor som gör fel. Självklart skall han också ha en ny jacka. Kolla Stadium de har fått in jätte snygga. Har du även påpekat för farmor hur orättvis hon är?
Anonym (Pelle) skrev 2011-09-05 09:49:41 följande:
Skojar du kvinna!? Tror du ert fosterbarn självmant skulle påpeka skillnaderna. Ni låter inte som några speciellt hyggliga fosterföräldrar. Hade det funnits empati i er hade ni sagt nejtack till farmor.
Har själv varit fosterhemsplacerad i princip hela min uppväxt. Fick alltid nöjet att ärva kläder från min fosterbror (deras biologiska) trots att han var tjock och kort och att jag var gänglig och lång. Du kan ju tänka dig hur roligt det var att gå högstadiet och ha byxor som slutade en halv decimeter ovanför fotknölarna. Givetvis sa jag inte så mycket. Fosterföräldrarna slog mig inte, de hade hundar som jag tyckte om och jag fick ett eget rum. Det var alltså helt ok. Jag vågade helt enkelt inte be om mer eftersom jag inte trodde jag var värd mer. Ont gjorde det dock.
Hej Pelle!
Fy så hemskt. Blir så fruktansvärt ledsen de gånger man läser historier som din.
Massa kramar