• Anonym (Fia)

Hur gör ni med märkeskläder?

Hej alla!
    Har lite funderingar och vill höra andras åsikter. Har två egna bio-barn (varav ett är utflugen) och en placerad. Dvs det bor två tonåringar hemma just nu. Placeringen har bott här i nästan tre år.

Nu till problemet:
    Vår egna har tjatat om en Fjällräven jacka i evighter nu. Vi har tyckt att den var för dyr (3200kr) och sagt nej. Nu har han fått pengar av farmor (man blir tokig) att köpa jackan... I helgen när min syster var här påpekade hon att det var orättvist att vår egna sprang runt i en svindyr jacka medans vår placerade fick nöja sig med en gammal h&m jacka. Har inte tänkt på det på det viset. Våra egna får ofta pengar av farmor och vår placerade har aldrig sagt något. Det är ju ändå deras farmor. Vi kan ju inte heller köpa en jacka till vår placerade för 3200kr bara för att det skall vara "rättvist".

Hur hade ni andra gjort?

Snälla inga påhopp, jag vill bara veta hur ni andra FH resonerar

• Svar på tråden Hur gör ni med märkeskläder?
  • straw2008
    Gurkan skrev 2011-09-05 11:16:53 följande:
    Det går ju dessutom att lägga upp det på ett bra sätt.
    "Nu fick Pelle pengar av sin farmor till att köpa den här jackan. Vi har inte råd att ge dig en lika dyr men vi kan lägga 1000 kronor på en som du själv får välja"
    Bara som exempel.  
    Exakt.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Anonym
    varfördåför skrev 2011-09-05 11:11:29 följande:
    jag ville inte det?! kände nog ingen som brydde sig om sådant då jag var tonåring..

dessutom var dte inte en gammal h&m jacka, det skrev ts senare, det var systern som sa att dte var en gammal h&m jacka..
    Det kanske spelar mindre roll var jackan kom ifrån, om systern sa "gammal hm-jacka" så tycker jag att det låter som om jackan inte var särskilt snygg eller modern..
  • varfördåför
    straw2008 skrev 2011-09-05 11:20:17 följande:
    Fast nää det funkar inte så, ska farmodern på något sätt krävas på pengar för att föräldrarna har tagit sig an ett fosterbarn ? FÖRÄLDRARNA får väl lätta på plånboken.
    som sagt ås var dte bara en liten parentes, min åsikt är fortafrande att snacka med ungen och höra vad h*n tänker om saken. Och som jag skrev i mitt första inlägg, det går inte att kompensera för allt som en biologisk farmor köper åt sitt barnbarn, tex har jag ingen möjlighet att köpa samma saker till mina tre yngre barn då den äldsta får saker av sin farmor. Sedan kan jag tycka att det blir orättvist också att de barnen får saker av mig och äldsta får av sin farmor men inte av mig, som att jag bara köper tillde andra barnen och inte till honom.

Barn tänke rinte som vi, och de flästa barn bryr sig inte om värdet i sakerna utan i "känslan"..
    nepp... kan inte stava... sorry!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-05 11:13:15 följande:
    Ja, det tycker jag med. Dessutom har väl tonåringen växt en del på de åren så det är väl dags för nytt iaf?
    En Fjällräven är ju dessutom en god investering, den håller länge och blir aldrig omodern. Så tonåringen kan kanske ha den i åtminstone ett par år och sen kan den ärvas av nån annan. Dessutom kan man titta på Tradera, där finns humanare priser än över 3000.
  • varfördåför
    Anonym skrev 2011-09-05 11:22:30 följande:
    Det kanske spelar mindre roll var jackan kom ifrån, om systern sa "gammal hm-jacka" så tycker jag att det låter som om jackan inte var särskilt snygg eller modern..
    men vems är värderingen? och vems värdering är viktig?

då jag var tonåring hade jag min mammas sambos gamla militärjacka, jag hade gråtit om jag måstat ha en ny "snygg" jacka från afären..

Prata med ungen!!!
  • Gurkan
    varfördåför skrev 2011-09-05 11:26:03 följande:
    men vems är värderingen? och vems värdering är viktig?

då jag var tonåring hade jag min mammas sambos gamla militärjacka, jag hade gråtit om jag måstat ha en ny "snygg" jacka från afären..

Prata med ungen!!!
    och jag trampade runt i min mammas näbbstövlar från -70 talet, 20 år efter att de varit moderna. Jag älskade dem och tyckte de var ljuvliga!

Vi vet inte vad barnet tycker och tänker och man kan ju erbjuda en ny jacka för den summan man har råd att lägga. Man kan ju förklara också varför summan blir som den blir. Så dumma är inte tonåringar att de inte fattar. 
  • varfördåför
    Gurkan skrev 2011-09-05 11:30:29 följande:
    och jag trampade runt i min mammas näbbstövlar från -70 talet, 20 år efter att de varit moderna. Jag älskade dem och tyckte de var ljuvliga!

Vi vet inte vad barnet tycker och tänker och man kan ju erbjuda en ny jacka för den summan man har råd att lägga. Man kan ju förklara också varför summan blir som den blir. Så dumma är inte tonåringar att de inte fattar. 
    nä, det tror inte jag häller, ge tonåringen an chans att själv svara, han kanske inte ens reflekterat över detta då jackor är totalt ointressant i hans värld..
  • Gurkan
    varfördåför skrev 2011-09-05 11:32:53 följande:
    nä, det tror inte jag häller, ge tonåringen an chans att själv svara, han kanske inte ens reflekterat över detta då jackor är totalt ointressant i hans värld..
    Det vet vi inte, det kanske finns något barnet hellre skulle vilja ha som ett par jeans eller en tröja eller ett par skor eller något annat i klädväg som är mer intressant.

• Anonym
    varfördåför skrev 2011-09-05 11:26:03 följande:
    Prata med ungen!!!
    Jag håller med, prata med tonåringen. Problemet som jag ser det är dock om tonåringen "vågar" säga sin ärliga mening? H'n kanske är rädd att vara till besvär, kanske vet att familjen egentligen inte har råd med en dyr jacka?Att vara placerad är ju inte samma sak som att vara "en vanlig tonåring i en vanlig familj".
  • mikroE

Ni sa nej till en jacka men farmor gav pengar. Jag tycker det är helt rätt att barnet får köpa en sådan jacka och att barnet som är placerat erbjuds en jacka till ett pris ni tycker är rimligt. Ni hade aldrig köpt en sådan jacka till ert barn så självklart får inte det andra barnet en sådan jacka. Jag är inte uppväxt med millimeterrättvisa mellan syskon. Ibland har jag fått dyrare saker ibland har mina syskon fått det och jag har aldrig sett det som ett problem. Men självklart så ska ju inte ert placerade barn få sämre grejer än ert biologiska barn om de behöver samma sak samtidigt och ni betalar men nu var det ju farmor. Barnet fick en present och självklart är det i sig inget fel. Om däremot farmor betedde sig på ett sätt att det var klart att hon gjorde skillnad så är det ett problem inte att en fick och den andra inte fick.

Svar på tråden Hur gör ni med märkeskläder?