• Anonym (Fia)

Hur gör ni med märkeskläder?

Hej alla!
    Har lite funderingar och vill höra andras åsikter. Har två egna bio-barn (varav ett är utflugen) och en placerad. Dvs det bor två tonåringar hemma just nu. Placeringen har bott här i nästan tre år.

Nu till problemet:
    Vår egna har tjatat om en Fjällräven jacka i evighter nu. Vi har tyckt att den var för dyr (3200kr) och sagt nej. Nu har han fått pengar av farmor (man blir tokig) att köpa jackan... I helgen när min syster var här påpekade hon att det var orättvist att vår egna sprang runt i en svindyr jacka medans vår placerade fick nöja sig med en gammal h&m jacka. Har inte tänkt på det på det viset. Våra egna får ofta pengar av farmor och vår placerade har aldrig sagt något. Det är ju ändå deras farmor. Vi kan ju inte heller köpa en jacka till vår placerade för 3200kr bara för att det skall vara "rättvist".

Hur hade ni andra gjort?

Snälla inga påhopp, jag vill bara veta hur ni andra FH resonerar

• Svar på tråden Hur gör ni med märkeskläder?
  • Gurkan
    Anonym skrev 2011-09-05 11:34:04 följande:
    Jag håller med, prata med tonåringen. Problemet som jag ser det är dock om tonåringen "vågar" säga sin ärliga mening? H'n kanske är rädd att vara till besvär, kanske vet att familjen egentligen inte har råd med en dyr jacka?Att vara placerad är ju inte samma sak som att vara "en vanlig tonåring i en vanlig familj".
    Nä men det är då man får vara lite smidig och lägga fram det snyggt. Berätta att man inte har råd med en jacka för 3600 kronor men väl en för 1000 kronor, eller vad man nu har råd med. Man kan öppna samtalet så och sedan fråga om h*n vill ha en jacka eller kanske ett annat plagg.
  • varfördåför
    Anonym skrev 2011-09-05 11:34:04 följande:
    Jag håller med, prata med tonåringen. Problemet som jag ser det är dock om tonåringen "vågar" säga sin ärliga mening? H'n kanske är rädd att vara till besvär, kanske vet att familjen egentligen inte har råd med en dyr jacka?Att vara placerad är ju inte samma sak som att vara "en vanlig tonåring i en vanlig familj".
    men om någon frågar en rakt ut så kasnke man törs svara, jag tänker att ts verkar vara engagerad som överhuvudtaget reflekterar över att det skulle vara orättvist, det bör ju lysaigenom i hennes roll som "mamma"?
    nepp... kan inte stava... sorry!
  • Anonym

Nu vet jag egentligen inget om sånt här, men visst får man pengar för att man ska kunna försörja det placerade barnet? Om barnet har en jacka som är två år gammal så fick barnet väl ingen jacka i fjol? Då har ni råd att lägga dubbelt i år. 

• Fru Draken

Alla barn man har boende hos sig en längre period, vare sig det är biobarn, fosterbarn, bonusbarn eller vad annan relation det nu kan tänkas vara ska behandlas likvärdigt.
    Både av er och de i er närhet.
    Om inte farmor förstår det så borde i alla fall ni göra det och lite snyggt förklara för henne och alla andra vad som gäller - utan att ert fosterbarn känner sig dum.

• Anonym (soc.)

JAg tycker det är en rätt stor skillnad på att ett biologiskt barn får vissa "förmåner" genom att typ gå på bio med farmor. Det är inget som påverkar vardagen och vardagslivet på samma sätt om om det ena barnet tillskillnad från det andra har en helt annan status på kläder och annan standard. Där måste man ta ett snack med farmor. Farmor kanske inte har råd att köpa svindyra saker till alla barn, men se till att hon och andra fattar att då får man kanske köpa nåt mindre dyrt till alla barnen istället. Jag jämför med min familj, där det finns ett bonusbarn på min systers sida som bara bor varannan vecka. För mig är det fullkomlit självklart att jag inte gör någon skillnad på julklappar och födelsedagspresenter mellan honom och min biologiska systerdotter. Eller som när jag var barn fick mycket pengar av min biopappa, så delade jag de pengarna med min syster som inte hade nån pappa att få  julklapp av.Sunt förnut tycker jag,, som farmor i det här fallet verkar sakna. Ni behöver sätta ned foten gentemot farmor och säga att ni inte kommer att acceptera detta, samt även tala med ert biobarn om varför.

• varfördåför
    Anonym skrev 2011-09-05 11:38:28 följande:
    Nu vet jag egentligen inget om sånt här, men visst får man pengar för att man ska kunna försörja det placerade barnet? Om barnet har en jacka som är två år gammal så fick barnet väl ingen jacka i fjol? Då har ni råd att lägga dubbelt i år. 
    gör du så med dina barn? jag har iaf inte 4000kr över nu att lägga till de 4000kr som det kommer att kosta att köpa overaller till de barn som inte fick nya i fjol då bara ett barn behövde ny..
  • fjonkan
    Gurkan skrev 2011-09-05 11:16:53 följande:
    Det går ju dessutom att lägga upp det på ett bra sätt.
    "Nu fick Pelle pengar av sin farmor till att köpa den här jackan. Vi har inte råd att ge dig en lika dyr men vi kan lägga 1000 kronor på en som du själv får välja"
    Bara som exempel.  
    Eller ett annat tankesätt: Nu har vårt barn fått en vinterjacka av sin farmor så nu behöver in vi betala en sådan i år och har ju då mer pengar över. Dessutom fick du ingen ny jacka förra året så den här vintern kan du välja en jacka för 2000kr.

Jag tror verkligen inte att det här hade varit en tankenöt för TS om det hade gällt hennes egna barn om hennes man hade haft ett barn från tidigare förhållande med en generös mormor tex. Tror säkert att man då hade kunnat köpa en fin och dyr jacka till sitt eget barn för att det ska vara någorlunda lika mellan barnen.

Dessutom är placerade barn ofta mer utsatta än biologiska barn. Som vuxen till ett placerat barn måste man tänka till lite extra och inte som i det här fallet bara lägga skulden på en generös farmor för så tycker jag att det låter. Det finns så många tragiska historier från placerade om hur uppväxten och skillnader har varit mellan dom och bio-barn. Det knyter sig i bröstet när jag läser sådant här. Det är väl klart att det placerade barnet kanske inte alls vågar säga något om jackan eller andra skillnader men det är bara vad jag tror.

Eftersom ni inte köpte en ny förra året och inte behöver köpa en till ert egna barn den här vintern så har ni väl pengar till det placerade barnets jacka???
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise
  • Anonym
    varfördåför skrev 2011-09-05 11:26:03 följande:
    men vems är värderingen? och vems värdering är viktig?

då jag var tonåring hade jag min mammas sambos gamla militärjacka, jag hade gråtit om jag måstat ha en ny "snygg" jacka från afären..

Prata med ungen!!!
    Men om man har ett fostersyskon (eller bonussyskon eller ett helsyskon) som inte är klädintresserad så får man ju se till att det blir rättvist på annat sätt. Kanske har syskonet ett intresse som man behöver plöja ner motsvarande summa i eller kanske vill syskonet spara sina pengar och då får man se till att göra så. 

Jag är vuxen nu (medelålders) men är uppväxt som biologiskt barn i familjehem och mina föräldrar gjorde aldrig skillnad på oss. Det är förkastligt att göra det. Mina andra släktingar gjorde inte heller så, men om situationen som trådstartaren beskriver skulle ha uppstått hade mamma och pappa antingen delat pengarna mellan oss, eller köpt en jacka eller annat av motsvarande värde. Jag hade inte själv velat gå runt i något som mina fostersyskon inte fick, så har jag inte blivit uppfostrad.  
  • varfördåför
    Anonym skrev 2011-09-05 11:49:19 följande:
    Men om man har ett fostersyskon (eller bonussyskon eller ett helsyskon) som inte är klädintresserad så får man ju se till att det blir rättvist på annat sätt. Kanske har syskonet ett intresse som man behöver plöja ner motsvarande summa i eller kanske vill syskonet spara sina pengar och då får man se till att göra så. 
    som jag skrivit tidigare.. Prata med fosterbarnet och fråga vad denne tycker och känner och behöver. h*n kanske känner att en jacka är helt ointressant men däremot vill den ha ett par skor för en viss summa.

Men mamman skall äl inte behöva betala för att det skall bli rättvist då farmor gett pengar?!

egentligen tycker jag att det är pappas jobb att snacka med sin mamma och berätta vad som gäller.
  • norgefru
    Fru Draken skrev 2011-09-05 11:38:40 följande:
    Alla barn man har boende hos sig en längre period, vare sig det är biobarn, fosterbarn, bonusbarn eller vad annan relation det nu kan tänkas vara ska behandlas likvärdigt.
    Både av er och de i er närhet.
    Om inte farmor förstår det så borde i alla fall ni göra det och lite snyggt förklara för henne och alla andra vad som gäller - utan att ert fosterbarn känner sig dum.
    Bra skrivit - tummen upp!
Svar på tråden Hur gör ni med märkeskläder?